handdator

Visa fullständig version : Klämma in motion


Masugn
2004-08-31, 16:31
Hej!
Är en kille på 16 vårar, är runt 180cm och väger 70kg. Jag tänkte börja intervall springa nu om nån vecka för att förbättra min kondition och undrar när jag skulle kunna klämma in dom. Jag styrketränar redan Ons, Tors, Lörd och Sönd. När tycker ni att jag ska lägga mina intervall pass, hade tänkt 2-4 pass i veckan fast det är kanske tok för mycket.. :em:

Tack på förhand

King Grub
2004-08-31, 16:35
Hej! Första inlägget; välkommen! :cheers:

Så länge du ser till att ha minst en hel vilodag per vecka bör det inte vara några problem att klämma in lite kondisträning!

De bästa alternativen brukar vara, i ordningsföljd, för att maximera resultaten från båda träningsformerna:

1. Separata dagar.

2. Kondis och styrka samma dag, men så långt ifrån varandra som möjligt, dvs morgon/kväll.

3. Kondis direkt på styrkepasset. Det fungerar, men är inte att rekommendera, eftersom du hämmar återhämtningen och tvingar kroppen att anpassa sig till två träningsformer samtidigt.

Du behöver inte alltid följa ett visst mönster, utan ibland kan du köra enligt metod 1, ibland nummer 2, eller nummer 3 om du inte har någon annan möjlighet. Så länge du lyssnar på kroppen och sköter kost och vila bör det inte vara några problem.

Jax
2004-08-31, 17:14
Enligt min mening är intervallträning lite over-kill när man precis ska börja med konditionsträning. Jag tycker att det är bättre att börja med att springa vanligt istället.

2-4 pass kondition är inte på tok för mycket att träna, däremot är det för mycket att börja med. Gå inte ifrån 0 till 4 pass i veckan, utan stegra gradvis. Löpning sliter på kroppen, ökar man för mycket för fort så är skaderisken stor.

Personligen så gillar jag inte att köra styrka och kondition på samma pass utan delar helst på dem. Antingen på olika dagar eller när jag har tid två olika separata pass med minst en stor måltid mellan dem. Kan man så är det inte dumt att sova 30-60 minuter mellan passen också.

Masugn
2004-08-31, 19:43
Ok, ska ta det lite lugnt i början och fördela det på olika dagar.
Tack för svaren!
;)