handdator

Visa fullständig version : Stretcha kall


kim
2004-08-31, 12:41
Tjena har nu på senaste tid börjat att stretcha på morgonen och kvällen (även efter varja träningspass) då jag gärna vill bli vigare i kroppen. Anledningen till detta är då hellt enkelt att jag trivs bättre/känner mig "biffigare"/explosivare när jag är mjuk och "avslapnad" i kroppen.

Så är detta ren idioti att stretcha när man är kall i kroppen eller går det bra under förutsättningen att man inte pressar sig till det yttersta när man stretchar ?

Nån som har några bra tips till att stretcha nacken/axlarna då jag ofta går runt och spänner nacka/axlarna och misstänker att det är anledningen till att jag ofta har huvudvärk :smash:

Mvh: Kim

Pho-ku
2004-08-31, 13:02
Stretcha kall är helt ok. Diverse stretchövningar hittar du på nätet eller sök på sidan här, minns att Allan har postat till en bra sida.

Prankie
2004-08-31, 13:07
Det går men var försiktig. Jag har sträckt en lårmuskel förut och det har fortfarande inte riktig försvunnit. Det var ca 3 månader sen jag fick det.

Tricklev
2004-08-31, 13:27
KLart det går men man ska som sagt vara extra försiktig, om du ska göra det 3 gånger på ett dygn låter dock väldigt mycket...

King Grub
2004-08-31, 13:48
"New research makes it clear that - in terms of improving your flexibility - it's probably best to stretch during or after your workout, not before. In a study carried out at James Madison University in Virginia, 12 healthy subjects tried out four different hamstring- stretching protocols: ( I ) after running at a fast-enough speed so that heart rate stayed above 70 per cent of heart-rate reserve for four minutes or more (heart-rate reserve is simply max heart rate minus resting heart rate), (2) after running at just 60 per cent of heart-rate reserve for three or more minutes, (3) after warming up the hamstring muscles with heating pads, (4) with the muscles in a 'cold' state - after no warm-up running or heat-pad application.

Stretching the hamstrings after vigorous running (at 70 per cent of heart-rate reserve or above) proved to be far superior to the other three methods at promoting hamstring flexibility. In fact, the range of motion at the hip was 5 per cent higher when stretches were carried out after vigorous running, compared to either light running or the application of heating pads. In addition, flexibility was nearly 10 per cent greater after strenuous running, compared with stretching muscles in the 'cold' condition.

The stretches carried out by the James Madison athletes were the 'PNF' (proprioceptive neuromuscular facilitation) type, meaning that stretches of the hamstrings were alternated with contractions of the same muscles. Both the stretch and contraction period lasted for about 10 seconds, and each stretch and contraction of the hamstrings was repeated three times. The stretch- contractions were carried out one, five, 10 and 15 minutes after exercise or the application of heat pads, but no additional gains in flexibility were made beyond the one-minute period (adding stretches at five-minute intervals after the workout didn't help unkink the muscles; the key was to carry out the PNF stretching right after the exertion ended).
Stretching before doesn't help flexibility
Interestingly enough, stretching the muscles in the cold condition didn't help improve flexibility at all, yet countless numbers of athletes stretch their sinews before their training sessions. In addition to the promotion of greater flexibility, another advantage associated with stretching AFTER working out, not before, is that it may speed recovery. A large number of studies carried out in the medical field have shown that stretching stimulates the passage of amino acids into muscle cells, accelerates protein synthesis inside the cells, and inhibits protein degradation. Thus, post-workout stretching should help muscle cells repair themselves and synthesise energy-producing enzymes and structures which enhance overall fitness."

