handdator

Visa fullständig version : Mycket protein på morgon = Bra eller dåligt?


Zozza
2004-08-31, 15:33
Nu när skolan börjat är man mer eller mindre död på morgonen och vill hellst äta nåt som går fort att få i sig..

Dom senaste vardagarna har jag tagit cirka 80g Vassle och 125g makrill i tomatsås + hela 55g pasta..

Är detta en bra frukost?


Jag tänkte eftersom det sägs att man ska äta mindre kolhydrater för varje mål om dagen är detta kanske inte så bra, men om man får i sig tillräckligt med kolhydrater, protein och fett + att man inte vill gå ner i vikt så kanske inte det spelar någon roll?

Jag vet att det är det totala energiintaget som spelar roll, men timingen är ju också viktig..

detta blev ganska luddigt

King Grub
2004-08-31, 15:37
Är detta en bra frukost?

Nej, det är en katastroffrukost.

Varför i hela fridens namn skall du ha 80 gram vassle till frukost? Och sedan mer protein? :confused:

40-50 gram totalt, alla källor inräknade, låter som en vettigare nivå.

Varför så lite kolhydrater? Är det något mål du inte skall snåla med kolhydraterna så är det dagens första.

Och fet fisk är nog inte det lämpligaste direkt på morgonen; fett på morgonen sänker insulinkänsligheten bra många timmar fram på dagen.

Prankie
2004-08-31, 15:39
Verkar onödig med nära 100gram protte på morgon.

Zozza
2004-08-31, 16:03
Det här ser bättre ut?:

100gpasta ( 213g kokt ) <- 350 kcal
40g Vassle <- 160 kcal

King Grub
2004-08-31, 16:08
Byt ut hälften av vasslet mot någon källa till långsamt protein och ha med någon frukt eller grönsak, så är du "in business".

Zozza
2004-08-31, 16:14
okej nu ska vi se här.

100g Pasta ( 213g kokt ) <- 350 kcal
20g Vassle <- 80 kcal
100g Kycklingfilé <- 115 kcal
En Persika <- 58 kcal

Vad har jag missat?

King Grub
2004-08-31, 16:21
Vad har jag missat?

Inte mycket! :thumbup: Det är ett bra mål, oavsett vad klockan är. (Senare på dagen och kvällen skulle lite mer fett inte skada).

Att variera kolhydratkällan med mer näringsrika alternativ än vetemjöl är inte heller en dålig idé i längden.

Mindek
2004-08-31, 16:38
"fett på morgonen sänker insulinkänsligheten bra många timmar fram på dagen"

Det var nått nytt :confused: Gäller det fett oavsett sammansättning?

King Grub
2004-08-31, 16:41
"fett på morgonen sänker insulinkänsligheten bra många timmar fram på dagen"

Det var nått nytt :confused: Gäller det fett oavsett sammansättning?

Ja, men mättat är överlägset "värst".

"A small difference in fat intake at breakfast has a large influence on circulating diurnal NEFA concentration, which it is concluded influences adversely glucose tolerance up to 6 h later."

Br J Nutr. 1998 Oct;80(4):323-31.

Nu är ju inte fiskfett den stora "boven" här, eftersom det är mättat fett som har de överlägset största negativa effekterna, men är det något av de ordinarie måltiderna som fettsyreintaget bör ligga lite lägre så är det frukost. På morgonen har man redan höga halter av fettsyror i blodet, så det blir liksom tårta på tårta.

Mindek
2004-08-31, 16:43
Man bör alltså kanske skippa rapsoljan i morgondrinken då? Räcker 5-10 g fett på morgonen?

King Grub
2004-08-31, 16:44
Äter du t ex havregrynsgröt till frukost räcker fettet i grynen väl.

Scratch
2004-08-31, 18:48
Så en hela ägg är inte att rekomendera på morgonen med tanke på fettet då? :confused:

King Grub
2004-08-31, 18:48
Så en hela ägg är inte att rekomendera på morgonen med tanke på fettet då? :confused:

Ett eller ett par ägg - jodå. 10 ägg - njaaej.

Det är inte skadligt att ha lite mer fett till frukost. :) Det beror på hur optimal man vill känna sig resten av dagen. :D

Scratch
2004-08-31, 18:53
Ett eller ett par ägg - jodå. 10 ägg - njaaej.

Det är inte skadligt att ha lite mer fett till frukost. :) Det beror på hur optimal man vill känna sig resten av dagen. :D

Jaha, en standardfrukost för mig brukar ju bestå utav 3-4 ägg, havregröt med mjölk och vassle. Borde man byta ut äggen mot någon annan proteinkälla?

King Grub
2004-08-31, 19:02
Det avgör du själv.

Scratch
2004-08-31, 19:07
Det avgör du själv.

Hehe, självklart vill man vara OPTIMAL! Nej, det får nog bli någon kompromiss, ägg med Kalles är ju inte fel :eating:

Sverker
2004-08-31, 19:12
"A small difference in fat intake at breakfast has a large influence on circulating diurnal NEFA concentration, which it is concluded influences adversely glucose tolerance up to 6 h later."

