handdator

Visa fullständig version : när behövs de snabba kolhydraterna + vassle?


kampsporttjej
2004-08-30, 11:46
en promenad på 90 minuter, mellanpuls, efter frukost + mellanmål, behöver den en återhämtningsdrink
eller ska man tajma in sådana promenader så att man äter en vanlig måltid efteråt?

finns det några riktilinjer för efter vilken ansträngning man ska ta återhämtningsdrink?
om man kör HIIT brukar man väl äta vanlig mat efter?
eller ska man i sådana här promenadfall gå efter hur det känns i benen -om de känns tunga t.ex?

aliquis
2004-08-30, 12:27
Tror inte du behöver något efter en promenad, du förstör ju även en del av effekten. Promenad känns ju som något man gör för att öka energiåtgången, om man då äter direkt efteråt så man hamnar på plus minus noll ser jag inte riktigt nyttan, visst att man rörde lite på sig, men ändå.

Kör man HIIT har man ju iaf förbättrat konditionen, fått ut lite mer GH osv, då kan man väl ta en liten efterträningsdrink om målet är viktuppgång, eller käka mat senare om målet är viktnedgång.

Hur och vad du äter beror väl på dina mål.

King Grub
2004-08-30, 12:50
om man kör HIIT brukar man väl äta vanlig mat efter?

Det bästa är om det finns tillgång till både snabbt protein och snabba kolhydrater = vassle + malto/dextro. Givetvis i mindre mängder än t ex efter ett tungt benpass eller 90 minuter löpning.

Johan
2004-08-30, 16:00
Jag brukar faktiskt skippa vassle+dextro+vatten före jag springer just för att det skvalpar rätt så bra i magen när man springer då, vetifan hur jag ska lösa det.

Att dricka sörjan typ en halvtimme innan för att magen ska ha lugnat ner sig är ju inte heller så bra, men jag får nog nöja mig med att dricka det efter, man ska ju inte haka upp sig på detaljer.

palme
2004-08-30, 16:33
Varför ska du ha i dig snabba kolisar efter en morgonpromenad? Käka en frukost med gröt och proteinpulver.

Johan
2004-08-30, 16:46
Jag testade att blanda i Vassle - Choklad, ett par matskedar, i havregrynsgröten och sen lite mjölk på.
Fyfan va äckligt säger jag bara, kunde knappt äta upp allt, nån mer som har testat och har en annan åsikt?

edit. ska vara mjölk på gröten, inte gröt på gröten :)

kampsporttjej
2004-08-30, 17:00
palme>>> det var ingen morgonpromenix det var frågan om i det här
fallet om du läste första inlägget ;)

cez
2004-08-30, 17:11
En grej jag kan rekommendera Johan är att köpa frysta hallon och blanda med vassle i micron :D Det testade jag och det smakade gott, men jag hade förstås jordgubbssmak vettefan hur det blir med choklad, frysta hallon, vassle och i med lite mjölk om du vill, friskt och gott som zlatan :D

Johan
2004-08-30, 21:01
En grej jag kan rekommendera Johan är att köpa frysta hallon och blanda med vassle i micron :D Det testade jag och det smakade gott, men jag hade förstås jordgubbssmak vettefan hur det blir med choklad, frysta hallon, vassle och i med lite mjölk om du vill, friskt och gott som zlatan :D

Jo det låter gott, har ju en påse Exell - Jordgubb ligger och väntar, fast jag dricker ju min vassle med vatten, så det kanske blir så gott, men vafan man måste ju testa. :hbang: