handdator

Visa fullständig version : högre reps för stora muskelgrupper?


throat
2004-09-01, 12:26
Läste något om att man skulle/kunde köra högre antal rep för stora muskelgrupper som typ ben, rygg (vet inte om det var latsen eller allt de syftade på), men mindre för kanske axlar, bic och tric eftersom de var mindre.

Hur är det med detta? För vad jag minns så rekryterar olika former av repetitionsträning lite olika fibrer i musklerna, och hur blir det då om man växlar. Samt hur många rör det sig om man ska göra, 10-15? Och sist, vilka är alla "de stora" muskelgrupperna som bör tränas så.

Kort och gott, någon som vet mer o detta? :)

Prankie
2004-09-01, 12:38
Mina ben växer bäst av få tunga reps. De skillnader jag har märkt är de större muskler kan lagra mera glykogen så det går köra fler set än de mindre. Exempelvis biceps.

stridis
2004-09-01, 14:37
Håller med prankie, dock med förbehållet att större muskler lättare "dödas" av mjölksyran, om man drar lite fler repetitioner men inte vilar länge mellan varje set.

Kör dock högreps och rätt så lätt med mina ben, då mina knän gillar det bättre.

Edit: Går ju inte för sig med 7-dagars värk om man vill kunna använda benen som vid löpning och sparring med sparkar.

Mextreme
2004-09-01, 15:05
Jag har en annan åsikt eftersom jag tror på höga reps för benen.
Den legendariska "Twenty-Rep Squat Routine " är en nästan garanterad massa packare.
Fruktansvärd men bra. Själv har jag reducerat den till 15-18 reps sista gångerna jag kört det eftersom jag blivit vek på äldre dagar och tvingas köra "Gustavbergs bussen" annars.
http://www.bodybuilding.com/fun/mahler26.htm