handdator

Visa fullständig version : Varför växer många inte?


Krille
2004-09-01, 11:31
Enligt det senaste jag läst på olika ställen verkar det som att man kommit fram till att man inte behöver ligga på ett väldigt stort kaloriöverskott för att bygga muskelmasssa. Mao att bulka upp sig rejält ger inte ökad muskeltillväxt. Det räcker att man ligger på ett överskott. (rätta mig om jag har fel.)

Den vanligaste anledningen till att "vanligt" folk inte lägger på sig muskelmassa är att dom inte äter tillräckligt mycket. ( Återigen rätta mig om jag har fel.)

Detta borde ju tyda på att dom flesta människor ligger på ett kaloriminus. Men detta skulle ju onekligen leda till att de flesta människor över tiden gick ner i vikt. Detta är ju något som inte känns så troligt :) . Tvärt om ligger de flesta nog stadigt på sin vikt eller ökar lite hela tiden.

Vad är det då som är boven för dom flesta "medelgymmare". Är det så att det är ett för lågt protein intag eller för mycket insulintoppar. Eller brister mitt resonemang nån stans?

King Grub
2004-09-01, 11:39
Fel saker vid fel tillfällen, vilket skapar dålig hormonell miljö för muskeltillväxt.

Det största felet är dock nog träningen. Det går inte att äta perfekt och sedan gå och slöträna på gymmet, som man ser 9 av 10 göra, och tro att det skall hända något.

Ett energiöverskott omvandlas inte automatiskt till muskelmassa.

Först måste muskeltillväxten stimuleras, och det gör man i gymmet.

På samma sätt som det inte går att träna dödshårt, och sedan leva på kaffe, hamburgare och pizza, och förvänta sig resultat av den kombinationen.

Allt måste passa ihop, åtminstone någonlunda väl: rätt mat och rätt mängd mat vid rätt tidpunkter, hård och tung belastningsträning kombinerad med tillräcklig och kvalitativ återhämtning och vila, samt konditionsträning i rätt mängder.

Zlin
2004-09-01, 11:39
Enligt det senaste jag läst på olika ställen verkar det som att man kommit fram till att man inte behöver ligga på ett väldigt stort kaloriöverskott för att bygga muskelmasssa. Mao att bulka upp sig rejält ger inte ökad muskeltillväxt. Det räcker att man ligger på ett överskott. (rätta mig om jag har fel.)

Den vanligaste anledningen till att "vanligt" folk inte lägger på sig muskelmassa är att dom inte äter tillräckligt mycket. ( Återigen rätta mig om jag har fel.)

Detta borde ju tyda på att dom flesta människor ligger på ett kaloriminus. Men detta skulle ju onekligen leda till att de flesta människor över tiden gick ner i vikt. Detta är ju något som inte känns så troligt :) . Tvärt om ligger de flesta nog stadigt på sin vikt eller ökar lite hela tiden.

Vad är det då som är boven för dom flesta "medelgymmare". Är det så att det är ett för lågt protein intag eller för mycket insulintoppar. Eller brister mitt resonemang nån stans?

Bara att ligga på ett kaloriöverskott bygger väl inte så mkt muskler, om du inte har sett till att få tillräckligt med protein i dig. Jag vet inte hur det är för folk i allmänhet, men jag tror att jag får i mig bra mkt mer än vad jag egentligen får när man tänker efter.

Trytter
2004-09-01, 11:48
Jag har faktiskt själv funderat på samma sak eftersom jag haft precis samma problem.
Min egen teori som är mera likt en gissning är att jag trodde jag hade koll på kosten och vad jag fick i mig.
Visst det var bra mat jag åt men jag led av fettfobi samtidigt som jag käka ganska lite protein.
Jag höjde proteinet en del och tyckte mig märka en mycket liten skillnad i muskeltillväxt.
Men sen blev jag trött på att gissa och kollade upp min kost med ett kostprogram. Insåg att den i princip bara bestod av kolhydrater och att jag levt på ca 10-15g fett om dagen.
bytte ut en del av kolhydraterna och ökade på det bra fettet och då gick det strax bättre.

Värt att tillägga är att det här är enbart en gissning och definitivt inget vetenskapligt. Men jag tror att om folk skulle vara mera obs på att de verkligen fick i sig i alla fall en 50g bra fett om dagen så skulle både välmåendet och träningen få sig en boost.

