handdator

Visa fullständig version : EISELT CORNY BAR VS. AXA FIBER HAVREGRYN


The Dwag
2001-12-22, 09:32
EISELT CORNY BAR VS. AXA FIBER HAVREGRYN

"Corny Bars"
Ingredienser: Havreflingor (28%), glasyr, glukossirap, fruktos, vatten, mjölkprotein (7%), mjölkpulver (2%), mandel, majs (2%), ris (1%), vegetabiliskt fett, sackaros, mono- och diglycerider, lecitin, aromämnen, vitamin C, vitamin B1, vitamin B2, vitamin B6, vitamin B12, vitamin E, kalciumsulfat, magnesiumkarbonat, kaliumkarbonat.
Näringsanalys / 50g bar:
Energi: 190 Kcal
Protein: 5,9 g
Kolhydrat: 30,8 g
Fett: 4,8 g
Vitamin C: 90 mg
Magnesium: 53 mg

Smak: Citrus och Yoghurt
Pris 1 st: 15,00 kr
Pris 25 st: 356,00 kr


"AXA Fiber Havregryn"
Ingredienser: Klippta havregryn (ångpreparerade och pressade). Rostat vetekli, Natrium 0.0005g,Tiamin 0,3mg,Niacin 3.5mg, Vitamin B6 0.165mg, Fosfor 255mg, Järn 2,65mg, Magnesium 87,5mg, Kalcium 1,75mg

Näringsanalys / 50g servering:
Energi: 157,5Kcal
Protein: 6,5 g
Kolhydrat: 25 g
Fett: 3.5 g
Varav mätta fett 1,75
Kostfiber 7,5g
Vitamin C: -
Magnesium: 87.5 mg

Smak: Naturell
Pris 1 st paket 500gram : ca 20,00 kr
Pris 25 st 500grams paket : ca 500,00kr

Hehe jag var bara tvungen att göra en jämförelse mellan dessa två produkter.
Som ni ser så är det mera protein i Fiber havregrynen med lägre Kolhydrathalt samt lägre fatt halt och mindre antal kalorier. Sen slipper man alla tillsatts ämnena som är i CORNY BAR. Om man tillsätter 1dl Jordgubbs mjölk så får man 10gram protein med vilket nästan då ger ca 40% högre protein halt i produkten och kanske lite godare smak!

Något att tänka på! Allt är inte så bra som det ser ut :D


Regards // The Dwag
:D

focus
2001-12-22, 17:38
... och så enkelt att ta med sig i fickan, lite axa havregryn och jordgubbsmjölk istället för bars.

Det går väl inte att jämföra en "egen blandning havregröt" med bars.

The Dwag
2001-12-22, 18:39
Plast påse ! vatten finns i kran
förvara havregrynen i påsen...häll i vatten i ett glas rör om drick !
svårt ? NEJ

Jag bara visa vilket skräp det är... Och en bar med 5.3gram protein i kanske du driver runt din kropp med vad vet jag !

Jag skulle förmodligen få äta en 4-5 sådana där bars av den där baren.. tycker du själv att de på något sätt ens är prisvärda ?
Jag ville ju markera att den innehåller mindre en 50gram havregryn. Jag skulle iofs heller aldrig äta 50gram havregryn eftersom det inte tillför mig något utan att kombineras med mera näringskällor. För de där 15kronorna får du en ordentlig portion ProTec men den kan ju inte lilla du heller ha med dig för då skall du väl ha med dig burken också … ät din 50 grams bar.

Men om du jobbar, går i skolan eller har vänner så kan du ha med en påse havregryn kombinerat med proteinpulver kanske vännen… För du får väl låna ett glas hos någon? Så kan du blanda det med vatten.



Regards // The Dwag

:D

Petrus
2001-12-24, 16:22
Tycker själv att ALLA bars på marknaden är övervärderade... Det är bara lata personer som inte vet bättre som köper det gång efter gång. Finns 1000 andra billigare alternativ som fungerar minst lika bra. Men det är bara min åsikt som sagt...

Sverker
2001-12-25, 20:52
Fiberhavregryn !! Magen får ju panik när så mycket kostfibrer ramlar ner på en gång. Vanliga havregryn räcker långt, det är bra mat.
Har däremot svårt att se mig själv sleva havregryn ur en kliten burk på tåget på väg hem.

Pretender
2001-12-25, 21:08
Fick 30 st Eiselt bars av brorsan i julklapp :D

Klart bättre än en stickad tröja eller whatever...
Frågan är: när ska man käka dem? och det är väl inte direkt som att käka vanlig choklad - jag menar ur deff-synpunkt - innehåller de för mycket fett?

Vänligen, Pretender

Helen@
2001-12-25, 22:16
Ur deffsynpunkt är bars uteslutet....möjligen vid diet på ätardagen ;)

Stile
2001-12-26, 00:45
Bars kan vara bra ibland. När man ska på bio eller liknande där man inte vill börja blanda i shakern mitt under filmen. Men då ska det vara protein och inte bara socker i baren.

Annars går alltid en proteindrink före en bars. Har själv lärt mig att alltid ta med en shaker och proteinpulver när jag ska bort eller göra något då jag blir borta några timmar.

eiselt
2001-12-28, 10:37
Bars är givetvis ett dyrt alternativ till mat. Vi ser inte bars som kosttillskott, utan som rena impulsvaror, d v s varor som konsumenterna köper när de blir sugna. Drinkar är givetvis betyldigt bättre än bars, men bars är godare.

/ Henrik

The Dwag
2001-12-31, 12:00
Bars godare ?

Då har du inte smakat Whey Hydro hör jag :D
hehe

Regards // The Dwag
:D