handdator

Visa fullständig version : korta lr långa armar i bänk


moffe
2004-09-01, 21:52
e det vanligt att personer me longa armar bänkar mindre än folk me korta armar lr e det jag som e svag??

TCOG
2004-09-01, 21:59
det va uppe i någon tråd detta för några veckor sen.

testa söka innan du postar en ny fråga ;)

scudmissile
2004-09-01, 22:01
Snuffis, din post var ungefär lika givande som den här.

scythe
2004-09-01, 22:04
Vet inte riktigt. Men en längre/större person kan ju ha en större bröstkorg och därmed kompensera för de långa armarna. Detta stämmer ju inte på alla då långa och korta människor ofta har olika kroppstyper. Ljubomir Vranjes. :D

Trance
2004-09-01, 22:50
e det vanligt att personer me longa armar bänkar mindre än folk me korta armar lr e det jag som e svag??

Det brukar väl vara så tror jag? Men som med allt annat: Den som lyfter tyngst lyfter tyngst.

Zlin
2004-09-01, 23:11
Med mina 250 poäng fysik från gymnasiet i ryggen, så borde det vara så, enligt hävstångsprincipen typ. Suck att jag inte har böckerna.

Grahn
2004-09-02, 05:40
Personer med korta armar brukar vara väldigt bra bänkpressare, att vara kort är en fördel i alla SL och tyngdlyftnings lyft.

the_PL_man
2004-09-02, 07:03
Att vara kort på längden kan vara bra i SL, men normalt gäller det att korta(proportionellt sett) armar ger bra bänk men dålig mark.

/the_PL_man

stahlberg
2004-09-03, 22:23
Det är inte BARA fråga om längd, framförallt inte om kroppslängden. Det är mera en fråga om "kroppsdelarnas" längd I FÖRHÅLLANDE TILL VARANDRA. T.ex kan långa armar i bänkpress uppvägas av en stor bröstkorg, en lång rygg eller varför inte av teknik (t.ex en stor brygga).

Å andra sidan är det klart att om du har långa armar och inget som uppväger detta blir pressvägen i bänkpress lång, och det blir svårare att "bli bra" i rörelsen.

Ber om ursäkt för att mitt inlägg är så kort denhär gången, skulle nog kunna utreda denna sak betydligt noggrannare.

stahlberg
2004-09-03, 22:40
På tal om kroppslängd så har någon sakkännare(?) i svensk TV påstått att en av mina adepter är för lång (192cm) för att bli en bra styrkelyftare. Han är i alla fall trots allt Europamästare (inom två år världsmästare, om allt går som det ska), och har (hittills) klarat 292,5 kg i bänkpress (och lite mer i böj och mark). En dvärg - som ju är kort - är sällan bra i marklyft pga exeptionellt korta armar och korta fingrar. Gary Heisey, som länge hade bästa resultatet i marklyft (nu minns jag inte exakt, tror det på den tiden var 415?) var en god bit över 190 cm. Osv osv. det är alltså "kroppsdelarnas" relativa längd i förhållande till varandra som har betydelse. Men inte mer om detta nu.

tejpis
2004-09-04, 00:49
Det är inte BARA fråga om längd, framförallt inte om kroppslängden. Det är mera en fråga om "kroppsdelarnas" längd I FÖRHÅLLANDE TILL VARANDRA. T.ex kan långa armar i bänkpress uppvägas av en stor bröstkorg, en lång rygg eller varför inte av teknik (t.ex en stor brygga).

Å andra sidan är det klart att om du har långa armar och inget som uppväger detta blir pressvägen i bänkpress lång, och det blir svårare att "bli bra" i rörelsen.

Ber om ursäkt för att mitt inlägg är så kort denhär gången, skulle nog kunna utreda denna sak betydligt noggrannare.
Buu! Jag är 190cm, kort rygg, långa armar, långa ben... =D

moffe
2004-09-04, 11:43
jag e 195 longa armar, kort rygg och jävligt longa ben. Är man bättre i marklyft då??? :bpump:

SkogshuggareN
2004-09-04, 12:07
Korta armar är en fördel när det gäller bänkpress, helt klart, i och med att transportsträckan blir mindre. Men som någon skrev så kan långa armar vägas upp av en stor bröstkorg. Sånt ska man egentligen itne grubbla över, har man långa armar så är det inte så mycket att göra åt, det är bara att fälla ner pannan och träna hårdare.