handdator

Visa fullständig version : Salt i efterträningsdrinken?


Max
2004-08-29, 22:11
Jag snappade upp nåt om att natrium underlättar transporten av glukos ut till musklerna. Kan salt i efterträningsdrinken (blä) vara nåt? Sportdrycker innehåller ju ofta salt, men då är det väl avsett att ersätta svettförllusterna antar jag.

Beast
2004-08-29, 22:13
Jag hade inte haft i salt.

William
2004-08-29, 22:23
Jag snappade upp nåt om att natrium underlättar transporten av glukos ut till musklerna. Kan salt i efterträningsdrinken (blä) vara nåt? Sportdrycker innehåller ju ofta salt, men då är det väl avsett att ersätta svettförllusterna antar jag.

Transportproteinet SGLT som transporterar glukos över tarmslemhinnan behöver natrium som ingår i salt för att fungera. Proteinet fungerar på så sätt att en glukosmolekyl transporteras över slemhinnan tillsammans med en natriumjon.

Så teoretiskt kan lite salt i drinken underlätta upptaget av glukos i tarmen och därmed slutligen även till musklerna.

Mvh

William

Styx
2004-08-30, 11:00
Men frågan är ju om det ger något i praktiken? Om man ligger på normala nivåer av natrium.

En bild på transportsystemet av glukos i tarmarna :)
http://mcb.berkeley.edu/courses/mcb136/topic/Tissue_Cells_Membranes/SlideSet2/Lecture%232_files/slide0023_image017.gif