handdator

Visa fullständig version : vassel före sängdags?


throat
2004-09-02, 12:45
har kört eiselts protec före sängsdags efter de har 25% vassel och sen till största delen kasein (som tas upp under en längre tid), och det e ju guld o gröna skogar. men kassan sinar och jag börjar se mig om efter billigare alternativ.

hittade exell till bra pris, men det är vassel. är det verkligen nå vidare att ta före sängdags? eller är det hugget som stucket.

KIRE
2004-09-02, 13:14
I teorin är det stor skillnad. I praktiken totalt skitsamma så drick du lugnt ditt vassle och strunta i att aminosyrenivåerna blir några % lägre sent på natten.
Eller spara vasslet till morgonen och efter träning och käka någon riktig mat istället.

aliquis
2004-09-02, 13:20
Frågan är ju varför du skulle behöva vassleprotein eller något proteintillskott överhuvudtaget innan läggdags.

Jakobbus
2004-09-02, 13:27
Frågan är ju varför du skulle behöva vassleprotein eller något proteintillskott överhuvudtaget innan läggdags.
För att ha tillgång till aminosyror under natten så att man blir "le grande biff" kanske?

King Grub
2004-09-02, 13:56
För att ha tillgång till aminosyror under natten så att man blir "le grande biff" kanske?

Om man äter... mat... så kanske man har aminosyror i omlopp ändå? :)

Jakobbus
2004-09-02, 13:59
Om man äter... mat... så kanske man har aminosyror i omlopp ändå? :)
Mat... usch.... :em:

Max
2004-09-02, 22:17
har kört eiselts protec före sängsdags efter de har 25% vassel och sen till största delen kasein (som tas upp under en längre tid), och det e ju guld o gröna skogar. men kassan sinar och jag börjar se mig om efter billigare alternativ.

hittade exell till bra pris, men det är vassel. är det verkligen nå vidare att ta före sängdags? eller är det hugget som stucket.
Vassle ~20% Kasein ~80% låter ungefär som mjölkproteinfördelning, och det har väl aldrig varit nåt fel på mjölkprotein?

Yankeee
2004-09-02, 22:24
Frågan är ju varför du skulle behöva vassleprotein eller något proteintillskott överhuvudtaget innan läggdags.

Om man som jag t.ex kommer hem ~05-06 från jobbet. Så ställer man sig inte och gör något mat. Då tar man en proteindrink med lite dextros och någon frukt.

throat
2004-09-02, 23:15
jo, men precis som det skrivs nedan så orkar man inte alltid fixa sig något korrekt att äta. och anledningen till att jag vill ta protein är för att man växer under vilan (tänk nått så knäppt) och att då ha påfyllt med protein borde väl inte vara så dumt?

det där med aminosyror hit och dit är jag för dåligt påläst om, återkommer när jag har en master degree eller nått inom kost, hehe. men vi säger som så att det var det jag syftade på, för det lät bra ;)

Beast
2004-09-03, 01:40
Yankeee: Smart att ta snabba kollisar innan läggdags? fete insulinspik då.

Anyways. Jag tror att det kommer ge skillnad att ta kasein istället för vassle innan läggdags, dock ganska marginell och du lär inte märka nåt om du inte tar det under en lång tid. Blanda nattdrinken med mjölk så koagulerar det i magsäcken lite och tas på så sätt upp saktare.

Mat.. när det finns pulver?? :) står tillräckligt vid spisen redan det får räcka.

King Grub
2004-09-03, 06:21
Vassle ~20% Kasein ~80% låter ungefär som mjölkproteinfördelning, och det har väl aldrig varit nåt fel på mjölkprotein?

Man kanske har insulinskräck? :)

Joachim B
2004-09-03, 08:08
Mat... Usch?
Jag trodde det var byggare som höll till här. Att planera är a och o! Ha färdig mat i kylskåpet! Bara att värma i ugn eller micro. Det är inte svårare än så.
Min frukost idag t.ex. var "pasta med köttfärssås" som bestod av 50g pasta, 100g nötfärs, 100g tonfisk och 2st äggvitor samt lite grönsaker. Detta gav mig 60g protein, 40g kolhydrater och 10g fett. Klart på 5 minuter!

Innan jag går och lägger mig blir det alltid kött av något slag och givetvis utan kolhydrater.


:eating:

MacDaBig"O"
2004-09-03, 09:13
Mat... Usch?
Jag trodde det var byggare som höll till här. Att planera är a och o! Ha färdig mat i kylskåpet! Bara att värma i ugn eller micro. Det är inte svårare än så.
Min frukost idag t.ex. var "pasta med köttfärssås" som bestod av 50g pasta, 100g nötfärs, 100g tonfisk och 2st äggvitor samt lite grönsaker. Detta gav mig 60g protein, 40g kolhydrater och 10g fett. Klart på 5 minuter!

Innan jag går och lägger mig blir det alltid kött av något slag och givetvis utan kolhydrater.


:eating:

exakt!håller me dig,man får ju fan planera sina matupplägg å så..själv så käkar jag 250g tonfisk med 5g fiskolja å 10g glutamin...d får räcka för mig.. :D

MacDaBig"O"
2004-09-03, 09:14
innan läggdags då.. :)