handdator

Visa fullständig version : kosttillskott till halvnybörjare?


Patrik
2004-09-02, 14:08
Jag är en kille på 21 år och har jojjotränat i kanske 3-4 år,
Har ganska mycket underhudsfett, har inte procenten men nog kan man greppa en hel del på min mage med handen iaf :)

Jag har börjat träna nu igen, och har fått motivationen uppe. Jag funderar på kosttilstkott, men jag kan lixom noll om det. Jag vill ha nåt med mycket protiener och inga kolhydrater.

Om ni kan tipsa på nåt bra så kommer jag nog köpa det ganska direkt från Kolozzeum.

Sen vill jag gärna ha tips på HUR man använder detta och NÄR.

Jag vaknar 8...käkar gröt till frukost, sen har jag jobb (stillasittande) från 09:00 - 15:00 där jag käkar lunch runt 11-12, ris o kyckling brukar det bli.
sen ett par mackor runt 2 så jag inte är helt hungrig på gymmet..

sen 15:00 (ca) så går jag till gymmet, jag tror inte jag kör lika hårt som er men jag håller på i ca 1 timme.

är det precis efter träningen jag ska ta? Jag brukar käka senast 20 min efter träningen... så om jag tar protiendrink runt 16:10 och sen käkar 16:30 är det bra eller?

sen 18:00 (ca) brukar jag gå ut och gå i 1 timme, ca 6-7 km. Ska man ta nåt innan det? eller efter?

sen käkar jag kvällsmaten runt 8....

Och häller man ett par matskedar pulver i vatten och bara dricker det?

hjäälp :em:

Johan
2004-09-02, 15:25
Jag är en kille på 21 år och har jojjotränat i kanske 3-4 år,
Har ganska mycket underhudsfett, har inte procenten men nog kan man greppa en hel del på min mage med handen iaf :)

Jag har börjat träna nu igen, och har fått motivationen uppe. Jag funderar på kosttilstkott, men jag kan lixom noll om det. Jag vill ha nåt med mycket protiener och inga kolhydrater.

Om ni kan tipsa på nåt bra så kommer jag nog köpa det ganska direkt från Kolozzeum.

Sen vill jag gärna ha tips på HUR man använder detta och NÄR.

Jag vaknar 8...käkar gröt till frukost, sen har jag jobb (stillasittande) från 09:00 - 15:00 där jag käkar lunch runt 11-12, ris o kyckling brukar det bli.
sen ett par mackor runt 2 så jag inte är helt hungrig på gymmet..

sen 15:00 (ca) så går jag till gymmet, jag tror inte jag kör lika hårt som er men jag håller på i ca 1 timme.

är det precis efter träningen jag ska ta? Jag brukar käka senast 20 min efter träningen... så om jag tar protiendrink runt 16:10 och sen käkar 16:30 är det bra eller?

sen 18:00 (ca) brukar jag gå ut och gå i 1 timme, ca 6-7 km. Ska man ta nåt innan det? eller efter?

sen käkar jag kvällsmaten runt 8....

Och häller man ett par matskedar pulver i vatten och bara dricker det?

hjäälp :em:

Om du är ute efter ett kosttillskott som innehåller protein men inte kolhydrater så är det Vassle du vill ha.
Kolozzeum säljer Exell - Vassle till ett bra pris, som funkar bra att börja med.
Du blandar det i vatten och gärna med dextropur(druvsocker) eller maltodextrin och dricker halva innan gympasset och resten efter. Är lite osäker på hur många gram du behöver men söker du så hittar du flera trådar om det.
Maten efter träningen kan du gott och väl vänta med en timme, om du klarar det.

edit. Vid promenad behöver du nog inte dricka nån drink, tycker också du borde äta en mer komplett måltid innan träningen, sen kanske ett lite mindre mål mat innan du går och lägger dig.

slakker
2004-09-02, 17:42
0.5 g protein och 0.8-1.2 g dextropur eller maltodextrin / 'kropps-kg' i drinken.

Exell's vassle + dextropur kan ju va det godaste, smakar milkshake!
:cheers:

Patrik
2004-09-02, 17:46
Vad är dextropur eller maltodextrin ? Låter som grekiska. :confused:

King Grub
2004-09-02, 18:08
Vad är dextropur eller maltodextrin ? Låter som grekiska. :confused:

Dextropur är druvsocker helt enkelt. Supersnabba kolhydrater. Finns på sockerhyllorna i vanliga livsmedelsaffärer.

Masugn
2004-09-02, 18:55
0.5 g protein och 0.8-1.2 g dextropur eller maltodextrin / 'kropps-kg' i drinken.

Om man inte har en våg hur vet man hur mycket man ska ta då?. Läste nånstans att 1dl dextropur är 60g. Men hur många g Vassle är det på en deciliter?
Och hur mycket vatten ska man ha? Spelar det nån roll eller? ;)
Tack på förhand

King Grub
2004-09-02, 19:00
Men hur många g Vassle är det på en deciliter?

