handdator

Visa fullständig version : Genväg till fibrer?


Glen
2004-08-31, 20:24
Har lite svårt att få i mig tillräckligt med fibrer, mest beroende på att jag äter så ofantligt enformigt. Finns det något enkelt sätt att fixa detta? kan kanske tillägga att jag ogärna äter bröd så helst något annat, gärna något man kan blanda i mjölk eller vatten och bara svepa i sig

King Grub
2004-08-31, 20:28
Havrekli, kruskakli, Fibrex? Om du nu inte orkar styra upp kosten, vilket vore det bästa alternativet.

Callister
2004-08-31, 20:36
Bröd är riktigt gott. :D

Glen
2004-08-31, 20:46
Havrekli, kruskakli, Fibrex? Om du nu inte orkar styra upp kosten, vilket vore det bästa alternativet.

Mmm... Om jag tar tag i mitt liv och fixar till kosten, vad finns det för livsmedel då som rekomenderas? utom bröd då :nono:

vad är förresten dagsbehovet av fibrer?

King Grub
2004-08-31, 20:52
Minst 30, max 60 gram. Över 60 gram totalt per dag medför bara negativa effekter: försämrat upptag av näring och vitaminer och mineraler, samt sänker mängden muskelbyggande könshormon och mängden hormon som finns i blodet. Icke önskvärt.

Alla fullkornsprodukter, korngryn, All-Bran Plus, gryn av alla de slag, frukt och grönsaker - bra fiberkällor.

Glen
2004-08-31, 20:58
Tack och bock

Tolkia
2004-08-31, 21:09
Grönsaker, rotfrukter, grönsaker, rotfrukter och så lite mer grönsaker ... helst då andra (eller åtminstone ytterligare några) grönsaker än Medelsvenssons favoriter tomat, gurka och isbergssallad, som innehåller väldigt mycket vatten per kostfiber. Vips så fick du dessutom en massa vitaminer, mineraler och antioxidanter på köpet.

Johan
2004-08-31, 21:31
Minst 30, max 60 gram. Över 60 gram totalt per dag medför bara negativa effekter: försämrat upptag av näring och vitaminer och mineraler, samt sänker mängden muskelbyggande könshormon och mängden hormon som finns i blodet. Icke önskvärt.

Alla fullkornsprodukter, korngryn, All-Bran Plus, gryn av alla de slag, frukt och grönsaker - bra fiberkällor.

Max 60 gram, nu blir jag lite orolig, måste börja räkna hur mycket fibrer jag får i mig.
Jag som trodde att den enda bieffekten av mycket fibrer hade med avföringen eller dylikt att göra :) :smash:

Trance
2004-08-31, 22:36
Max 60 gram, nu blir jag lite orolig, måste börja räkna hur mycket fibrer jag får i mig.
Jag som trodde att den enda bieffekten av mycket fibrer hade med avföringen eller dylikt att göra :) :smash:

Fibrer är ju till så tarmarna skall få kämpa lite med födan, för mycket fibrer så blir det för mycket kämpande och den klarar inte av det riktigt. Det är därför man skall undvika fibrer när man har vissa sjukdomar.

King Grub
2004-09-01, 06:15
Och får man i sig för mycket fibrer riskerar man att sänka mängden fritt könshormon i kroppen, som sagt, då en del av dessa binds upp av fibrerna.

Johan
2004-09-01, 08:43
Fibrer är ju till så tarmarna skall få kämpa lite med födan, för mycket fibrer så blir det för mycket kämpande och den klarar inte av det riktigt. Det är därför man skall undvika fibrer när man har vissa sjukdomar.
Ja nånting sånt mena jag, får väl bli lite mindre portioner gröt i framtiden.