handdator

Visa fullständig version : Skivstångscurl.


TrIff
2004-08-29, 23:03
Hur gör ni när ni ska utföra en repetition när du kör skivstångscurl i "slutet" av rörelsen då armarna är raka. Släpper ni spänningen i armarna eller bibehåller ni den? Har märkt att jag orkar mycket mer om jag släpper spänningen mellan repetitionerna men jag vet inte riktigt om det är dåligt på något sätt? Det blir ju lite lättare att fuska upp vikten då man gör så..

MAXX
2004-08-30, 18:48
Hur gör ni när ni ska utföra en repetition när du kör skivstångscurl i "slutet" av rörelsen då armarna är raka. Släpper ni spänningen i armarna eller bibehåller ni den? Har märkt att jag orkar mycket mer om jag släpper spänningen mellan repetitionerna men jag vet inte riktigt om det är dåligt på något sätt? Det blir ju lite lättare att fuska upp vikten då man gör så..
du ska hålla ett konstant motstånd. Långsamt/kontrollerat på nedgången explosivare på upplyftet.

Släpper du vikten på nedgången så är risken större att du skadar dig.

hobbitar
2004-08-30, 18:55
du ska hålla ett konstant motstånd. Långsamt/kontrollerat på nedgången explosivare på upplyftet.

Släpper du vikten på nedgången så är risken större att du skadar dig.

Han menar att han släpper spänningen i biceps när armarna är utsträckta, inte att han släpper ner armarna.

Iaf, jag tror det är bäst om du behåller spänningen i armarna hela tiden, proffsen snackar ju jämt om att dom alltid har konstant muskelspänning i sina övningar.

shirunai
2004-08-30, 19:14
Det är skillnaden mellan intensiv och icke intensiv träning, egot mår bra av att slappna av för att klämma fler reps, vad som bygger bäst låter jag va osagt, men jag vill tro att det är bäst att ha spänningen kvar under setet.

Big_Vik
2004-08-30, 20:12
varför inte både och????

bubbe
2004-08-30, 20:15
varför inte både och????

både äta kakan och ha den?

Big_Vik
2004-08-30, 20:32
både äta kakan och ha den?

jag tänkte på det...eller liksom växla.

drkrupp
2004-08-31, 03:11
Jag har kört på följande vis de senaste passen, och det har känts mycket bra:

När du står i startläge (armarna längs med kroppen), spänn triceps en halv sekund. Därefter trycker du upp skivstången. Sakta ner till fullt utsträckta armar, spänn triceps i en halv sekund, upprepa. Svinga inte. Inte ens på sista repetitionen.

RobbeliRobban
2004-08-31, 08:21
Klart att man slappnar av emellan repetitionerna i den övningen i botten, ett set är i mitt tycke en serie av enskilda lyft, inte en enda lång ansträngning.

shirunai
2004-08-31, 08:23
håller med dig robban, enskilldalyft men man släpper inte spänningen

ivandrago
2004-08-31, 08:50
Jag "slappnar av" i någon millisekund mellan varje rep i princip i alla övningar. Dvs låser armarna i toppläget i pressar samt låter det sträcka ut fullt i curls och dragövningar före jag börjar nästa rep. Vet att många predikar emot det, men annars känns det som att jag bara får mjölksyra av ett set.

Ectomorph
2004-08-31, 14:56
Jag har kört på följande vis de senaste passen, och det har känts mycket bra:

När du står i startläge (armarna längs med kroppen), spänn triceps en halv sekund. Därefter trycker du upp skivstången. Sakta ner till fullt utsträckta armar, spänn triceps i en halv sekund, upprepa. Svinga inte. Inte ens på sista repetitionen.

Lite får man allt svinga, men bara lite. Enligt Arnold http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0KFY/is_7_21/ai_107422290

:bpump:

Arne Persson
2004-08-31, 15:28
Bicepscurls med stång skall INTE köras strikt, då stannar man på mesvikter och styrkeökningarna uteblir. Kontrollerad "cheating" skall det vara!!!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

drkrupp
2004-08-31, 21:48
Lite får man allt svinga, men bara lite. Enligt Arnold http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0KFY/is_7_21/ai_107422290

:bpump:

"Bara lite" - säg det till folk så ser du snart en hög gungande varelser med bananryggar. Man vill ju ha lite bottenstyrka också.

drkrupp
2004-08-31, 21:53
Bicepscurls med stång skall INTE köras strikt, då stannar man på mesvikter och styrkeökningarna uteblir. Kontrollerad "cheating" skall det vara!!!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Innan jag sett och förstått innebörden av "kontrollerad cheating" så kan jag inte säga något om det. Själv ökade jag 2.5 kg + 1 rep mellan de två senaste passen med min stil. Visst fick jag sänka vikten från början, pga det striktare utförandet, men nu är det jag som lyfter vikten hela vägen.