Det skiljer sig från pulver till pulver. Vill man ha exakta gramvärden... får man investera i en våg.

Och hur mycket vatten ska man ha?

Så brygden blir drickbar.

tias
2004-09-02, 20:35
Vakna 8 låter sent. Gå upp en timma tidigare och ta en morgon promenad innan frukost istället. Under tiden du sovit har kroppen använt all näring så du kommer att bränna fett direkt när du kommer ut. Det samma gäller även efter ca en timmas träning. Så du kan passa på att köra ca en halvtimma kondition då istället för din promenad senare. Då kanske du blir av med lite runt magen. :thumbup:

stybb
2004-09-02, 21:35
Vakna 8 låter sent.

hur kan du säga att 8 är sent.. du vet ju inte när han går och lägger sig ?

Patrik
2004-09-03, 12:00
Hehe, jag går och lägger mig runt 1 på natten. Visst kan jag gå upp klockan 7 och gå en timme, jag gjorde det förut i en vecka innan jag lessnade. Men då gick jag alla 7 dagar i veckan.. lite väl mycket kanske :)

Men om jag har ett schema så här..

07:00 Vaknar och går ut och går 6-7 km 1 timme och 10 minuter brukar det ta.
08:30 käkar frukost, 1 portion gröt, o tex banan.
11:30 käkar kyckling och ris
13:30 käkar mellanmål, typ ett par mackor
15:00 Tränar en timme på gym.
16:00 Tar protientillskottet
16:20 Käkar mat, kött, ris, kyckling, tonfisk eller liknande.
17:00 (bonus om jag har motivationen) går ut och går 6-7 km.
19:00 Käkar kvällsmat

Ganska enformigt schema, men om vi säger att jag följer detta... är det bara efter träningen jag ska ta tillskottet?

Johan
2004-09-03, 12:08
Hehe, jag går och lägger mig runt 1 på natten. Visst kan jag gå upp klockan 7 och gå en timme, jag gjorde det förut i en vecka innan jag lessnade. Men då gick jag alla 7 dagar i veckan.. lite väl mycket kanske :)

Men om jag har ett schema så här..

07:00 Vaknar och går ut och går 6-7 km 1 timme och 10 minuter brukar det ta.
08:30 käkar frukost, 1 portion gröt, o tex banan.
11:30 käkar kyckling och ris
13:30 käkar mellanmål, typ ett par mackor
15:00 Tränar en timme på gym.
16:00 Tar protientillskottet
16:20 Käkar mat, kött, ris, kyckling, tonfisk eller liknande.
17:00 (bonus om jag har motivationen) går ut och går 6-7 km.
19:00 Käkar kvällsmat

Ganska enformigt schema, men om vi säger att jag följer detta... är det bara efter träningen jag ska ta tillskottet?

Du kan dricka halva drinken före passet och resten efter, så gör jag i alla fall.

tias
2004-09-03, 12:27
Jo... det är klart, går du och lägger dig kl 1 på natten är ju inte 8 så sent. Sömn är ju viktigt det med. Kanske bättre då att du kör det där konditions passet efter träningen istället som jag skrev om.

Lycka till!

Kob
2004-09-03, 13:01
Du kan dricka halva drinken före passet och resten efter, så gör jag i alla fall.

Funderade på en sak. Är det ok att blanda allt sitt vassle/dextropur innan träningen och låta det stå (blandat) 1-2 timmar tills man tränat klart, eller försvinner alla fina aminosyror osv från proteinet om man låter blandningen stå? Eller är det bästa att spara hälften av pulvret och blanda efter träningen?

King Grub
2004-09-03, 13:19
Funderade på en sak. Är det ok att blanda allt sitt vassle/dextropur innan träningen och låta det stå (blandat) 1-2 timmar tills man tränat klart, eller försvinner alla fina aminosyror osv från proteinet om man låter blandningen stå? Eller är det bästa att spara hälften av pulvret och blanda efter träningen?

Det är bäst att blanda när du skall dricka det. Vissa aminosyror är extra känsliga, speciellt i rumstemperatur.

Johan
2004-09-03, 13:27
Det är bäst att blanda när du skall dricka det. Vissa aminosyror är extra känsliga, speciellt i rumstemperatur.
Jag har haft min shaker i skåpet medans jag tränar, vilket kanske inte är så bra egentligen, men den borde väl hålla sig om jag har den i kylen medans jag tränar? Eller måste man vara så omständig att man blandar en ny efter man har tränat?

King Grub
2004-09-03, 13:29
Jag har haft min shaker i skåpet medans jag tränar, vilket kanske inte är så bra egentligen, men den borde väl hålla sig om jag har den i kylen medans jag tränar? Eller måste man vara så omständig att man blandar en ny efter man har tränat?

I kylskåp går processen mycket långsammare, så det är säkert helt okej över ett pass.