Lasse Kongo
2004-09-01, 12:40
Jag tror att många bli för fanatiska, därav uteblir resultaten oxå!

Måna måste så klart ha lite "basicskills" inom näringslära osv, men det är inte direkt svårt.

Sen måste man träna H Å R T, inte samma sak som 300 i böj o 400 i mark, utan att man tränar H Å R T och tar ut sig till 100%

En anna viktig sak; sömn, vila, funkar inte att supa varje fre, lör, ngn gång ibland är ju dock ingen fara.

Som King säger så gäller det att ha flera bitar på plats o enda sättet o fixa det är att lära sig hur sin kropp fungerar genom att experimentera osv, fråga be om råd av kunniga personer bör man göra på vägen med!

Jag tror helt enkelt för många krånglar till saker mer än nödvändigt.

KISS

Sverker
2004-09-01, 13:53
Visst är det så att det är träningen som brister.
Inte det att folk inte tränar hårt, för det gör de flesta som vill bygga muskler.
Utan för att de inte orkar lägga mer än tre månader på gymmet. Sedan är de borta igen, flera månader.

Seriös och regelbunden träning är det viktigaste. Långt viktigare än 2.5 eller 3 g protein /kg kroppsvikt eller efterträningendrinken med exakt 1 g maltodextrin / kg.

Grahn
2004-09-01, 14:04
Många motionärer slökör ju i någon maskin konstruerad för minsta möjliga ansträngning och många av dem som försöker lite hårdare så kör de ofta bara med otroligt många reps samt set istället för att lyfta något riktigt tungt.

slakker
2004-09-01, 15:54
Är man tvungen att konditionsträna om man vill ha ett bra resultat av gymmandet? För jag har inte konditionstränat på ja.. jag vet inte hur länge. Har precis börjat träna också, 2 ½ månad sedan ungefär. Har dock haft hjärtproblem tidigare, därför jag undrar hur viktig konditionen är, utöver det självklara att man orkar mer, etc. Har den en stor inverkan på återhämtningen och uppbyggnadsfasen?

//

King Grub
2004-09-01, 16:08
Har den en stor inverkan på återhämtningen och uppbyggnadsfasen?

//

Korta intensiva konditionspass har dock enbart fördelar på styrketräningsresultaten. Intensiv cardio förbättrar insulinkänsligheten och ökar GLUT4-nivåerna (en glukostransportör), vilket i sin tur, förenklat uttryckt, i praktiken innebär att mer av energin du äter hamnar i muskelcellerna i stället för i fettcellerna = bättre muskeltillväxt.

Bättre kondition innebär naturligtvis också att du orkar ge mer i gymmet, hålla en högre intensitet och därmed belasta musklerna mer.

Cardioträningens effekt på att hålla fläsket under kontroll under en bulkfas är heller inte att förakta.

För att inte styrketräningen skall bli lidande förutsätter det givetvis att du ersätter energin som du förbrukar under konditionsträningen och ser till att sköta återhämtningen.

Konditionsträning har en given plats i varje styrketräningsprogram, oavsett om målet är bulk eller deff.

Krille
2004-09-01, 17:17
Tack för bra svar!

Detta dementerar ju lite påståendet om att det är för lite mat som är det största problemet för medelgymmare. Jag är dock tveksam till om det verkligen är träning som är mångas problem. Visst finns det folk som helt enkelt inte tar i på gymmet och visst finns det dom som är borta efter någon månad. Men jag måste säga att där jag tränar ser jag ocskå en hel del folk som i förhållande till sin muskelmassa lyfter ganska tungt och bedriver ganska regelbunden träning. (Dessa individer kanske är unika för mitt gym? :) )

Jag är lite inne på Trytters resonemang att det kan vara en felaktig fördelning mellan olika näringsämnen som är orsaken till mångas uteblivna tillväxt. Tillsammans med som Grubb säger "Fel saker vid fel tillfällen, vilket skapar dålig hormonell miljö för muskeltillväxt." Men jag kan vara ute och cykla!