Arne Persson
2004-08-31, 22:23
Innan jag sett och förstått innebörden av "kontrollerad cheating" så kan jag inte säga något om det. Själv ökade jag 2.5 kg + 1 rep mellan de två senaste passen med min stil. Visst fick jag sänka vikten från början, pga det striktare utförandet, men nu är det jag som lyfter vikten hela vägen.

Med tanke på M. biceps brachii's biomekanik så är det klart fördelaktigt att cheata framför överdrivet strikt. Hade jag hållt på och kört superstrikt så hade jag inte haft mycket styrka att komma med i dag i biccorna, relativt sett. Jag kör enarmsscottcurl med hantel som strikt övning.

Sparrisen
2004-08-31, 23:19
Kör strikt! :hbang:

drkrupp
2004-08-31, 23:51
Lite får man allt svinga, men bara lite. Enligt Arnold http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0KFY/is_7_21/ai_107422290

:bpump:

Jag läste artikeln. Och detta kunde jag utläsa:
Don't get help from the delts, lower back or other bodyparts when training biceps. Don't swing the weight.

drkrupp
2004-08-31, 23:56
Med tanke på M. biceps brachii's biomekanik så är det klart fördelaktigt att cheata framför överdrivet strikt. Hade jag hållt på och kört superstrikt så hade jag inte haft mycket styrka att komma med i dag i biccorna, relativt sett. Jag kör enarmsscottcurl med hantel som strikt övning.

Sett till din erfarenhet har jag naturligtvis ingenting att komma med, men innan jag är ens på halva dina träningsvikter så vill jag också ha erfarenhet. Och jag tror inte det är nyttigt för nybörjare (1-2 år) att börja svinga med vikterna. Det blir lätt överdrivet och man tappar kontakten. Jag har sett intressanta curlvarianter på gymmet. Jag kanske ger upp "min" metod om några veckor, kanske inte. Ännu så länge känns den bra.

EDIT: För övrigt är det inte het lätt att diskutera detta eftersom något saknas. Bild. Eller hellre video.

tejpis
2004-09-01, 00:28
Om det är så viktigt vad Arnold skriver så finns även detta
* Find the groove Locate the natural line of motion for each movement.
och
ARNOLD'S OFFSEASON
BICEPS'ROUTINE

EXERCISE SETS REPS

Cheating barbell curls 5-8 8-12
Incline dumbbell curls 5-8 8-12
One-arm concentration curls 5 10
Standing alternate dumbbell curls 5 10

Grahn
2004-09-01, 05:54
Förr eller senare blir det ju smått omöjligt att öka i styrka med tokstrika skivstångscurls, såvida du inte balanserar mha tårna i dina skor storlek 77½ då.

Ectomorph
2004-09-01, 08:38
"Bara lite" - säg det till folk så ser du snart en hög gungande varelser med bananryggar. Man vill ju ha lite bottenstyrka också.

Självklart skall det vara klass på det hela. Dom riktiga bananryggarna brukar inte bli så ihärdiga på gymmet... :whipped:

Ectomorph
2004-09-01, 08:41
Jag läste artikeln. Och detta kunde jag utläsa:
Don't get help from the delts, lower back or other bodyparts when training biceps. Don't swing the weight.

Detta läste jag också: Exercise 1: Cheating barbell curl "The cheating barbell curl stands alone for building mass." :thefinger

z_bumbi
2004-09-01, 08:58
Och jag tror inte det är nyttigt för nybörjare (1-2 år) att börja svinga med vikterna. Det blir lätt överdrivet och man tappar kontakten. Jag har sett intressanta curlvarianter på gymmet.

För just nybörjare så spelar det inte så stor roll och där kan det vara smartare att lära ut en teknik som innebär lite sämre resultat men som inte innebär att riskerna för totalt felaktigt utförande ökar men har man diciplinen och kunskapen att kolla tekniken själv eller har någon annan som kollar åt en så känns just superstrikta curls inte som någon höjdare.

Karl_alfred
2004-09-01, 09:36
Har provat Superstrikt med armbågarna fixerade vid sidorna och en bit framför kroppen, den e totalkass. Sen har jag provat med armbågarna tätt intil kroppen och föra fram armbågarna något i en kombinerad rörelse med curlen, fortfarande inge axel eller rygg knyck, denna tycker jag tar absolut bäst. Har även provat med rygg och axel knyck och tycker det är totalt värdeöös får mestadels bara ont i muskelfästena.

Så jag antar att vad som är bra är ganska så individuellt. Min kropp klarar t ex. inte cheatcurls verkar det som. Men den reagerar heller inte på den totalfixerade varianten.

MAXX
2004-09-01, 14:10
Förr eller senare blir det ju smått omöjligt att öka i styrka med tokstrika skivstångscurls, såvida du inte balanserar mha tårna i dina skor storlek 77½ då.
ok om man kör med 120 kg skivstångscurl som vissa av proffsen gör så är man ju tvungen att balancera med kroppen.