Ref:

1. ‘Hamstring Injuries: Proposed Aetiological Factors, Prevention, and Treatment,’ Sports Medicine, Vol. 2, pp. 21-33, 1985
2. ‘Hamstring Muscle Injury: The Influence of Strength, Flexibility, Warmup, and Fatigue,’ Journal of Orthopaedic Sports Physical Therapy, Vol. 16(1), pp. 12-18, 1992
3. ‘Hamstring Injuries in Sprinters: The Role of Concentric and Eccentric Hamstring Muscle Strength and Flexibility,’ American Journal of Sports Medicine, Vol. 22, pp. 262-266, 1994
4. ‘The Effect of Time on Static Stretch on the Flexibility of the Hamstring Muscles,’ Physical Therapy, Vol. 74, pp. 845-852, 1994
5. ‘Effect of Hamstring Stretching on Hamstring Muscle Performance,’ Journal of Orthopaedic Sports Physical Therapy, Vol. 20, pp. 154-159, 1994
6. ‘Efficacy of Moist Heat Pack Application over Static Stretching on Hamstring Flexibility,’ Journal of Strength and Conditioning Research, Vol. 15(1), pp. 123-126, 2001

tejpis
2004-08-31, 14:22
King Grub, du personligen kallstretchar väl varje dag? Har för mig att du har visat studier på att det skulle var "mer effektivt" också.

Officer
2004-08-31, 14:28
Om jag inte stretchar mina ben ordentligt (i kallt läge!) innan mina benpass (brukar ta kring 10 minuter att stretcha färdigt, fick detta tips från Allan förresten..) så kan jag inte alls köra lika djupt på böjen/benpressen som jag kör efter stretchet. Kan inte tänka mig att inte stretcha just benen innan varje pass numera. Hmm..

King Grub
2004-08-31, 14:31
King Grub, du personligen kallstretchar väl varje dag? Har för mig att du har visat studier på att det skulle var "mer effektivt" också.

Några sådana studier tvivlar jag på att jag har postat, då jag tvivlar på att sådana studier finns. :)

Officer
2004-08-31, 15:56
Några sådana studier tvivlar jag på att jag har postat, då jag tvivlar på att sådana studier finns. :)



Ok skit i studierna, jag tror att tejpis undrade mera om du ska fortsätta med ditt kallstretchande eller inte, med tanke på de nya studierna.

King Grub
2004-08-31, 16:00
Bara för att jag gör något behöver det inte vara "optimalt" eller "ultimat" på något sätt.

Dessutom är jag inte strikt inrutad i något mönster som jag måste följa dag efter dag eller gång efter gång. ;)

acidbl00d
2004-08-31, 16:28
KLart det går men man ska som sagt vara extra försiktig, om du ska göra det 3 dagar på ett dygn låter dock väldigt mycket...

Hur många dagar är där på dina dygn?

Langster
2004-08-31, 16:36
När man stretchar kall ökar blodflödet i området, det är därför man kan uppleva att man blir mer flexibel efter ett tag av det... Men det är ju exakt samma sak som att ha värmt upp innan, bara att det tar längre tid om man börjar kall och risken för skador är större. Varför inte värma upp innan ändå?

Prankie
2004-08-31, 16:37
Bara för att jag gör något behöver det inte vara "optimalt" eller "ultimat" på något sätt.

Dessutom är jag inte strikt inrutad i något mönster som jag måste följa dag efter dag eller gång efter gång. ;)

Hur kan du säga sånt! Du är ju en levande ikon här! :D Så länge du inte posta bilder på dig själv ser vi dig som He-man med kunskap om allt.

kim
2004-08-31, 19:48
Tror jag kör på med mitt kallstrechande då jag trivs bra med det får dok se till att ta det lungt så jag inte sträcker nån muskel :D

Följd fråga hur är det med magen ska den stretchas ?? Då jag har hört lite olika teorier om det speciellt att en magen som stretchas skulle bidra till att man får en betydligt kraftigare svank. Helt fel eller sant ?? Då jag redan har ganska så kraftig svank så behöver den gärna inte bli kraftigare.

Prankie: MYCKET tilltalande fysik :bow: :hbang:

tejpis
2004-09-01, 00:18
Hur kan du säga sånt! Du är ju en levande ikon här! :D Så länge du inte posta bilder på dig själv ser vi dig som He-man med kunskap om allt.
Preeeeecis!

OnT: Jag stretchar uppvärmd, inte så jobbigt att värma upp 10 minuter innan! Men det är nog en vana från kampsportandet som bara sitter där i ryggmärgen *stretchar man så värmer man upp först*.