handdator

Visa fullständig version : Protein pulver, gainer efter träning


Lalla
2001-11-23, 09:42
Ni har säkert ältat detta till leda, men, men...=)

Jag har alltid kört med 75g Multi-RX+60g Maxim Orginal direkt efter passen som en slags gainer. Tycker iof det funkat bra.

Men jag undrar vilket protein som är bäst efter ett pass, alternativt nån bra o billig gainer? (OBS! måste vara choklad!!!)

Spelar hockey o blir dopingtestad då och då, så inga "gräns-preparat" förslag tack...hehe

donga
2001-11-23, 09:57
Oj oj oj Lalla, här har det varit många heta diskusioner om alla möjliga olika proteiner, men efter träning så är det bäst med ett vassle isolat eller hydrolysat. Detta eftersom att dessa tas upp fortare än ex. produkter med kasein i, som då kan vara bättre som mellanmål.

Ex. på vad jag anser som sjyssta produkter:
- - -
*******, VP2
Eiselt, Hi-Whey
Fairing, Whey Hydro(finns endast naturell smak)
- - -

Sen så kan man diskutera detta hur länge som helst, speciellt när det gäller olika märken. ;)

Men för att se vad anra har skrivit så kan du ju söka här på forumet och läsa igenom lite så kommer du hitta massor av olika åsikter... :D

ToXY
2001-11-23, 10:06
Blir det inte ett "näringshål" efter passet? Så kroppen tar upp ALLT ? Då spelar det väl ingen roll om det è t.ex protec eller hi-whey??? bara det é ett bra protein?

/MVH MArtin

Petrus
2001-11-23, 10:08
ToxY: Båda ja och nej! Orkar inte utveckla det just nu, senare kanske... :D

donga
2001-11-23, 10:40
Ursprungligen skickat av ToXY:
<STRONG>Blir det inte ett "näringshål" efter passet? Så kroppen tar upp ALLT ? Då spelar det väl ingen roll om det è t.ex protec eller hi-whey??? bara det é ett bra protein?

/MVH MArtin</STRONG>

Det stämmer nog, men jag vill då ha i mig typ vassle efter träningen och typ kasein och sånt som mellanmål...men smaken är som baken...hårig... :D :D :D

Vi låter Tinner förklara det senare... ;)

ToXY
2001-11-23, 13:31
Tinner&gt;&gt;&gt;Tjena! För asså jag har uppfattat det som så här att det é väl 80% kasein 20% vassle?? & vassle è väl det snabba & det borde ju vara perfekt med dom snabba så det inte blir ett överskott av dom som kroppen inte tar upp, & sedan har långsamma så "fyller på" hela tiden under några h??? Jag tycker det låter kanon iaf :D

Petrus
2001-11-26, 19:28
Bätter sent än aldrig... :D
ToxY: Visst, Protec består av 80% kasein och 20% vassle. Om du tar en port. Protec efter träningen kommer den precis som du skrev att tas upp långsamt...
Skillnaden (som jag tycker är stor) är att om du intar en port. Protec så får du ~35gr protein.
Om du hade tagtit ett vassle-protein direkt efter träningen är du tvungen att fylla på det efter ca 30 minuter med en ny laddning. Summan blir att du hinner få i dig mer protein under de efterföljande timmarna av passet om du intar ett vassle. Det är då proteinet är som värdefullast (tycker jag).
Inget ont om Protec, ajg tycker det är ett perfekt mellanmålsprotein eller sängprotein som man kan ta när man vill att kroppen ska klara sig et tag på det...
Du förstår säkert vad jag menar....
(Nu blir det troligtvis en del kommentarer om detta men det är bara min åsikt som sagt...)
Mvh/Petrus

martin79
2001-11-26, 19:40
Billig å bra gainer tycker jag är
gymgrossens Top of the line, jag käkar dock jordgubb men tror den finns i choklad. Än annan billig är Dahlblads som finns i många olika smaker.
Top of the line har funkat bra för mig, bara för att den är billig behöver den inte vara dålig.