Finns det någon statestik över vad som är vanligast att man äter på en dag i sverige? Jag tror ju inte att folks kostscheman på kollo är så representativa :eating:

Sverker
2004-09-01, 17:30
Livsmedelsverket givetvis:

http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_DocumentList____6481.asp

Jag titta igenom det snabbt och länken förgrenar sig i all oädlighet.

Krille
2004-09-01, 19:51
Tack för tipset. Livsmedelsverkets hemsida hade mycket intressant läsning att bjuda på. Efter att ha läst "RIKSMATEN 1997-98, Kostvanor och näringsintag i Sverige" kan jag kostatera att jag fick lite stöd för min hypotes.

Fördelningen mellan protein, fett. kolhydrater, och alkohol är för män i genomsnitt enligt undersökningen.

P 15,6%
F 34,3%
K 46,4%
A 2,9%

Några av det vanligaste för muskelbyggning negativa saker jag kunde hitta medelsvensson stoppa i sig var.

Saft/Läsk 178 g/dag
Alkohol 254 g/dag

Att gämföra med t.ex

pasta 47 g/dag
kött/fågel 129 g/dag
Juice 87g/ dag

Kanske är det så att fler "vanliga dödliga gymmare" får utebliven tillväxt pga för mycket läsk och alkohol samt dåligt protein intag än som får det pga för lite energiintag?

Allan
2004-09-01, 20:17
Kanske är det så att fler "vanliga dödliga gymmare" får utebliven tillväxt pga för mycket läsk och alkohol samt dåligt protein intag än som får det pga för lite energiintag?

Jag är nog också inne på att folk helt enkelt tränar för dåligt. Man måste komma ihåg att styrketräning som vetenskap är väldigt ung, men folk fick muskulära resultat förr i tiden också. Utan att ha en aning om GI eller HIIT eller såna saker.

Jag har sagt det förr och säger det igen - även rent felaktig träning kan ge fantastiska resultat bara den som utför den ger sig den på att träna hårt. Jag ser inte heller många som faktiskt tränar hårt; däremot många som tror att de gör det!


allan

Helen@
2004-09-01, 20:49
Jag ser inte heller många som faktiskt tränar hårt; däremot många som tror att de gör det!


allan

Det gäller ju även dig ju

Lasse Kongo
2004-09-01, 21:24
Väl talat Allan.

Man ser ju vart dagens gymtrend går emot..

Häromdagen var det 2 yngre killar som faktiskt tränar rätt hårt, en av dem tränar riktigt hårt, han berätta sen för mig efter passet att en snubbe som jobbar där som PT hade kommit fram till dem när dem körde marklyft och sagt; Hey grabbar, försök och sätta ner vikten försiktigt, dem under på bion (filmstan ligger under mitt gym) brukar komma upp och klaga ibland haha.

Jag blev jävligt lack kan ja säga då jag själv tänker ta upp marklyften om ett par veckor, gud nåde om han kommer fram till mig då skall han garanterat få höra vad jag tycker och tänker.

Grabbarna körde visserligen inte snortungt, runt 180 kg, men det är tillräcklig vikt för att inte KUNNA sätta ner den LJUDLÖST!

Lite dystert då vårat gym är väldigt bra och välutrustat, men där tränar i stort sett endast disco och "modell" (dem tror det iaf) killar o tjejer!

Så, om det finns ngn här på brädan med en stor pung (pengapung) som är sugen på att dra igång ett RIKTIGT gym i mina trakter, PM: A :rolleyes:

Lite offtopic kanske det var, men folk har blivit grova sen urminnes tider, innan GI o allt fan va det heter, innan AAS-tiden oxå för den delen!

För dem som tror att jag är en tangentbordsbyggare som svamlar, återigen PM: A så tar vi ett pass :bpump: :eating: :furious:

Träna på folk, den optimala årstiden närmar sig :hbang:

Everest
2004-09-01, 21:45
Nästan att man borde köra ett markpass på sol någon dag då :laugh:

OnT: Håller med er andra om att det är i träningsviljan det skiljer mest. Går inte att bygga om man inte krigar

Trytter
2004-09-01, 22:08
Jag ser inte heller många som faktiskt tränar hårt; däremot många som tror att de gör det!


allan

Nu blev jag ganska nyfiken.
Hur kan man se på någon om de tränar riktigt hårt?
Jag menar det är ju något som är ganska abstrakt eftersom det är svårt att känna vad någon annan känner. :confused:
Svamlar jag?

