handdator

Visa fullständig version : Insulinkänslighet och GI?


MojjMojj
2004-09-01, 15:54
Hej på er alla, är ny här. Läst igenom många trådar under dagarna jag varit registrerad och jag har ngra frågor. (hittade inte tråden/trådarna med samma frågor)

Tränar för att få större muskelmassa och jag undrar hur insulinkänsligheten kan hjälpa mig med det, när ska man ha hög insulionkänslighet osv.? Kan ingenting om det så skriv gärna en förklaring lr länka till en bra tråd där förklaring finns. :bow:

Mvh/ Anton

King Grub
2004-09-01, 16:05
Det är alltid bra att ha en hög insulinkänslighet. Ju bättre insulinkänslighet, desto mindre insulin behöver frisättas för att reglera dina blodsockernivåer, och desto mindre energi går till fettinlagring.

Vid kontinuerligt höga halter av insulin kan insulinreceptorerna bli färre, vilket leder till att allt mer insulin behöver frisättas för att sänka blodsockret.

Förbättra insulinkänsligheten gör du genom att äta bra mat och träna hårt.

Här kan du läsa betydligt mer:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=24084&highlight=insulin

Drutt
2004-09-02, 14:00
Det är alltid bra att ha en hög insulinkänslighet. Ju bättre insulinkänslighet, desto mindre insulin behöver frisättas för att reglera dina blodsockernivåer, och desto mindre energi går till fettinlagring.

Vid kontinuerligt höga halter av insulin kan insulinreceptorerna bli färre, vilket leder till att allt mer insulin behöver frisättas för att sänka blodsockret.

Förbättra insulinkänsligheten gör du genom att äta bra mat och träna hårt.

Här kan du läsa betydligt mer:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=24084&highlight=insulin

Läst igenom det mesta som stod om mjölk och blev lite fundersam.

Jag har lagt upp en kost som är som följer:

Frukost: Havregrynsgröt, fullkornsbröd med makrill/pålägg/whatever och ett glas mjölk.
Mellanmål: Proteindrink+frukt
Lunch: Olika
Mellanmål: proteindrink+frukt
TRÄNA (ca: 1.5 timme efter mellanmålet)
Direkt efteråt: proteinshaker+attacksnabba kolhydrater
Mat ca: 1 timme efter träning: pasta och kött i massor

För mig känns det som att mina mellanmål måste vara extremt insulinhöjande. Jag bör ju landa på typ 4 insulintoppar om dagen. Jag tränar fem gånger i veckan, bör jag sitta och kallsvettas och vara rädd över dålig insulinkänslighet?

Det jag klurar på är att många författare skriver att insulinkänsligheten inte blir påverkad på samma sätt hos personer som tränar hårt. Exakt varför är man inte lika känslig när man tränar?

Kan man inte motverka dålig insulinkänslighet genom att trycka i sig Krom så att man får nog receptorer?

Du har säkert svarat på de här frågorna femtio gånger tidigare, i så fall får jag ursäkta mig.

King Grub
2004-09-02, 14:48
Det jag klurar på är att många författare skriver att insulinkänsligheten inte blir påverkad på samma sätt hos personer som tränar hårt. Exakt varför är man inte lika känslig när man tränar?

Motion är en av de allra största faktorer som förbättrar insulinkänsligheten.

Nu är det ju ingen ursäkt att använda träning som ett slags "skyddsnät" för att kunna slarva med maten och undvika negativa effekter. Snarare bör man kanske utnyttja den synergistiska effekten av bra mat och träning.

Fangface
2004-09-02, 15:39
Om du använder vassle-protein till mellanmålen kan du ju enkelt få bort 2 insulinpeakar genom att ersätta mellanmålen med riktig mat istället för proteindrinkar. :thumbup: