handdator

Visa fullständig version : Oxhjärta?


Trytter
2004-09-01, 18:51
Visste inte riktigt var jag skulle lägga den här så det fick bli här.
Har hört en del om att folk som dopar sig kan utveckla oxhjärta som i sin tur kan vara dödligt.
Det jag undrar är vad som händer när man får oxhjärta, vad i steroiderna det är som framkallar fenomenet, samt om det är möjligt att få oxhjärta utan att man dopat sig?

jwzrd
2004-09-01, 19:00
Alla hårt tränande idrottsmän får ett större och starkare hjärta. Men just vid steroidbruk så växer hjärtväggarna på ett sätt som gör att dels pumpvolymen minskar, och att hjärtat slår mindre effektiva slag. Eftersom jag är analfabet så minns jag inte vad "ingången" till hjärtat heter, men den kan hur som helst bli större och därmed leda till blåsljud/läckor i klaffarna där. För att få allvarliga symptom (stavas det så?) pratar vi om steroidmissbruk i 10-15 år dock. Som jag har förstått det så utvecklar alla långtidssteroidmissbrukare symptom efter en viss tid, men olika mycket. Det finns dock lite statistik på det eftersom rättläkare (brukar tyvärr vara såna som får ta hand om dom) inte undersöker just hjärtat vid självmord (både som tagit en överdos av någon medicin som del av blandmissbruk, och som ett "lyckat" självmordsförsök), misshandel till döds och alla dom vanliga orsakerna hos just långtidsmissbrukare.

SkogshuggareN
2004-09-01, 19:03
Har för mig att man kan få s.k. "oxhjärta" om man tränar när man har hög feber bl.a. också. Rätta mig om jag har fel.

Molotov
2004-09-01, 19:13
Har för mig att man kan få s.k. "oxhjärta" om man tränar när man har hög feber bl.a. också. Rätta mig om jag har fel.

Det stämmer inte.

Sverker
2004-09-01, 19:15
Har för mig att man kan få s.k. "oxhjärta" om man tränar när man har hög feber bl.a. också. Rätta mig om jag har fel.

Tänker du inte på hjärtsäcksinflamation ?

Langster
2004-09-01, 21:37
Min morfar hade oxhjärta. Och jag är ganska så jävla säker på att han inte tagit några steroider. Så det går att "uppnå" utan hjälpmedel, på nåt sätt. Han var brandman.

Shadow Warrior
2004-09-02, 05:05
Alla hårt tränande idrottsmän får ett större och starkare hjärta. Men just vid steroidbruk så växer hjärtväggarna på ett sätt som gör att dels pumpvolymen minskar, och att hjärtat slår mindre effektiva slag. Eftersom jag är analfabet så minns jag inte vad "ingången" till hjärtat heter, men den kan hur som helst bli större och därmed leda till blåsljud/läckor i klaffarna där. För att få allvarliga symptom (stavas det så?) pratar vi om steroidmissbruk i 10-15 år dock. Som jag har förstått det så utvecklar alla långtidssteroidmissbrukare symptom efter en viss tid, men olika mycket. Det finns dock lite statistik på det eftersom rättläkare (brukar tyvärr vara såna som får ta hand om dom) inte undersöker just hjärtat vid självmord (både som tagit en överdos av någon medicin som del av blandmissbruk, och som ett "lyckat" självmordsförsök), misshandel till döds och alla dom vanliga orsakerna hos just långtidsmissbrukare.

Så om jag redan har blåsljud (vilket jag har) ska jag hålla mej undan ifrån steroider då? (rent hypotetiskt)

Styx
2004-09-02, 07:21
Ja, förmodligen är det ännu farligare för dig då.

Kalleh
2004-09-02, 20:41
Har hört att en stor del av alla elitidrottsmän (främst de som sysslar med konditionskrävande idrotter) lider av förstorat hjärta. Sant eller falskt?

stybb
2004-09-02, 21:37
Ett annat rykte som går är att det är lättare att få oxhjärta på kur om man konditionstränar än inte då man anstränger muskeln (hjärtat) och den växer mer än av vanlig gym.. låter inte som det stämmer..jag blir otroligt flåsig när jag gymmar

ossie
2004-09-02, 21:46
Visste inte riktigt var jag skulle lägga den här så det fick bli här.
Har hört en del om att folk som dopar sig kan utveckla oxhjärta som i sin tur kan vara dödligt.
Det jag undrar är vad som händer när man får oxhjärta, vad i steroiderna det är som framkallar fenomenet, samt om det är möjligt att få oxhjärta utan att man dopat sig?

Hjärtat är en muskel och om man missbrukar steroider under längre perioder växer muskeln så som jwzrd skrev.

npn
2004-09-05, 15:19
Ett annat rykte som går är att det är lättare att få oxhjärta på kur om man konditionstränar än inte då man anstränger muskeln (hjärtat) och den växer mer än av vanlig gym.. låter inte som det stämmer..jag blir otroligt flåsig när jag gymmar

När man tränar en muskel i gym, biceps t.ex., ökar blodtrycket kolossalt just när man drar i vikterna. Detta för att ge biceps så mycket blod som möjligt. Är blodtrycket högt är det tungt för hjärtat att pumpa och hjärtat kommer att växa.

Vid konditionsträning stiger inte blodtrycket alls lika mycket och hjärtat har inte alls lika högt motstånd att arbeta emot. Därför växer hjärtat inte särskilt mycket av konditionsträning.

jwzrd
2004-09-05, 19:27
Så om jag redan har blåsljud (vilket jag har) ska jag hålla mej undan ifrån steroider då? (rent hypotetiskt)

Vet inte (rent hypotetiskt) :em: :D

jwzrd
2004-09-05, 19:28
Har hört att en stor del av alla elitidrottsmän (främst de som sysslar med konditionskrävande idrotter) lider av förstorat hjärta. Sant eller falskt?

Hjärtat blir större och starkare, som jag sa, men inte på ett negativt sätt utan antingen extremt hård träning och/eller steroider under lång tid.

Medusa
2004-09-05, 21:10
oxhjärta kan framträda hos individer som inte tar AAS, (Androgena anabola steroider) men det är sällsynt.

När man använder AAS växer musklerna, hjärtat är även det en muskel och växer således, pumpvolymen minskar.

Vi hade en av Sveriges mest framstående personer inom informationen och forskningen runt AAS på föreläsning i förrgår. Han har träffat flera byggare som har tagit eller tar steroider och han sade att oxhjärta kan komma efter så tidigt som efter 2 år.

Han arbetade en gång med en 23 årig kille som hade tagit sedan han var 17 år gammal. Han dog vid 23 års ålder, liggandes i sin säng med en bodybuildertidning på bröstet, hjärtat hade bara stannat.

jwzrd
2004-09-05, 21:33
Problemet är just att hjärtväggarna blir tjockare, inte att musklerna i hjärtat blir tränade till att bli större och starkare.