Br J Nutr. 1998 Oct;80(4):323-31.


hmm....spelar det egentligen någon roll alls när man äter fettet ? Varför just inte till frukost ? Är det bara därför att man kommer att äta fler måltider under dagen som påverkas ?

King Grub
2004-08-31, 19:33
hmm....spelar det egentligen någon roll alls när man äter fettet ? Varför just inte till frukost ? Är det bara därför att man kommer att äta fler måltider under dagen som påverkas ?

Ja, det spelar roll.

"Plasma glucose, insulin and C-peptide responses were greater following L than M meals and within both MM and LL treatments insulin and C-peptide responses were greater following breakfast than following lunch."

Br J Nutr. 1997 Apr;77(4):523-35.

"in young, healthy men regulation of plasma TAG from endogenous sources, principally VLDL, but not chylomicrons during the postprandial period leads to differences in the magnitude of lipaemic response when the same meal was consumed at breakfast or at lunch 6 h later."

Eur J Clin Nutr. 2003 Dec;57(12):1536-44.

King Grub
2004-08-31, 19:33
Men som sagt, det är mättat som har den största negativa effekten. Alltså är t ex fiskfett inte hela världen, om man nu känner för fisk när man vaknar.

Br J Nutr. 2000 Nov;84(5):737-45.

HenrY
2004-08-31, 20:10
Oooooaaarrggghhh!! Blir helt tokig på alla nya studier som kommer hela tiden om vad som är bäst och mest optimalt osv...Från och med nu tycker jag att vi kör Censur på alla grubs nya optimala studier!:D:D

King Grub
2004-08-31, 20:13
Oooooaaarrggghhh!! Blir helt tokig på alla nya studier som kommer hela tiden om vad som är bäst och mest optimalt osv...Från och med nu tycker jag att vi kör Censur på alla grubs nya optimala studier!:D:D

Det här är inga nya teorier. De är från förra årtusendet. ;)

HenrY
2004-08-31, 20:22
Det här är inga nya teorier. De är från förra årtusendet. ;)

Aja, jag fick iaf reda på dom för inte så länge sedan:)
Men mitt förslag står iaf fast!:D

drkrupp
2004-08-31, 21:33
Någon lurade i mig att fett på morgonen fick igång fettförbränningen, så jag har kört olja till frukosten i ... jag vet inte hur länge. Nåja, så länge jag trivs så...

Sparrisen
2004-08-31, 22:19
jag brukar köra enligt följande på morgonen:

1. vassle i vatten

2. Typ 10 min senare: havregrynsgröt med mjölk

3. Direkt efter gröten vassle i vatten/mjölk

4. Multivitamin/mineral-tablett + ev frukt


:hbang:

Doctor Snuggles
2004-09-01, 00:01
Oooooaaarrggghhh!! Blir helt tokig på alla nya studier som kommer hela tiden om vad som är bäst och mest optimalt osv...Från och med nu tycker jag att vi kör Censur på alla grubs nya optimala studier!:D:D

Lättare att inte vara så muskelfixerad och inte bekymra sig om sin diet särskilt mycket. En anledning till att jag inte bryr mig längre är att jag ooooorkar bara inte.... :thefinger

EDIT: Sorry, lite offtopic :angel:

aliquis
2004-09-01, 00:02
Men vafan, inte nog med att man mår lite knepigt hela morgonen när man äter jordnötssmörsmackor som frukost, det är värdelöst för formen också ;/

HenrY
2004-09-01, 08:30
Lättare att inte vara så muskelfixerad och inte bekymra sig om sin diet särskilt mycket. En anledning till att jag inte bryr mig längre är att jag ooooorkar bara inte.... :thefinger

EDIT: Sorry, lite offtopic :angel:

Haha sant. Men självklart vill man vara optimal! :angel:

flikkan_helgonet
2004-09-01, 10:37
Jag käkar mackor utan tillsatt socker med kolamessmör! MUMS! Funkar det eller måste jag tillsätta mer protein? Känns inte gött med tonfisk på morgonen...
PS. Äter inte vassle, eller tillskott... :em:

EDIT: och afil med sötningsmedel och kanel i massor...

King Grub
2004-09-01, 10:40
Jag käkar mackor utan tillsatt socker med kolamessmör! MUMS! Funkar det eller måste jag tillsätta mer protein?.

Du har i princip inget protein alls där.

flikkan_helgonet
2004-09-01, 10:41
Du har i princip inget protein alls där.

Trodde nästan det, men det finns väl liiite i messmöret?
Äh, skit samma, gott e det!

King Grub
2004-09-01, 10:50
Trodde nästan det, men det finns väl liiite i messmöret?
Äh, skit samma, gott e det!

Jo, 7 gram. Men det är per 100 gram messmör. Messmör är en kolhydratkälla i första hand, inte en proteinkälla.