handdator

Visa fullständig version : kolsyra


Jennyy
2004-09-02, 06:06
Har hört att kolsyra ska vara fettbindande? stämmer detta? :confused:

Prankie
2004-09-02, 06:08
Inte alls, i vanlig läsk är det socker som är energirik och kan frisätta stor mängd insulin som i sin tur kan leda till fettinlagring vid energiöverskott.

EDIT: Jag var så rädd att grub skulle hinna före att jag skrev bara 2 ord och sen editade. :laugh:

King Grub
2004-09-02, 06:10
Däremot är det inget vidare för tänderna, så även kolsyrade lightdrycker har negativ inverkan på tandemaljen.

Tolkia
2004-09-02, 06:48
Här är en teori om EN sak som möjligen kan ligga bakom idén om att kolsyra, resp. lightläsk (förklaring på varför jag nämner lightläsk kommer nedan): Det finns många som försöker gå ned i vikt som dricker en hel del lightlösk för att döva sötsug och hungerkänslor (fungerar väl lite olika bra beroende på vem man är och vilket behov man försöker fylla), eftersom man vet att det smakar gott men inte innehåller någn större mängde energi (säg vad mer som gör det ...). Dock fungerar det här lite olika bra beroende på hur stort det behov är som man försöker fylla, och det är lätt att det blir en hel del läsk Själv kan jag lätt dra i mig en 1,5-litersflaska eller mer på en kväll, och det är ju inte alltför svårt att gissa hur man ser ut när man gjort det - både kolsyra och vatten tar ju upp en hel del plats även om de inte innehåller så många kalorier (den som tvivlar kan ju dricka en storflaska och sedan ställa sig framför spegeln och dra upp tröjan). Effekten blir naturligtvis större om man t.ex. är en 160-cm:s tjej (vilket en "bantare" nog ganska ofta är). Reptilhjärnans logik: Jag blev större - jag har lagt på mig fett - lightläsk är fettbildande/fettbindande eller vad man nu vill kalla det. Dricker man mycket lightläsk (typ eftersom man är hungrig/sötsugen jämt när man går på ett större energiunderskott) försvinner ju heller aldrig effekten riktigt, eftersom man ständigt fyller på med nytt "bubbel".

Jag kan var ute och cykla helt, men jag tror att detta har åtminstone någon betydelse i sammanhanget.
Jag var så rädd att grub skulle hinna före att jag skrev bara 2 ord och sen editade.
Alternativet är att skriva skräp, så behöver man inte oroa sig för konkurrens; det fungerar för mig än så länge ...

Johan
2004-09-02, 06:49
Just därför sitter jag nu och sippar på ett glas vatten istället för kolsyrat vatten.
Tack för att du upplyste mig om det igåg Grub :cheers: , jag brukar dricka ganska mycket kolsyrat vatten i stort sett varje dag på jobbet, men nu får det bli vanligt vatten för det mesta, dyrt med tandläkarbesök.

Styx
2004-09-02, 07:17
Tänkte jag skulle kolla hur illa kolsyra var för tänderna men jag hittade istället detta:

"När det gäller kolsyra finns inget samband mellan ökad karies och kolsyrade drycker.
Anita Nordlundleg. tandläkare"
Härifrån (http://www.medicallink.se/fragel_tandforum/tidigareFragor_svar.cfm?sub=1)

Stämmer det har det antagligen att göra med att kolsyra är för svagt för att sänka pH nämnvärt i munnen.

King Grub
2004-09-02, 07:28
Svenska Tandläkarförbundet säger:

"...intaget av kolsyra försämrar salivens möjligheter att mellan måltiderna återställa syrabalansen i munhålan på ett sätt som skyddar tänderna från skador.

Ökad konsumtion av läsk och sötade drycker ger ökad risk för karies men även tanderosion, d v s förlust av tandmassa orsakad av syra, t ex just kolsyra i läsk. Därför är också lightläsk farligt för tänderna, även om den inte innehåller socker."

Dogge
2004-09-02, 07:38
När det gäller light drycker så är det inte kolsyran utan aspatamet el liknande substanser som kan påverka fettinlagringen. detta pga att aspartamet signalerar sött och därför frisätter insulin trots att Kcal är väldigt lågt.

King Grub
2004-09-02, 07:45
När det gäller light drycker så är det inte kolsyran utan aspatamet el liknande substanser som kan påverka fettinlagringen. detta pga att aspartamet signalerar sött och därför frisätter insulin trots att Kcal är väldigt lågt.

Aspartame--the sweet-tasting dipeptide--does not affect the pancreatic insulin-secreting function

Sadovnikova NV, Fedotov VP, Aleshina LV, Shvachkin IuP, Girin SK.

The action of a synthetic dipeptide aspartam (150 to 180 times as sweet as glucose) on pancreatic insulin-secretory function of rats was studied in vivo and in vitro. The drug was given orally while drinking (300 mg/kg body weight) or was added to the incubation medium of cultivated pancreatic cells (20 mM). It was shown that insulin content in the rat blood serum remained unchanged 10 and 35 minutes after aspartam administration. The drug did not exert any stimulating effect upon insulin secretion following the addition to the pancreatic cell culture medium. It is concluded that aspartam exhibits no direct or mediated action on pancreatic insulin-secretory function.

Dogge
2004-09-02, 10:44
Aspartame--the sweet-tasting dipeptide--does not affect the pancreatic insulin-secreting function

Sadovnikova NV, Fedotov VP, Aleshina LV, Shvachkin IuP, Girin SK.

