handdator

Visa fullständig version : Vad är "klassisk träning"?


Bärs
2004-09-01, 15:07
Hej,

jag har efter ca en månads surfande här på kolozzeum nu och då stött på begreppet "klassisk träning". Vad menas med det och hur förhåller sig klassisk träning till andra träningsteorier, t.ex. Max-OT? Vilka är de grundläggande positionerna mellan olika populära träningsläror idag?

Tricklev
2004-09-01, 15:17
"Klassisk träning" är högsett i stort sett.

Arne Persson
2004-09-01, 15:25
Klassisk träning (högsetsträning) är träning där man VERKLIGEN tränar igenom musklerna. :thumbup:

Bärs
2004-09-01, 15:29
Hur många set brukar det ingå i ett högsetspass? Är Max-OT lågsetsträning jämfört med klassisk träning? Är det få rep och många set eller många rep och många set i klassisk träning?

Bärs
2004-09-01, 15:30
Jag menar alltså set per muskelgrupp och inte sammanlagt under ett träningspass.

lauria
2004-09-01, 15:44
Max-ot är lågset träning!!

Och jag tycker att jag köra någolunde högpress (fast inte lika mkt högset som visssa kör)
bicca ca 12
tricca ca 14
underarmar ca 10set
rygg ca 18set
axlar ca 16set
bröst ca 14set
framsida+baksidalår ca 18set
vader ca 12set

Bärs
2004-09-01, 15:54
Ok, tack för svaret. Det låter som ganska långa slitsamma träningspass att träna klassiskt, medan Max-OT rekommenderar korta intensiva pass. Jag antar dock att man även med klassisk träning försöker överbelasta muskeln maxixmalt och följaktligen inte kör med alltför många rep per set. Eftersom det verkar vara en stridsfråga vilket som är bäst (högset eller lågset) låter jag den frågan bero tills jag skaffat mig mer av egna erfarenheter.

Medusa
2004-09-01, 16:38
Klassisk träning innebär inte maximal belastning av musklerna, snarare maximal utröttning. De säger att de tränar hårt när de gör 25 uppvärmningset och 5 "tunga" set, vad tjänar det till?

Du kommer få olika svar beroende på vem du frågar, du får nog testa en hel del själv för att se vad just du svarar på.

Alla system har sina fördelar och nackdelar, vissa växer man bättre på vissa sämre.

RobbeliRobban
2004-09-01, 17:23
Klassisk träning = upprätthållandet av tradition > resultat

negative
2004-09-01, 23:09
Klassisk träning innebär inte maximal belastning av musklerna, snarare maximal utröttning. De säger att de tränar hårt när de gör 25 uppvärmningset och 5 "tunga" set, vad tjänar det till?

Du kommer få olika svar beroende på vem du frågar, du får nog testa en hel del själv för att se vad just du svarar på.

Alla system har sina fördelar och nackdelar, vissa växer man bättre på vissa sämre.


du vet då allt du :bow: