handdator

Visa fullständig version : kosttillskott eller inte


Flood
2002-01-16, 16:22
Så osm jag har förstått det är det egentligen ingen idé att käka kosttillskott förrän man har tränat några år?

Jag har tränat under en längre tid och det tar fan flera år bara att få kontakt med alla muskler man tränar

Frågan till alla som tränat LÄNGE alltså 8 år och uppåt, när tycker ni att det egentligen är värt att börja med det?

Frazze
2002-01-16, 21:59
Hej!

Jag tycker nog att det kan vara värt att köpa i alla fall protein även som nybörjare om man väl bestämt sig för att träna seriöst. Sedan lite mer "avancerade" tillskott typ glutamin, kreatin osv bör man väl kanske vänta lite med tills man känner sin kropp som någon så fint uttryckte det för ett tag sedan.

Tack för mig.

muskelbyggarn
2002-01-17, 00:33
Kosttillskott har inte något med att göra hur länge du tränat. Dock tycker jag att man inte bör satsa på något annat är protein de första 6-12 månaderna då öknigarna kommer bra ändå.

Om du tränat så länge och inte fått kontakt med musklerna så kan det bero på att du tränar på ett felaktigt sätt. Har märkt det vid ett flertal tillfällen på bekanta som gjort det och även hos kunder som inte ökat. En orsak kan vara just att träningen inte utförs på ett korrekt sätt och utan rätt stimulering så finns det inget kosttillskott i världen som kan hjälpa dig. Kommer att skriva en liten artikel om detta senare.

Vänl,,,
Tobbe

Baha
2002-01-17, 01:16
DEt går bra att träna hela livet utan att ta kosttillskott med om man vill det, äter du bra mat så kommer dina resultat vara precis lika bra som dom som använder kosttillskott.

Äter du tillräckligt med protein i form av mat, så slösa inga pengar på poroteintillskott, köp en stor burk kreatin istället som räcker i ett år typ för kanske 500..-träna hårt, öka bra och gör inte allt så jävla komplicerat när du inte behöver

muskelbyggarn
2002-01-17, 01:33
Självklart behöver du inte kosttillskott om du inte vill det, men att säga att ex. proteinpulver överlag skulle vara dyrt är fel. Protec är i många fall betydligt billigare än "vanlig" mat. Dock inte sagt ett måste, men det är ett vanligt misstag att tro att proteinpulver måste vara dyrt.

Dock spelar det ingen roll om inte träningen utföres på ett riktigt sätt så musklerna stimuleras till tillväxt.


Vänligen
Tobias

Baha
2002-01-17, 02:00
Bra att du insett att man sover på dagen och är vaken på natten iaf tobbe=?)))))

Flood
2002-01-17, 02:02
Förlåt muskelbyggarn och alla andra tillverkare/försäljare men... :D

Det jag menar är egentligen denna hysteri som verkar finnas, jag menar köpa tillskott för flera tusen i månaden, för att dom ska va effektiva får du ju först och främst ha tränat ett antal år, sen måste du sköta maten och sömnen och SEN kan det va en idé (om lederna och skinnet håller för en ökning)


Proteinpulver är ju i så fall inte ett tillskott utan ett komplement i min mening, man käkar lite mindre och dricker ett par drinkar i stället. Så det kan jag tänka mig att det är nån idé men inte förrän 1 - 2 år eller nått.Man ökar ju som fan i början i alla fall.

äter man för mycket tillskott i början gör det ju bara att man går sönder om man tränar effektivt (inte alltid, men risken är större)

sedan kan det ju finnas vissa tillskott som man kan ha användning för senare i träningskarriären.

Nu har inte jag tränat så jävla länge och vet allt, absolut inte, men det verkar finnas en vanföreställning här om att man måste äta så jävla mycket saker för att växa så jag var tvungen att säga nått.


:mad: :D

Flood
2002-01-17, 02:12
muskelkontakten kommer ju olika fort i olika muskler och absolut inte direkt, det var de jag ville poängtera inte att jag har tränat fel i flera år, vilket jag visserligen gjorde i början och jag vet inte förrän några år till om jag tränar rätt nu, det jag menar är trial and error

sen åter till diskutionen:
Är det inte så de 6 första månaderna ungefär, lär man sig bara använda muskeln effektivare, d v s att man inte ökar i massa utan bara blir effektivare?

sen borde ökningarna i massa gå av sig själv ett tag till efter det. När det sedan börjar gå segt efter det kan det va nån idé att käka protein.

Det är min uppfattning, kontra gärna :D :D :D

Oxen
2002-01-17, 11:27
Jag tycker inte att man som total nybörjare ska lägga pengar på några tillskott, det ska vara vitaminer då i sådana fall.

I början är man väl oftast inte så stor att det behövs 4000+ kcal direkt. Man kan således få i sig tillräckligt med protein och energi i vanliga kosten utan att tycka att det är så väldans jobbigt.
Man ökar oxå som många redan skrivit väldigt mkt i början utan att behöva käka några tillskott.

Däremot när man hållit på ett tag och det börjar ta emot kan ju kosttillskott hjälpa en på vägen, typ kreatin och glutamin.

I samma veva har man förmodligen ökat sitt energibehov och det kan börja bli jobbigt att täcka protein behovet med vanlig mat.
Då och först då är det dags att köpa proteinpulver.

Man ska inte krångla till det så förbannat, ät mkt mat och träna hårt. Så länge det går bra behöver man väl inte fundera.

Jag personligen är för kosttillskott och menar att det kan vara till stor hjälp trots mitt något negativa inlägg, men jag har hållt på ett tag och ligger så pass högt i energi/protein intag att det skulle vara väl jobbigt att få i sig allt bara genom vanlig mat.

Sen är ju uppenbarligen sånt som glutamin och kreatin verksamt så det tänker jag inte argumentera emot. Men att tala om för unga nybörjare att de måste köpa tillskott för att få resultat tycker jag är BS.

Men det är ju bara min åsikt.. ;) :D

NO PAIN NO GAIN :cool:

muskelbyggarn
2002-01-17, 11:57
>Flood

Det är inte säkert att man tränar rätt bara för man tror det. En bekant till mig har tränat "fel" i tre år men trott att han tränat rätt !

Träning är egentligen enkelt, men ändå så svårt. Tittar man på vissa videos så blir man mörkrädd på utförandet.


Det jag vill komma till ang. kosttillskott och nybörjare (det vi alla i denna tråd nog egentligen är överens om :D ) är att protein varesig man kallar det tillskott eller komplement är det enda vettiga att satsa på och absolut inget onödigt utan snarare tvärt om. Kreatin och Glutamin fungerar givetvis även fast man är nybörjare. Det jag är ute efter är att ökningarna i början är bra ändå utan tillskotten, så man vet inte om det är tillskotten som givit resultaten. Därför är det bättre att vänta några månader tom. år med tillskott som kreatin och glutamin. Protein dock anser jag är NUMMER ETT och är till gagn för ALLA !

Vänligen
Tobias

HenkeGr
2002-01-17, 12:24
1) Ät ordentligt! Tränar du för att gå upp i vikt/muskler så är det MAT man ska koncentrera sig på. Mjölk i mängder, köttfärssås, fisk, allt ska ner och när man är mätt tar man en portion till. Att bygga muskler är det sista kroppen vill, och ett grundkrav är att den får ett överskott av energi. Komplettera med proteinpulver och kanske något vitamintillskott.

2) Träna rätt! Basövningar och eventuellt lite isolation/disco om du tycker det är kul, men satsa på kvalité.

3) Vila. Bli lat, för det är när du sover eller slappar i soffan som kroppen bygger muskler.

Angående kreatin:
Jag har använt det i några år och finner det vara ett ganska värdelöst tillskott. Man börjar en cykel och kan hoppa upp några snäpp i vikterna samt att man ökar några kilo i kroppsvikt. Sen går man av, och får hoppa tillbaka. Summan blir att man på sin höjd har ökat i massa och styrka lika mycket som man gjort utan kreatin. Det enda det gör är att viktschemat blir tillkrånglat, istället för att träna med successivt ökande belastning kan man allt eftersom cyklerna upprepas öka som fan, ligger still, minskar, ligger still, ökar som fan osv. På ett längre perspektiv gör varken kreatinet från eller till. Det skapar mer problem än det tillför. Känslan när man börjar en cykel är dock skön, satan vad kul det är att träna då!
Dock kan jag tänka mig att kreatin är utmärkt att använda inför t.ex. tävlingar i strongman och andra sporter där styrkeuthållighet krävs.

