handdator

Visa fullständig version : Fairing Inositol


goa_killen
2001-12-23, 01:59
Är detta något att lägga pengarna på?
Nån som har erfarenheter av detta?

Dosering?

BUSTER
2001-12-23, 18:51
Det skall vara bra för ångest och depression.Men då skall man ta minst 5g/dag.Fanns nån Israelisk studie med 12g/dag där det hjälpte mot allvarlig depression.Är säkert i doser upp till 50g/dag.
Tror inte Fairing säljer det i det syftet dock.Är väl en lipotrop med.

Fairing
2001-12-27, 14:38
Tja "Killen"!
Det finns väl som sagt en del studier på att Inositol dämpar ångest osv. men vi saluför det mest som energigivare samt att det ger ett ruggigt tryck i kroppen.
Inositol ökar det intracellulära trycket i muskelcellen vilket kan ge en muskeluppbyggande (anabol) signal.
Vid lågfett dieter behövs Inositol för att frigöra Methionin från protein.
Inositol fungerar väldigt bra ihop med ALC.
Läs gärna mer på vår hemsida www.fairing.se (http://www.fairing.se)
/Lasse

haddocken
2001-12-28, 16:54
Haddocken brukar köra 3 kryddmått Inositol ca 30-45 min innan träning och han inbillar sig att han klarar några fler reps på de flesta seten under träningen...Helt klart värt att testa, inte svindyrt precis.

Jarod
2001-12-29, 04:57
Vad är skillnaden mellan Inosin och Inositol?

Sverker
2001-12-29, 07:29
Inosin är förstadiet till ATP (adenosin-tri-fosfat ), jmf prohormoner, alltså en kvävebas.
Inositol är sockerliknande ( sockeralkohol ), brukar återfinnas i cellmembranen bundet till fettet. Alltså kemiskt helt olika.
Blev någon klokare ?

Har alltid sett dessa tillskott som något udda och utan effekt men det där om ångestdämpande i stora doser lät spännande.
Har de fler effekter ?

BUSTER
2001-12-31, 02:47
Sverker,kanske av intresse för dig?

Inositol and Taurine:
Diabetics over-excrete the vitamin inositol, and they therefore have a general shortage of this. It plays a role in the fat metabolism, and may protect nerve fibers from excess glucose.(Stevens, 1993) postulates that the equilibrium between the amino acid taurine and inositol gets disturbed by the increasing sorbitol levels caused by hyperglycemia....
http://www.geocities.com/bsy53/dn/neuropat.html

Sverker
2001-12-31, 10:36
Hej Insano, var hittar du allt ?
Nu fick jag en del att läsa igenom. En hel del nytt och lite gammalt.

Gott nytt år på Er.

Sverker
2001-12-31, 11:01
Sån nu har jag läst artikeln och kan nog säga att jag spelar på hemmaplan.
Artikeln handlar om de nervskador som diabetiker får efter ett antal år med för högt blodsocker.
Dessa skador kan bromsas med ett antal olika mediciner men de är sämre på att återställa nervfunktionen på redan skadade nerver. Tydligen är det visat att inositol kan reparera nervmembranen.
Jag väljer istället ut delen kring GLA ( gamma-linolen-syra ) och säger att GLA är en bätttre väg att välja för att undvika kommande skador. Jag använder regelbundet GLA i form av Jättenattljusolja. Detta är ett långsiktigt projekt ( resten av livet ).

Sverker.

Såg att även ALC ( acetyl-L-carnitin ) var med i listan. Kan nämna att ett större läkemedelsföretag ( ROCHE ) valde att inte gå vidare med den substansen vid utveckling av medicin mot diabetesnervskador.

[ 31 December 2001: Inlägget har ändrats av: Sverker ]

muskelbyggarn
2001-12-31, 11:20
>Sverker,

Var köper du Jättenattljusoljan ?

Vänligen
Tobbe

ps. Gott Nytt Träningsår !

Sverker
2001-12-31, 15:25
Efamol har mitt fulla förtroende. Vet att det är bra olja.
Varför vill du veta det? Finns att köpa på de flesta ställen. Det blir dyrt i början när man under åtta veckor måste fylla förråden i kroppen med GLA därefter kommer man runt med 90 st kapslar per månad.

Det jag skrev om om ALC gällde naturligtvis enbart effekten på neuropathy och inget annat. Det var alltså igen kritik på tillskottet som sådant för att vara tydlig.

muskelbyggarn
2001-12-31, 15:32
Tja, varför vill jag veta var du köper det ?

Kanske så jag vet var jag själv kan köpa det :D

Vänl,,,
Tobbe

Sverker
2001-12-31, 17:20
Ojdå, en allt för nyfiken fråga.

Skall sanningen fram har jag fullt förtroende för Efamol därför jag har själv arbetat med deras oljor. Såväl jättenattljusolja som olika fiskoljor.
Tycker alltså att det är kul ifall andra är intresserade av vad GLA kan göra.

GOTT NYTT ÅR önskar Sverker som sitter och skickar e-post till faster Agda i Västerås.

gasoliner
2002-01-31, 18:59
Ok.. funkar Inositolet redan första passet eller är det nåt som märks efter ett tag man använt det?
och är effekten dosrelaterad? :confused:

gasoliner
2002-02-01, 00:37
*Bump* :D

muskelbyggarn
2002-02-01, 00:45
Sorry, glömde svara på den frågan förut idag :D

Jag tyckte att effekten av inositol+ALC kom redan första dagen. Fick vissa dagar nästan äcklig pump i musklerna. Jobbigt faktiskt :D
Om det hjälper till med muskelbyggning ? Det törs jag inte svara på.


Vänligen
Tobias

___________________
Nu skulle man haft en sådan där liten fin smygreklamsremsa här... :D :D :D

gasoliner
2002-02-01, 00:50
[ 01 Februari 2002: Inlägget har ändrats av: gasoliner ]

Sverker
2002-02-01, 07:49
muskelbyggarn !
Följer inositol ungefär samma upptagning som kreatin att man måste svepa en stor drink druvjuice för att få det till musklerna ?

Metoxy ?

donga
2002-02-01, 21:18
Ursprungligen skickat av Sverker:
<STRONG>muskelbyggarn !
Följer inositol ungefär samma upptagning som kreatin att man måste svepa en stor drink druvjuice för att få det till musklerna ?
</STRONG>

Jag har blandat Inositol+ALC med vatten typ 30 min innan passen och jag tycker den funkar fint. Men det kan iofs ge bättre effekt med druvsocker, har inte tänkt på det.

Annars så brukar jag ta mig nåt kryddmått ALC på morgonen dagar jag vet att jag ska jobba 12 timmar eller mer. Lite uppiggande...