handdator

Visa fullständig version : DX ?


Patrik
2002-01-16, 23:18
Hej!
Jag ska börja min deff snart.
Och jag hade tänkt pröva ast´s produkt Dymetadrine Xtreme.
Jag har prövat rent efedrin förut och jag e helt nöjd.
men nu är det så att jag inte kan få tag i det längre.
Så är dessa två preparat d samma?
Funkar dom lika bra.
Vet nån vart man kan få tag på efedrin?

Tack!!!!!
MVH Patrik

mangs
2002-01-17, 09:22
Effedrin är doping och några tips om vart du får tag i det får du söka på andra ställen än på detta forumet. DE innehåller Ephedra extrakt och är lagligt att inta men inte att sälja..

BUSTER
2002-01-18, 00:04
Om det inte är lagligt att sälja hur kommer det sig att AST kan fortsätta att sälja det?
Jag tror att det är fullt lagligt.

Freestyle
2002-01-18, 14:18
Om ni kollar med doping jouren så skall även DE bli klassas som doping, de ska stå me på den nya röda listan, tyvärr så gör det itne de ännu. Mycket snack om de här tillskottet men ring och kolla för säkerhetsskull. om ni riskerar tester. dock ska dmeta gå ur kroppen på ca 3 dagar...

lyck till

danieln
2002-01-18, 14:30
Har för mig att muskelbyggarn skrev nån gång att eftersom Dymetadrine Xtreme är ett kosttillskott så är det livsmedelsverket som bestämmer i frågan och dom har gett dispans eller något sådant.

Är dock inte helt säker. Ett bra kosttillskott är det iaf. :)

adde
2002-01-18, 14:52
Ursprungligen skickat av danieln:
<STRONG>Har för mig att muskelbyggarn skrev nån gång att eftersom Dymetadrine Xtreme är ett kosttillskott så är det livsmedelsverket som bestämmer i frågan och dom har gett dispans eller något sådant.

Är dock inte helt säker. Ett bra kosttillskott är det iaf. :)</STRONG>

Jo men effedrin ÄR ju en medicin (kolla i FASS) alltså borde det lyda under läkemedelslagen, bara för att det marknasförs som kosttillskott så betyder det väl inte att det hamnar under livsmedelslagen? Rent praktiskt så hamnar allt som fungerar underläkemedelslagen... (t.ex. var ju glucosamin på väg ditt...)

/adde

danieln
2002-01-18, 15:11
adde,

Dymetadrine Xtreme innehåller inte effedrin utan ephedra. Kanske därför det inte lyder under läkemedelslagen?, jag vet inte, det kanske lyder under läkemedelslagen. Dock så är det ju skillnad på naturläkemedel (säljs ofta i vanlig butik) och vanliga läkemedel.

adde
2002-01-18, 15:31
Jo, men skillnaden på naturläkemedel och vanliga läkemedel är att läkemedel har en bevisad effekt. Det är därför de får säljas utanför apotek. Att ephedra är från en växt behöver inte betyda att det är ett 'naturläkemedel', jmf. produkter från hasch-plantan...

/adde

[ 18 Januari 2002: Inlägget har ändrats av: adde ]

Teval
2002-01-18, 15:44
Ephedra är förbjudet att sälja i Sverige, iaf i den koncentrationen som finns i Dymetadrine Extreme.
Att AST sedan kan sälja det beror väl snarare på smarta sätt att kringgå reglerna(skicka från utlandet etc etc).
Samma sätt som HerbaLife gjort med deras effedrinprodukter innan(uppmärksammades i Plus).
Ephedra gör såklart att du åker dit i dopingtest, eftersom det konverteras till effedrin och därmed ger otillåten koncentration i blodet(mmol/dl står i läkarfass har jag för mig).
Effedrin(och Koffein) är dock tillåtet att använda vid träning, men inte tävling.

jebu
2002-01-18, 16:05
jag har läst nånstans att även ephedra är olagligt i sverige det är lagligt att inneha
men olagligt att sälja..(kan ge fängelse upp till ett år) det spelar ingen roll vilken växt det är utan det är verkan av den. dvs att den fungerar som efedrin i kroppen..
skall se om jag hittar den artikeln..

danieln
2002-01-18, 22:56
Teval, vad är det som gör dig så säker på att det är förbjudet att sälja?

Jag har letat runt väldigt mycket och har inte hittat någonstans att ephedra skulle vara läkemedelsklassat eller olagligt o sälja i Sverige. Skall dock ta o ringa o kolla på måndag så vi får detta utklarat en gång för alla.

danieln
2002-01-21, 09:31
Har kollat upp med läkemedelsverket vad dom säger om produkter som innehåller epehdra.

För att ett produkt skall bli klassad som läkemedel så måste produkten vara avsedd att säljas som läkemedel, det är inte Dymetadrine Xtreme (kallad DX i fortsättningen). Av den anledningen så faller DX under livsmedelslagen.

Livsmedelslagen säger att livsmedel som har läkemedelsliknade effekter kan vara hälsofarliga och kan därmed beläggas med säljförbud, efter en kontroll av livsmedlet. Dock så sker kontrollen av livsmedel i efterhand, till skillnad mot läkemedel som måste kontrolleras innan dom kommer ut i handeln.

Jag tolkar detta som att sålänge som livsmedelsverket inte gör en kontroll på DX hos de som säljer det så är det tillåtet att sälja. Väntar dock på ett samtal från livsmedelsverket för att höra deras version.

Teval
2002-01-21, 11:20
Jag har pratat med två kosttillskottsbutiker, samt med tullen om detta.
Båda kosttillskottsbutikerna säger samma sak, att det råder säljförbud på produkter innehållande Ephedra.
Tullen låter en inte importera Ephedra utan speciellt tillstånd.
Det är ingen slump att Twinlab mfl har speciella versioner av deras Ripped Fuel, för Svenska marknaden.

iconoclast
2002-01-21, 23:19
Angående mangs svar så tycker jag det finns gränser för hur "korrekt" man får vara utan att det bli löjligt.. Effedrin är ju knappast att jämställa med anabola steroider! Man blir ju fälld i en dopingkontroll med lite extra koffein i kroppen också... Dricker ni inte kaffe, eller?

Clean
2002-01-22, 19:09
Nån som vet hur mkt Ephedra en kapsel DE innehåller?

Och vad finns i DE:n förrutom Ephedra?

Lave
2002-01-22, 20:23
Checka http://www.*******.se/produkter/dymetadrine_xtreme/dymetadrine_xtreme_tech.htm för specifikation om doseringar och innehåll.

[ 22 Januari 2002: Inlägget har ändrats av: Lave ]