handdator

Visa fullständig version : cla-ala


frasselito2
2004-09-01, 13:51
kan man kombinera cla och ala eller blir det nån skum bi effekt då???

Anki
2004-09-01, 14:47
kan man kombinera cla och ala eller blir det nån skum bi effekt då???

Det finns, så vitt jag vet, inga studier som undersöker detta på människor. Även på djur är effekten av kombinationen så gott som okänd. Hittade dock en studie, gjord på feta råttor, där man menar att kombinationen av tillskotten ökar insulinets effekt på glukostransporten i musklerna. Inget nämns dock om eventuella bieffekter. (1)

Man är dock oense om huruvida CLA-tillskott fungerar över huvudtaget på människor eller inte. Man har sett en effekt på diabetes typ II-patienter (2), men ingen på atleter (3).

Därför är det i dagsläget omöjligt att svara på din fråga utifrån vetenskapliga studier. Sedan anser ju en del att empiri är fullt tillräckligt för att avgöra saker och ting...


Referenser:

1: Teachey MK, Taylor ZC, Maier T, Saengsirisuwan V, Sloniger JA, Jacob S, Klatt MJ, Ptock A, Kraemer K, Hasselwander O, Henriksen EJ: Interactions of conjugated linoleic acid and lipoic acid on insulin action in the obese Zucker rat.Metabolism. 2003 Sep;52(9):1167-74.

2: Belury MA, Mahon A, Banni S.J: The conjugated linoleic acid (CLA) isomer, t10c12-CLA, is inversely associated with changes in body weight and serum leptin in subjects with type 2 diabetes mellitus. Nutr. 2003 Jan;133(1):257S-260S.


3: Kreider RB, Ferreira MP, Greenwood M, Wilson M, Almada AL: Effects of conjugated linoleic acid supplementation during resistance training on body composition, bone density, strength, and selected hematological markers.
J Strength Cond Res. 2002 Aug;16(3):325-34.

Klein
2004-09-01, 21:18
Det finns en mycket känd stack (anarchy stack) där man kombinerar ALA, CLA, extrakt av grönt te, ALCAR samt Rhodiola. Ger en kick och ska hjälpa till vid fettförbränning. Resultatet är dock mest att kostillskottstillverkarna får tjockare plånböcker. Men är man rik så kan det nog vara något att satsa på.

Pdaddy
2004-09-01, 21:21
Du bör isåfall köra ALA, ALC, Kreapyr

M

Doggeh
2011-05-13, 16:53
Bumpar den här tråden.

Jag fick köpa CLA och ALA billigt och tänkte varför inte? Frågan är om man kan kombinera dessa? Jag har hört att ALA är positivt för insulinet dock så har jag hört att CLA var negativt?

Huvudfrågan är om det är farligt/onödigt att blanda. Jag deffar just nu så jag kanske börjar på CLA och börjar med ALA när deffen är slut? Ge tips :)

Eddie Vedder
2011-05-13, 18:31
Finns inget farligt i det men CLA känns onödigt. Evidensen för ALA har jag ingen koll på direkt. Verkar mest finnas studerat på råtta och hos diabetiker.

hejhopp79
2011-05-13, 18:34
ALA kontrollerar blodsockret har jag för mig. Det enda jag på rak arm minns är att Tim Ferriss skrivit en del om det i 4HB