handdator

Visa fullständig version : Vitlök mot förkylning


JoelR
2004-08-30, 11:20
Efter att ha tränat för fullt i fredags så vaknar jag upp på lördagsmorgonen med ont i halsen och är allmänt snorig, har alltså drabbats av en förkylning. :cryout:

Nu vid lunch testade jag att käka lite vitlök eftersom det är ju en gammal skröna, att vitlök ska vara bra mot förkylning, kunde dock inte käka mer än en halv vitlöks klyfta eftersom jag mådde jäkligt illa av det :P
Vad jag undrar är om någon har erfarenheter av detta, om det funkar eller ej!
Kom gärna med tips om andra saker som funkar mot förkylning.

//Joel

Styx
2004-08-30, 12:10
Här är en forskningsartikel från vitlökscentrat ( :D ) i england:

Preventing the common cold with a garlic supplement: a double-blind, placebo-controlled survey. Josling P.
Garlic Centre, Battle, East Sussex, United Kingdom.

One hundred forty-six volunteers were randomized to receive a placebo or an allicin-containing garlic supplement, one capsule daily, over a 12-week period between November and February. They used a five-point scale to assess their health and recorded any common cold infections and symptoms in a daily diary. The active-treatment group had significantly fewer colds than the placebo group (24 vs 65, P < .001). The placebo group, in contrast, recorded significantly more days challenged virally (366 vs 111, P < .05) and a significantly longer duration of symptoms (5.01 vs 1.52 days, P < .001). Consequently, volunteers in the active group were less likely to get a cold and recovered faster if infected. Volunteers taking placebo were much more likely to get more than one cold over the treatment period. An allicin-containing supplement can prevent attack by the common cold virus.

Detta säger ju inget om mekanismerna men statistiken säger ju iaf att det verkar fungera.
(allicin är ett ämne i vitlök som man tror står för de huvudsakliga effekterna)

Man har väl också sett att vitlök kan sänka kolesterolet.

TCOG
2004-08-30, 12:13
har sett en ny studie om att det är bara en myt att vitlök skulle hjälpa.

ska se om jag kan hitta den....

Styx
2004-08-30, 12:14
C-vitamin kan enligt samma forskare ha liknande effekt, vilken dos de tagit framgick däremot inte:

Preventing the common cold with a vitamin C supplement: a double-blind, placebo-controlled survey.
Van Straten M, Josling P.
Herbal Health Centre, Battle, East Sussex, United Kingdom.

One hundred sixty-eight volunteers were randomized to receive a placebo or a vitamin C supplement, two tablets daily, over a 60-day period between November and February. They used a five-point scale to assess their health and recorded any common cold infections and symptoms in a daily diary. Compared with the placebo group, the active-treatment group had significantly fewer colds (37 vs 50, P<.05), fewer days challenged virally (85 vs 178), and a significantly shorter duration of severe symptoms (1.8 vs 3.1 days, P<.03). Consequently, volunteers in the active group were less likely to get a cold and recovered faster if infected. Few side effects occurred with the active treatment, and volunteers reported greatly increased satisfaction with the study supplement compared with any previous form of vitamin C. This well-tolerated vitamin C supplement may prevent the common cold and shorten the duration of symptoms. Volunteers were generally impressed by the protection afforded them during the winter months and the general acceptability of the study medication.

När det gäller C-vitamin finns det liknande forskning som visar att det INTE ger effekt också, kan vara så med vitlök också kanske. Så det är inte precis skrivit i sten.

EDIT: TCOG>> Ja där ser man, inte speciellt förvånande. Så man kan nog inte säga något än om det verkligen har effekt eller inte på förkylningar.

TCOG
2004-08-30, 12:33
och men den är iaf från aftonbladet jag såg det : http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,524343,00.html

vet inte om det är sant själv och med tanke på aftonbladets trovärdighet....
det handlar om kapslar....
dom säger själva att man vet inte om det hjälper eller inte........

King Grub
2004-08-30, 12:57
Läkemedelsverket tillbakavisar ju som sagt den brittiska studien. Det gör ju ingen skada. :)

Jag tror att vitlök fungerar bäst i förebyggande syfte... eftersom folk inte vågar komma nära nog för att smitta.

JoelR
2004-08-30, 15:55
tack för era svar! Nu har jag lite att fundera på.