handdator

Visa fullständig version : Ulcerös kolit + kost


Trance
2004-09-01, 19:06
Jag har inte haft sjukdomen så länge så jag är inte helt hundra på vad som generellt är bra att äta och dåligt. Dock har jag förstått att det är väldigt individuellt, jag har t.ex inga problem med mjölk medans syrran har det.

Men i och med att det är ett gäng som har det här så undrar jag om ni har några tips om vad ni märkt är "bra" mat alternativt katastrof.

Även squat nämde att han blev väldigt dålig av kreatin och kanske också av proteintillskott. Använder någon av er andra kreatin eller tillskott eller får ni också problem av detta?

Finns det dessutom några bra studier på kost och ulcerös, jag har problem med att hitta dessa medans folk verkar kunna dra upp studier för allt möjligt här utan problem.

Styx
2004-09-01, 22:01
Tittade lite Krause's "Food , Nutrition & Diet Therapy" (nionde upplagan) vilket är den bok de flesta dietister använder i sin utbildning och därför en bra källa hur man sköter kosten vid olika sjukdomstillstånd.

Lite sammanfattat:
Dieten ska vara hög på protein, 1.0-1.5 g/kg kroppsvikt, högt för en svensson men inte för en styrketränande då. Eftersom förlusterna i tarmen av kalcium, magnesium och zink är stora kan tillskott behövas av dessa. Fett ska utgöra 25% av energiintaget, MCT fetter är att föredra eftersom de inte behöver galla för att tas upp. Omega-3 syror kan vara vettigt att supplementera för att det genererar leukotriener (lipider som signallerar vid inflammation).
Eftersom lactase nivåerna ofta är nedsatta finns en viss laktosintolerans, symptomen förbättras ofta om man äter mindre laktos.
Vitamin D, folsyra, järn och B12 tillskott kan också behövas.

Det var var väldigt sammanfattat vad som stog om kosten när man har Ulcerös Colit och Crohns sjukdomar (inflammatoriska tarm sjukdomar).
Men visst är det någon på forumet som lider av Crohns? Som då säkert kan hjälpa dig mer än vad jag kan. Sen kan du ju rådgöra med läkare och dietist.

z_bumbi
2004-09-02, 07:45
B]KRÄV[/B] att, få träffa en dietist, de vet oftast bäst och då kan man ha fortlöpande kontakter med en person om kosten. Det finns t o m pengar i potten då man kan få bidrag för kostomläggningar, syrran din kanske har rätt för extra pengar pga laktosproblemen t ex.

Det jag har fått som råd är att unvika eller begränsa en del gasbildande livsmedel så jag slipper känna mig uppkörd konstant, fettreducerat är i vissa fall bra men det har jag kört med så länge så det var inget nytt för mig. Laktos funkar dåligt för mig också så det undviker jag.

Ett gratistips är att inte leva på bars, proteinpulver, kaffe, energidryck och kebab en hel dag som jag gjorde i lördags. :(

Anki
2004-09-02, 12:52
Starka kryddor kan irritera tarmen, så ytterligare ett tips är att äta mild mat. Och, som Styx nämnde, är omega 3-FA bra. De dämpar inflammationer om man tar dem i relativt stora mängder. (Mängder om matskedar per dag har man använt i studier på patienter med reumatisk artrit, vilket har gett bra effekt på deras symtom.

ETK_TIS
2004-09-02, 13:40
Gå till en dietist , men du får räkna med att listan på det du bör undvika blir lång , men du kommer få prova dig fram , vad du kan äta ,

Bra mellan mål är frukter och bär med mycke färgämne i Ex spenat , råa rödbetor , morot,blåbär , mm

Det sämsta jag kan hälla i mig är kolsyrad läskedryck och mjölk

Trance
2004-09-02, 15:49
Ok, tackar för svaren.

Grejen är att jag har haft sjukdomen i ett över ett år ändå och det verkar som jag kan äta det mesta faktiskt, ville mest ha småtips av de mer erfarna. Dock märker jag att det blir många skov så blir det nog ett besök till en dietist.

Omega-3 skall jag också försöka köpa, är det kapslar som gäller eller vad är bäst/billigast?

Hur är det med kreatin, har ni märkt något negativt ni som har det? Förutom squat då som det inte fungerade för.

Gainers/proteinpulver?

Anki
2004-09-02, 17:13
Omega-3 skall jag också försöka köpa, är det kapslar som gäller eller vad är bäst/billigast?



Flytande är i regel billigast, särskilt om man ska dosera högre än vad som står på förpackningen.

Sverker
2004-09-02, 17:34
Om det nu inte var olämpligt med protein eller t o m lite possitiv så blir det ju bättre att ta Omega-3 från fisk. Kokt lax t e x.

Trance
2004-09-02, 17:47
Om det nu inte var olämpligt med protein eller t o m lite possitiv så blir det ju bättre att ta Omega-3 från fisk. Kokt lax t e x.

Mmm, jag äter en del fisk redan, mycket makrill och en del tonfisk. Men jag tänkte kanske också att ha en daglig dos eftersom jag inte kommer äta fisk varje dag.