Nu tvivlar jag iofs på att ens 10% här på brädan curlar med hälften av den vikten. Så, om du kan köra strikt utan några balansproblem så gör det!!

Grahn
2004-09-01, 14:20
ok om man kör med 120 kg skivstångscurl som vissa av proffsen gör så är man ju tvungen att balancera med kroppen.

Nu tvivlar jag iofs på att ens 10% här på brädan curlar med hälften av den vikten. Så, om du kan köra strikt utan några balansproblem så gör det!!

Behöver du 120kg för att börja falla frammåt? Det gör inte jag.
Det finns även andra problem med att köra för strikt, du begränsas enormt av rörelsens svagaste läge.

drkrupp
2004-09-01, 16:33
så känns just superstrikta curls inte som någon höjdare.

Jag vet inte om jag skulle kalla mitt utförande superstrikt precis, men eftersom ni inte sett mig göra den så kan jag inte annat än att hänvisa tillbaks till mitt originalinlägg i tråden.

Balansen som ni pratar om - prova att lägga ut två gummivikter på golvet och stå med framfötterna på dessa. Så kör jag.

MAXX
2004-09-01, 17:18
Behöver du 120kg för att börja falla frammåt? Det gör inte jag.
Det finns även andra problem med att köra för strikt, du begränsas enormt av rörelsens svagaste läge.
nä jag överdrev lite bara :)

menar bara att om vikten tillåter dig att köra strikt så gör det.

Grahn
2004-09-01, 17:33
nä jag överdrev lite bara :)

menar bara att om vikten tillåter dig att köra strikt så gör det.

Javisst :) man ska ju inte cheata i onödan.

RobbeliRobban
2004-09-01, 17:44
Akta biceps, den går sönder lätt. Är det svårt att köra stångcurl utan att cheata eller falla framåt? strunta i den då. Cheata inte utan kör alternerande med hantlar istället, alternativt i preacher ställning.

Bicepscurl är inte direkt någon basövning för hela kroppen, det finns bättre och säkrare alternativ för sådana ändamål. Bicepsträning skall just inriktas på att träna biceps.

Återigen: den går av lätt.

Arne Persson
2004-09-01, 18:03
Akta biceps, den går sönder lätt. Är det svårt att köra stångcurl utan att cheata eller falla framåt? strunta i den då. Cheata inte utan kör alternerande med hantlar istället, alternativt i preacher ställning.

Bicepscurl är inte direkt någon basövning för hela kroppen, det finns bättre och säkrare alternativ för sådana ändamål. Bicepsträning skall just inriktas på att träna biceps.

Återigen: den går av lätt.

Jo den går lätt av på folk som kurar. Annars så går den knappast "lätt" av.

Tjoho86
2004-09-01, 18:15
vad måste man göra för att en muskel ska gå av? vill ju inte råka ut för det :(

RobbeliRobban
2004-09-01, 18:16
Jo den går lätt av på folk som kurar. Annars så går den knappast "lätt" av.

Jag kan iofs inte bevisa att det är allmängiltligt, och har inte kurat på en väldans massa år, men mina biceps (särskilt höger) går av, får invärtes blödningar och sträcks när jag försöker mig på tunga ostrikta curls med stång. Biceps har en tendens att gå sönder bland folk som utövar Judo, pga ryck och slit.

Många andra jag känner har även de slutat att cheata på biceps, lagt av med tunga curls och kör istället tungt i scottcurlen eller dyl, pga att de skadar sig i skivstångscurl.

Du som är anatomi-kunnig, borde inte biceps vara en väldigt utsatt muskel vid ryck och slit och hastiga bromsningar? (som vid cheat curls)

Grahn
2004-09-01, 18:20
Hastiga bromsningar? Hur mkt kroppsspråk använder du vid cheat egentligen? :D

Arne Persson
2004-09-01, 18:37
Jag kan iofs inte bevisa att det är allmängiltligt, och har inte kurat på en väldans massa år, men mina biceps (särskilt höger) går av, får invärtes blödningar och sträcks när jag försöker mig på tunga ostrikta curls med stång. Biceps har en tendens att gå sönder bland folk som utövar Judo, pga ryck och slit.

Många andra jag känner har även de slutat att cheata på biceps, lagt av med tunga curls och kör istället tungt i scottcurlen eller dyl, pga att de skadar sig i skivstångscurl.

Du som är anatomi-kunnig, borde inte biceps vara en väldigt utsatt muskel vid ryck och slit och hastiga bromsningar? (som vid cheat curls)


Har aldrig haft några problem med bicepsfästet. Har ju alltid tränat många tunga set med låga reps JUST för att också stärka mina senor! Har sett på mina röntgenplåtar som jag tog på armbågsleden att både Biceps- och tricepsfästena är kraftigt förbenade. Brukar ju vara lite dumdristig på mina kurser och köra några reps på 40 kg hanteln i conc. curl ouppvämd. ;) :D