(väntar på en svärm av arga kreatinister...)

/Henke

iconoclast
2002-01-17, 15:39
Själv tycker jag att man ska ta kosttillskott redan efter första passet, om man inte är väldigt duktig på att äta bra d v s, men det är man sällan som nybörjare. Jag slösade bort flera år av styrketräning p g a för dålig kost, som kunde ha uppvägts av kosttillskott. Däremot har jag några kompisar som gick och köpte en gainer direkt efter första passet och gjorde ökningar jag inte trodde var möjliga när jag började träna.

Som sagt, det är individuellt och beror på hur dina matvanor i övrigt ser ut, men jag ser ingen anledning till varför man inte skulle kunna ta kosttillskott redan från början.

Flood
2002-01-17, 19:37
Jag menar inte att man inte ska ta, jag menar att man inte behöver ta nått tillskott i början. Precis som muskelbyggarn sa i sitt sista inlägg.

Sen så håller jag med om att man kan börja med protein eller gainer efter ett tag, ett år kanske, men det beror ju på hur bra kontakt du fått med musklerna, hur rätt du tränar m.m

Sen till muskelbyggarn: Det var ju det jag sa fast med andra ord. :)

Sen tycker inte jag att man bör börja med låg rep träning i början heller, definitivtr marklyft eller benböj, det kanske funka för en del,vad vet jag? :confused: :)

honken.19
2002-01-17, 21:35
ville bara säga att jag köpte en gainer efter första veckan då jag började med styrke, jag åt dock bara efter att jag tränat men på 3månader har jag gått upp 10kg så jag är nöjd. Jag tror att det där extra man får i sig direkt efter träningen gör ganska stor skillnad.

Dock inte sagt att jag inte skulle ökat utan gainern men inte lika mycket.

/Håkan

muskelbyggarn
2002-01-17, 23:54
>iconoclast

Ligger mycket i vad du säger. Tänk om jag fattat det själv när jag var färsking på gymmet :D i början och utan hjälp så kan det vara bra med ex. en gainer eller proteinpulver om man inte förstått hur kosten skall skötas ännu.

Vänl,,,
Tobbe

BUSTER
2002-01-17, 23:59
gainers och protein pulver ser jag inte som tillskott utan mat.Oftast är 100 gram protein billigare från pulver än vanlig mat.

Yonas
2002-01-19, 14:11
Du får leta länge om du ska hitta ett proteintillskott som är billigare än mjölk. Även måste du tänka på allt annat som kommer med mjölken i form av kolhydrater och det totala energivärdet.

iconoclast
2002-01-20, 21:49
Jag är fortfarande förjävla dålig på att äta riktig mat...

Finns det något tillskott som ökar aptiten? :rolleyes:


/Fredrik

Freestyle
2002-01-20, 22:17
VItamin b12 ökar aptiten... dock i ska du ta rätt grymma mängder av det för å få effekt..

Frazze
2002-01-21, 00:16
Det skadar väl inte att trycka i sig kosttillskott från början? kanske inte dags att börja med allt på en gång, men ett proteinpulver och eller en gainer skadar ju inte! Sedan när man lärt känna kroppen och hur den reagerar på träning osv kan man börja prova kreatinoch glutamin och så vidare.

Vad det handlar om främst är väl pengar? Men när man är i den åldern där jag är nu, runt sjutton, arton klarar man sig utmärkt utan, man växer rätt bra ändå. Men tänk på att du inte bara dels måste äta en massa för träningen, utan man växer ju på andra sätt med.

Men om jag tar mig själv som exempel så är jag helnykterist. Och vad de flesta i min ålder lägger på alkohol (och dylikt)Lägger jag på olika kosttillskott. Och jag menar, de flesta rekommenderar väl ändå protec framför HB till en sjuttonåring?

Blev väl mest en sammanfattning av många ovanstående inlägg, men så ser jag på det hela.


Tack för mig.

Eder Frazze