Proteus
2004-09-02, 23:45
Jag har haft ulcerös i, oj, har det redan blivit 8 år? Låter mycket men det stämmer nog... Iaf så har jag alltid kunnat äta vad som helst, inte märkt någon skillnad på vad jag än ätit, och jag har alltid druckit mycket mjölk... Dessutom klarar jag mej på en väldigt låg dos av anti-inflammatoriska mediciner, och har även provat att sluta äta dom helt, men detta ledde till ett skov efter några månader... nu har jag dock inte haft något skov på flera år. Så det är möjligt att min ulcerös är rätt mild, hursomhelst har jag aldrig behövt tagit någon som helst hänsyn till vad jag stoppat i mej :)

gorken
2004-09-03, 06:45
Jag har haft ulcerös i, oj, har det redan blivit 8 år? Låter mycket men det stämmer nog... Iaf så har jag alltid kunnat äta vad som helst, inte märkt någon skillnad på vad jag än ätit, och jag har alltid druckit mycket mjölk... Dessutom klarar jag mej på en väldigt låg dos av anti-inflammatoriska mediciner, och har även provat att sluta äta dom helt, men detta ledde till ett skov efter några månader... nu har jag dock inte haft något skov på flera år. Så det är möjligt att min ulcerös är rätt mild, hursomhelst har jag aldrig behövt tagit någon som helst hänsyn till vad jag stoppat i mej :)



Jag har ulcerös i 10 år och är är i princip aldrig bra utan medicin. Jag har bara fått lära mig att leva med det. Har varit hos 6 olika dietister och INGEN har kunnat ge mig något bra tips, de säger bara att det inte finns något att göra.....rövar!

Proteus
2004-09-03, 11:39
Jag är förvånad över hur många det verkar vara som har denna sjukdomen, som jag förstod det när läkarna snackade så var det väldigt få som fick det, och det tog ett bra tag innan dom kunde fastställa diagnosen till ulcerös kolit. Nu kan det ju iofs vara så att personer med sjukdommar av den här typen gärna söker sig till forum där det snackas kost...

Jag har dock tydligen haft ganska tur, har klarat mej på endast 2 tabletter om dagen av anti-inflammatoriska mediciner, medans en kille jag fick snacka med var tvungen att äta 8 om dagen, ta med sig överallt han gick å äta tabletter vid varje måltid..

TheSQUAT
2004-09-03, 12:03
Även jag är väldigt förvånad över att det är så pass många med sjukdomen här. Vi måste vara en rätt liten "nisch" - hårt tränande MED Ulcerös kolit.
Själv är jag 36 och har levt med UC sen -87, dvs 17 år ungefär. Haft flera rejäla skov. Klarar mig nu hyfsat med enbart Salazopyrin 4-6 st/dag. Aldrig under 4. Något fler när jag blir lite sämre.
Jag går dessvärre ofta omkring och är rejält trött! Ingen fler som upplever detta? Inte konstigt ändå kanske med tanke på att kroppen dels jobbar med att hålla en stor inflamation i schack, dels utsätts för rätt stor "stress" i och med träningen.
När det gäller kosten så har jag verkligen prövat mig fram genom åren. Jag mår bättre om jag utesluter mjölkprodukter och inte äter för mycket grönsaker (!). Grönsaker tycks vara himla svårt att jobba med för min mage. (läs: EXTREM :em: utveckling av....ehh...förorenad luft)

Trots sjukdomen (som jag tränat parallellt med i alla 17 år) så tycker jag att jag bevisat åtminstone för mig själv att det faktiskt går bygga muskler även med UC. Ren dessutom vill jag tillägga. Vägde 60 när jag började. Håller mig kring 90 eller strax under nu.

Proteus
2004-09-03, 13:34
Jag är 21, och fick sjukdommen när jag var 13 år, var skitskraj, märkte att jag tappade hår typ när jag duschade pga min otroliga näringsbrist, misstänkte tillåmed nån sorts cancer ett tag, trodde jag skulle dö och vågade inte berätta för mina föräldrar från början för jag inte vågade ta reda på vad det var :em: gick ner i vikt som fasen och gick med svårt inflammerad tarm i flera månader... När dom väl märkte att något var fel pga att jag alltid var tvungen att gå på toaletten efter jag ätit så blev det sjukan i några veckor... när tarmen blitt frisk av medicinering så proppade dom i mej massor av godsaker, vaniljmunkar, fick beställa vilken mat jag ville, osv osv ;) medans jag bara låg å tittade på tv hela dagarna :P

Nu har jag inte tränat speciellt seriöst och har inte byggt några muskler som är att tala om, tror jag alltid legat på ett kaloriminus, och det jag stoppat i mej har inte varit det bästa, och har dessutom garranterat övertränat mej när jag väl styrketränat, tränade hela kroppen 3ggr i veckan en period under gymnasiet.. är 186 lång och vägde 87 kilo i slutet av förra sommaren (inga muskler, massor av fett), i början av denna sommaren så bestämde jag mej för att bli av med fettet, började en deff med morgonpromenader och rätt mat, har inte vägt mig på 3 veckor, men sist vägde jag omkring 78kg... har börjat träna seriöst nu med hjälp av detta forum som fungerar som en extremt bra motivationsgivare ;) vill skynda mej att bli klar med deffen så att jag kan sätta igång att bygga seriöst, är nyfiken på hur mina gener är och om det är som du säger, svårare att bygga med den här sjukdomen...

Jag upplever dock inte att jag går omkring och är trött och orkeslös, enbart då jag sover för lite, vilket iofs händer rätt ofta ;) ...

z_bumbi
2004-09-03, 19:22
Det är ca 5000 medlemmar här och ett stort antal som bara läser regelbundet så när ämnet dyker upp så är det många av de som är drabbade som är med och vill få synpunkter.
Jag tror alltså inte att tarmsjukdomar är så överrepresenterade bland träningsfolk då det oftast är bland det sämsta man kan råka ut för när det gäller att lägga på sig muskler. Många som drabbas blir däremot kanske intresserade av att göra det bästa av situationen och försöker ta reda på så mycket som möjligt om sjukdomen och kosten.