handdator

Visa fullständig version : hjälpmedel vid skivstångscurl


dano006
2004-09-02, 13:36
Hej alla!

De senaste veckorna har jag börjat använda mig av en sån där pryl man hänger runt halsen (den hamnar på bröstet) och ger baksidan av överarmarna stöd när man kör skivstångscurl. Förstår någon vad jag menar? Min tanke var att jag skulle tvingas att köra striktare samt att armbågarna inte ska kunna åka för långt tillbaka.

Min fråga är: är det bra eller dåligt att använda sig av denna pryl som säkert har ett väldigt fint namn? :confused:

/ Daniel

Orm
2004-09-02, 14:14
Skippa den, så svårt är det väl inte att hålla koll på armbågarna?

RobbeliRobban
2004-09-02, 14:38
Armblaster!! Wow, har bara hört talas om detta legandariska träningshjälpmedel men aldrig sett det, ´känns det någon skillnad på utförandewt med eller utan?

King Grub
2004-09-02, 14:38
Den apparturen är nog snarare negativ, eftersom den begränsar vikten du kan använda. Bicepscurl är en övning där robotstrikt inte är bäst. Man begränsas av det svagaste läget.

hobbitar
2004-09-02, 14:47
På framsidan av min FLEX-tidning står Arnold och kör bicepscurl med en sådan "bräda" :hbang:

dano006
2004-09-02, 15:28
Armblaster!! Wow, har bara hört talas om detta legandariska träningshjälpmedel men aldrig sett det, ´känns det någon skillnad på utförandewt med eller utan?

Hehe, armblaster! Med ett sådant namn måste den ju vara bra! ;)

Utförandet känns klart annorlunda, det går ju inte att svinga upp vikten.

Beast
2004-09-02, 15:29
Varför inte skaffa fler hjälpmedel så du slipper lyfta?
:)

dano006
2004-09-02, 15:30
Varför inte skaffa fler hjälpmedel så du slipper lyfta?
:)

Tja, det blir ju faktiskt tyngre med armblastern eftersom det blir så strikt....

Tjoho86
2004-09-02, 15:45
Varför inte skaffa fler hjälpmedel så du slipper lyfta?
:)

Med tanke på att den hindrar dig från att fuska och inte motsatsen som du tror så värkar det ok.

Testa "Armblastern" ett tag och se om den funkar! Gör den det så skriv :)

King Grub
2004-09-02, 15:48
Det är ju negativt att begränsas av rörelsens svagaste läge vad gäller belastningen man kan använda.

Grahn
2004-09-02, 15:49
erätt inte fria skivstångscurl med den bara, använd den som komplement.

mr ruhl
2004-09-02, 20:01
fan arnold körde med den grejen och han hade ju rätt okej biceps ;) nä men seriöst så kan det ju vara kul variation till den "vanliga" biccacurlen, hade velat prova en sån..vars har du hittat den?

Scratch
2004-09-02, 20:23
Själv brukar jag ibland avsluta med den, tycker den är Ok att krama ut det sista med. Men, som sagt, tycker jag det blir för strikt att börja med den som första-övning.

mentzer
2004-09-03, 14:13
På framsidan av min FLEX-tidning står Arnold och kör bicepscurl med en sådan "bräda" :hbang:

Eftersom allt Arnold gör och säger är rätt så måste den ju va jättebra! ;)

negative
2004-09-04, 12:30
fan arnold körde med den grejen och han hade ju rätt okej biceps ;) nä men seriöst så kan det ju vara kul variation till den "vanliga" biccacurlen, hade velat prova en sån..vars har du hittat den?

Finns ju på alla bra gym ;)

FUn-tex SSwinger
2004-09-05, 10:04
Diggade den starkt, tyvärr har nån pundare snott den på "vårat" gym. Perfekt att avsluta bi passet med, så skön att pumpa med.

ivandrago
2004-09-05, 10:29
Har en sådan på vårt gym. Har aldrig sett någon använda den. Ett intressant experiment vore att köra med den några ggr och sedan kolla hur många nybörjare som börjar använda den efter det :D.

J_Hells
2004-09-05, 11:35
Jag har köpt en sådan curlbräda, eller armblaster ( :smokin: ) som de också kallas. Känns väldigt bra eftersom armbågarna inte kan åka bakåt. Jag kan köra på mycket högre vikter striktare med brädan jämnför med utan. En nackdel är att det blir ett jäkla tryck på magen när man kör tungt.

:bpump:

Markus H
2004-09-07, 08:16
Borde man inte få ungefär samma effekt när man kör Scott curls? :whipped:

Svarten81
2004-09-07, 15:18
införskaffade mig en sådan i början av min träning men skiten höll inte ihop o sen tyckte jag att man kvävdes av den då det trycker mot bröskorgen...

Spike
2004-09-07, 22:04
Som nån sa, Arnold använde den case closed!

Om inte det räcker som argument så lägg till att man kan trycka ut triceps mot plattan och få det att se ut som man har 5 cm större armar när man kör! :thumbup:

Grahn
2004-09-08, 05:30
Som nån sa, Arnold använde den case closed!

Om inte det räcker som argument så lägg till att man kan trycka ut triceps mot plattan och få det att se ut som man har 5 cm större armar när man kör! :thumbup:

Annars finns det iofs uppgifter om att Arnolds tidiga träning då han byggde sina armar mest var cheat curls och smalbänk.

Spike
2004-09-08, 07:50
Ja jag vet jag menad mest att göra mig rolig över att "bara för att Arnold..."

Jag tror cheatcurls är bäst så länge handlederna pallar :thumbup:

Markus H
2004-09-08, 08:50
Vad menar ni med Cheatcurls ?

Har jag rätt när jag tror att det är när man har så tung vikt att man inte orkar lyfta upp den utan "cheatar" upp den och håller emot på vägen ner? :whipped:

Spike
2004-09-08, 09:21
Vad menar ni med Cheatcurls ?

Har jag rätt när jag tror att det är när man har så tung vikt att man inte orkar lyfta upp den utan "cheatar" upp den och håller emot på vägen ner? :whipped:

Ja men inte bara helt upp och ner. Använd cheat med lite förnuft och överdriv inte. Vissa tror man ju tränar korsryggen :D

Markus H
2004-09-08, 09:47
Själv så försöker jag köra "super strikt" i så stor mån det bara går. Jag har jhu inte tränat så länge (11 månader) så jag försöker nöta in alla övningar "by the book"

Börjar alltid mina Biceps pass med Stående skivstångs curl (EZ-Stång), sen Sittande hantel curls och avslutar med Scott curls i bänk med EZ-Stång.

stenis
2004-09-09, 13:05
En fråga: Vilket är bäst, skivstångscurl med vanlig rak skivstång, eller med EZ-stång?

Vi har nämligen ingen "kort" variant av den raka skivstången, då får man lov att använda bänkpressstången typ, o den e ju rätt lång :/ är de bättre att jag kör stående bicepscurl med EZ-stången istället då? Tränas biceps på samma sätt?

mvh stenis

Grahn
2004-09-09, 13:30
Jag kör alltid med en vanlig 20kgs skivstång, dvs samma som i bänk eller böj etc.

stenis
2004-09-09, 13:45
ok, läste lite gammla trådar om just detta ämne, blir nog att fortsätta med 20kg stången! :)

mvh stenis