Yankeee
2004-09-01, 22:14
Nu blev jag ganska nyfiken.
Hur kan man se på någon om de tränar riktigt hårt?
Jag menar det är ju något som är ganska abstrakt eftersom det är svårt att känna vad någon annan känner. :confused:
Svamlar jag?

Ganska ofta som man ser om folk tar i eller inte.
T.ex de som pratar mitt i setet. De som är mer svettiga när de kommer in i gymmet än när de går. Finns några exempel ;)

WHITEFOLKS
2004-09-02, 00:39
ju mer man låter själv och ju mer man "bonkar" med vikterna ju hårdare tar man i :thumbup:

z_bumbi
2004-09-02, 07:54
Det är nog olika från person till person hur det funkar med träningen men det går åt ganska mycket energi för att bygga nya muskler till skillnad från att behålla de som finns. Det krävs även mer långvariga satsningar än många är beredda på för att man ska få bra resultat.

Det viktiga som jag ser det är inte att man tränar aphårt konstant utan att man tränar seriöst under lång tid och med en ökande belastning. Kör man sina basövningar varje vecka, ser till att sträva mot tyngre vikter och äter tillräckligt med mat så är det svårt att inte gå upp i muskelmassa.
Kör man koncentrationscurl med 5 kiloshantlarna varje pass i ett år och äter två mål mat om dagen varav ett är två korvar och en potatis så kommer man inte att växa.

Johan
2004-09-02, 07:56
Ganska ofta som man ser om folk tar i eller inte.
T.ex de som pratar mitt i setet. De som är mer svettiga när de kommer in i gymmet än när de går. Finns några exempel ;)
Därför jag oftas tränar med mp3spelare, då slipper man småprata med folk hela tiden :)
Sen tycker inte jag man behöver vara pinsvettig när man går för att bevisa att man har kört ett hårt pass. Vi har det rätt svalt på mitt gym och jag kan göra ett grymt pass med tunga vikter utan att bli speciellt svettig.

TCOG
2004-09-02, 09:17
jag iaf blir helt blöt efter varje pass jag tränar...... men det är bara för jag svettas mycket.

tom om jag går ut på stan i sommar så blir jag blööööööt ;)

Trytter
2004-09-02, 09:20
ju mer man låter själv och ju mer man "bonkar" med vikterna ju hårdare tar man i :thumbup:

Det är just det jag syftar på.
Man kan ju ha två personer var den ena visar alla tecken på att träna "hårt" men egentligen bara spelar teater. Den andra är en tyst snubbe som just är tyst och sköter sitt eget på gymmet men tar i för allt han har.
Därför tycker jag att det är svårt att avgöra med blotta ögat hur hårt någon tränar eftersom alla uppför sig annorlunda när de utsätts för extrem press och ansträngning.

Johan
2004-09-02, 09:49
jag iaf blir helt blöt efter varje pass jag tränar...... men det är bara för jag svettas mycket.

tom om jag går ut på stan i sommar så blir jag blööööööt ;)
Tro mig, jag är också en "svettlök", körde Bodypump i förrgår, kan säga att det var länge sen jag svettades så mycket, fullt med folk i en liten lokal med dålig ventilation, tänkte inte på att jag skulle behöva en handduk, men som tur va hade jag med mig en luvtröjja som jag kunde torka mig med.
Har haft grym träningsvärk nu i två dar efter det passet :em:

Zlin
2004-09-02, 11:13
jag iaf blir helt blöt efter varje pass jag tränar...... men det är bara för jag svettas mycket.

tom om jag går ut på stan i sommar så blir jag blööööööt ;)

Jag med. Sjukt jobbigt är det. Folk tror dessutom att man har dålig kondition för att man blir svettig av att gå.

Yankeee
2004-09-02, 14:24
Sen tycker inte jag man behöver vara pinsvettig när man går för att bevisa att man har kört ett hårt pass. Vi har det rätt svalt på mitt gym och jag kan göra ett grymt pass med tunga vikter utan att bli speciellt svettig.

Var väl ett sådär jätte seriöst inlägg av mig. Du vet nog egentligen vad jag menar ;)