The action of a synthetic dipeptide aspartam (150 to 180 times as sweet as glucose) on pancreatic insulin-secretory function of rats was studied in vivo and in vitro. The drug was given orally while drinking (300 mg/kg body weight) or was added to the incubation medium of cultivated pancreatic cells (20 mM). It was shown that insulin content in the rat blood serum remained unchanged 10 and 35 minutes after aspartam administration. The drug did not exert any stimulating effect upon insulin secretion following the addition to the pancreatic cell culture medium. It is concluded that aspartam exhibits no direct or mediated action on pancreatic insulin-secretory function.
Helt klart är att det finns olika synpunkter på detta ämne. Jag vet flera som kört ketodieter och testat dricka lightprodukter och gått ur ketosis.
Nedan saxat ifrån Pauluns hemsida.


Fråga:

Hej! Jag undrar om energifria sötningsmedel ger en insulinutsöndring precis som om det vore riktigt socker?



Svar:

Det är en mycket intressant fråga som många forskare har ställt sig. Tanken att söt smak kan ge samma hormonella svar som riktigt socker är egentligen inte särskilt osannolik. För att undersöka detta har man genomfört en rad studier för att ta reda på hur det egentligen ligger till med den saken. De flesta studier visar dock att konstgjorda (energifria) sötningsmedel inte ger någon förändring av vare sig insulinnivåer eller blodsockernivåer efter intag av konstgjorda sötningsmedel. Eftersom insulinfrisättning faktiskt kan påverkas av psykologiska processer kan man dock inte utesluta att en del människor får en viss insulinfrisättning av att äta livsmedel sötade med konstgjorda sötningsmedel. Din personliga upplevelse kan nämligen påverka insulinfrisättningen. Om du till exempel är hungrig och dricker light-läsk är det fullt tänkbart att du får en viss insulininsöndring

King Grub
2004-09-02, 10:49
Acesulfam-K påverkar insulinutsöndring. Lika mycket som samma mängd glukos. Dock är det runt 200 gånger sötare än socker, och mängderna som används är också motsvarande mängd lägre. Dvs det ger vid normalt intag insulinpåslag som motsvarar intag av mindre än 0.5 gram glukos = helt ickesignifikant för fettinlagring.

Att det kan påverka ketosis är en helt annan sak och har inte mycket med påverkan av fettinlagring vid normala tillstånd att göra. :)

Styx
2004-09-02, 11:11
Svenska Tandläkarförbundet säger:

"...intaget av kolsyra försämrar salivens möjligheter att mellan måltiderna återställa syrabalansen i munhålan på ett sätt som skyddar tänderna från skador.

Ökad konsumtion av läsk och sötade drycker ger ökad risk för karies men även tanderosion, d v s förlust av tandmassa orsakad av syra, t ex just kolsyra i läsk. Därför är också lightläsk farligt för tänderna, även om den inte innehåller socker."

Tack, va tur att det stämde då så slipper man vara förvirrad :) . Men tydligen råder inte samma uppfattning hos alla tandläkare. Men som sagt, rent teoretiskt rubbas ju pH mer eller mindre i alla fall.

King Grub
2004-09-02, 13:57
Tack, va tur att det stämde då så slipper man vara förvirrad :) . Men tydligen råder inte samma uppfattning hos alla tandläkare. Men som sagt, rent teoretiskt rubbas ju pH mer eller mindre i alla fall.

Man kan ju göra ett experiment själv. Blir tandläkarräkningen hög så har det effekt. :D

Styx
2004-09-02, 14:52
Har aldrig haft hål och den trenden får gärna hålla i sig. :D

Varför det råder delade meningar kanske beror på att personer med bra och mycket saliv knappt får någon påvisbar pH rubbning av kolsyra medans andra får större effekt.

Jonas1968
2010-05-04, 23:28
Däremot är det inget vidare för tänderna, så även kolsyrade lightdrycker har negativ inverkan på tandemaljen.
Dom flesta drycker innehåller syror t ex fruktsyror eller fosforsyra så den största fräteffekten från coca-cola light kommer nog från fosforsyran snarare än från kolsyran skulle jag tro så att låta lightläsken bli avslagen i tron att man skall slippa tanderosioner är nog ingen idé.

stenbock
2010-05-05, 13:09
Har märkt att det är mindre socker i 2 liters Fanta/Cola flaskor än i 33cl burkarna. Kan det vara så att burkläsken har mer kolsyra? Avslagen Cola + mycket socker smakar bläh?

WHITEFOLKS
2010-05-05, 14:30
Vart har du fått den informationen att det skulle skilja sig i sockermängd?

stenbock
2010-05-05, 15:25
står på burken och flaskan

WHITEFOLKS
2010-05-05, 15:32
Nu har jag tyvärr inte tillgång till burk/flaska men det verkar inte som om det skiljer sig om man tittar på deras hemsida: http://www.coca-cola.se/contentstore/se_SV/pages/products/fanta.html#

vad står det på burken och flaskan?

eiri
2010-05-05, 16:19
jo det e ju skillnad på dem, tycker själv de i glas flaskor smakar godast :)

stenbock
2010-05-05, 17:02
Kommer inte ihåg och har ingen cola hemma. Ta en titt nästan gång du går och handlar och jämför. I länken du skickat stod det inget om skillnaden på sockerhalten på storlekarna nej.