handdator

Visa fullständig version : omega-3


erika
2004-09-02, 14:25
är det någon nackdel med att ta alla kapslar på en gång, eller ska man hellre sprida ut de på fler gånger under dagen?

King Grub
2004-09-02, 14:28
Sprid ut för bästa effekt. Det gäller det mesta; vitaminer mineraler protein och allt.

Hej och välkommen till forumet, förrester! :)

Zozza
2004-09-02, 14:39
Spelar det någon roll om man tar sina kapslar/tabletter samtidigt som man käkar något annat?

Tas fettet upp bättre då?

Max
2004-09-02, 22:27
Nej, fettet tas inte upp bättre, lika bra. Men däremot tas de flesta vitaminerna och mineralerna upp bättre om man tar dem till maten. Fettlösliga vitaminer t.ex.

Sverker
2004-09-03, 08:56
är det någon nackdel med att ta alla kapslar på en gång, eller ska man hellre sprida ut de på fler gånger under dagen?

Fettsyrorna DHA och EPA är ju lite längre och mer omättade än andra fettsyror.
Det innebär att enymerna i magen behöver lite längre tid på sig att få loss dem än andra mer vanliga fettsyror.

Praktiskt innebär det att större doser om kanske 6 - 10 g fiskolja skall fördelas över fler tillfällen för då kan upptaget av EPA och DHA öka från kanske 85 % till 95 %.

I mindre doser om några kapslar spelar det ingen roll.

Överkurs alltså :D

Swede..
2004-09-03, 19:27
hej.. tänkte ta 4 st omega-3 tabletter/dag...
ska jag då ta dessa utspridda under dagen eller vid två tillfällen (2 st/per gång..)??
tacksam för svar =)

Ram Dass
2012-08-01, 09:33
Fettsyrorna DHA och EPA är ju lite längre och mer omättade än andra fettsyror.
Det innebär att enymerna i magen behöver lite längre tid på sig att få loss dem än andra mer vanliga fettsyror.

Praktiskt innebär det att större doser om kanske 6 - 10 g fiskolja skall fördelas över fler tillfällen för då kan upptaget av EPA och DHA öka från kanske 85 % till 95 %.

I mindre doser om några kapslar spelar det ingen roll.

Överkurs alltså :D

Eftersom jag dricker 15g fiskolja på morgonen, undrar jag om det fetmarkerande fortfarande stämmer? I sådana fall kanske det är ett rekomendera att dela upp dosen på morgon och kväll?

Sverker
2012-08-01, 17:18
Jag skulle dela dosen till minst morgon och kväll.
Har inte kvar böckerna som källa. Du får lita på magkänslan och King Grubs ord.