handdator

Visa fullständig version : Hemmagjord drink


Tjoho86
2004-08-29, 19:08
Tänkte göra en drink som man kan ta efter träning och undrar om det är något bra.

Mjölk - Så drinken blir flytande, inte överdrivet mycket
Oboy - 1-2 tsk
Havregryn - 4-5 dl

Eller är det nåt annat jag kan göra för att få bästa effekt?
Och några grovkorniga mörka mackor på det.

King Grub
2004-08-29, 19:10
Drinken ser ut att vara mer lämpad som mellanmålsdrink i nödfall. Efter träning är kasein, laktos, fibrer, fruktos och fett saker man vill undvika, och den drinken innehåller allt detta.

En bra drink efter träningen är baserad på vassleprotein och dextros/maltodextrin, blandat i vatten.

Vanlig mat någon timme senare.

Tjoho86
2004-08-29, 19:12
umm men jag har inte råd med något kosttillskott för tillfället? Något annat bra man kan ta och häva i sig?

Fangface
2004-08-29, 19:21
I ditt fall skulle jag gjort såhär:

Vätska ( vatten eller minimjölk )
Oboy, ca 1 dl
Äggvitor, ca 7-8 st.

Äggvitor är väl det ända protein-källa som är snabbt nog förutom vassle, men är du inte så noga med det så går det ju även bra med lättkesella i drinken.

....men det blir ändå billigare i längden med pulver....

Langster
2004-08-29, 19:24
Har du råd med O'boy, mjölk och havregryn så har du nog råd med ägg istället som vore ett bättre alternativ efter träningen. Å andra sidan så har du råd med vassleprotein också om du har råd med de där sakerna.

Tjoho86
2004-08-29, 19:29
mamma köper mat, men vägrar köpa vassleprotein i tron om att det är droger :P

King Grub
2004-08-29, 19:31
umm men jag har inte råd med något kosttillskott för tillfället? Något annat bra man kan ta och häva i sig?

Vassleprotein är billigare per gram protein än det allra mesta annat i vanlig proteinmatväg. Och det finns egentligen inget alternativ på livsmedelshyllorna.

Fruktos gör insulinpåslaget lägre, saktar ner magsäckstömningen och ger sämre glykogeninlagring.

Kasein saktar ner magsäckstömningen, koagulerar i magsäcken och gör upptaget av allt annat protein långsammare.

Fibrer sänker GI:t och saktar ner magsäckstömningen.

Laktos är en lågglykemisk kolhydrat.

Tillsammans kan alla detaljer försämra saker och ting avsevärt.

King Grub
2004-08-29, 19:32
mamma köper mat, men vägrar köpa vassleprotein i tron om att det är droger :P

Din mamma äter också vassleprotein. 20% av proteinet i vanlig mjölk, yoghurt och filmjölk är vassle. ;) Det man har gjort är renat det och avlägsnat kaseindelen. Det är inget konstgjort. Det är ett mjölkprotein.

Tjoho86
2004-08-29, 19:35
haha jo men jag sa att jag skulle köpa det, då undra hon vad det var, så jag sa att det var ett pulver med ren protein som hjälper till vid muskelträning.

Då fick hon direkt misstankar om droger, aja får väl övertyga henne heh

King Grub
2004-08-29, 19:41
haha jo men jag sa att jag skulle köpa det, då undra hon vad det var, så jag sa att det var ett pulver med ren protein som hjälper till vid muskelträning.

Då fick hon direkt misstankar om droger, aja får väl övertyga henne heh

Be henne läsa ovanstående inlägg. Eller den här artikeln:

http://www.bk-sportsmag.se/artiklar/vassle_mjolkindustrins_-_gava_till_manniskorna.htm

Tjoho86
2004-08-29, 19:50
grub tack så jätte mycket för hjälpen, får helt enkelt bli att jag får lägga ut lite slantar från mina tomma plånbok.. :(

Är "Exell Vassle Protein 1 kg" bra? ska jag blanda det med druvsocker eller nåt sen?

King Grub
2004-08-29, 19:52
Är "Exell Vassle Protein 1 kg" bra? ska jag blanda det med druvsocker eller nåt sen?

Det är ett helt okej val. Visst, man får vad man betalar för, men Exell är ett bra koncentrat. Druvsocker fungerar bra till. 0.5 gram protein och 1 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt, efter träning, på ett ungefär. För ännu bättre effekt kan du dela upp drinken på två och ta halva före och halva efter. Vanlig mat någon timme före och någon timme efter.

Tjoho86
2004-08-29, 19:56
ojoj känner mig så dum.. så jag väger 66 kg ska jag ta en drink med 33gram proteiner och 66 gram druvsocker.

Sen är det bara o pumpa på eller? :bpump:

Tills jag har beställt och fått hem allt går det bra med min havredrink om jag dricker den någon timme innan träning eller mer? den var ta mig fan rätt go :P

King Grub
2004-08-29, 20:10
ojoj känner mig så dum.. så jag väger 66 kg ska jag ta en drink med 33gram proteiner och 66 gram druvsocker.

Det låter bra. Eller ännu hellre 20/35 före och lika mycket efter, eller något mindre.

Tills jag har beställt och fått hem allt går det bra med min havredrink om jag dricker den någon timme innan träning eller mer? den var ta mig fan rätt go :P

Absolut. Använd den du tills du får hem det, gärna direkt efter träningen, som du hade tänkt. Den är tusen gånger bättre än att inte ta någonting! Även vid andra tillfällen är den helt okej om du inte har ork, tid eller lust att laga till någon "riktig" mat.

Tjoho86
2004-08-29, 20:13
Du ska ha ett jätte tack!! Om jag nånsin vinner något BB pris om en massa år ska jag tacka dig haha :bpump:

I wan't to thank god and King Grub. :cheers:

King Grub
2004-08-29, 20:29
Det som kommer att vara avgörande, särskilt så här i vad som verkar vara början av din "karriär" lär dock inte vara något pulver alls, utan att du äter bra mat som helhet, och tillräckligt av den, i kombination med rätt träning och tillräckligt med vila. Kosttillskott är just det: tillskott.

Tjoho86
2004-08-30, 16:35
grub, jag har varit och köpt Dextropur nu. Hur ska jag ta det för bästa effekt? Vatten, mjölk?

Eller är det bra att blanda till nån av drinkarna som står på baksidan

och hur mycket (dl) är 35 gram?

Johan
2004-08-30, 16:49
Blanda dextropur med vatten, när du har fått hem ditt vassle så slänger du i det också.

Tjoho86
2004-08-30, 16:51
jomen hur mycket (dl) ska jag ta? har ingen våg...

King Grub
2004-08-30, 17:17
grub, jag har varit och köpt Dextropur nu. Hur ska jag ta det för bästa effekt? Vatten, mjölk?

Som Johan sade: vatten. Ät något proteinrikt till efter träningen (kött fisk eller liknande - tonfiskburk kanske) tills du fått vasslet.

Eller är det bra att blanda till nån av drinkarna som står på baksidan

Det tror jag inte, nej.

och hur mycket (dl) är 35 gram?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=6280&highlight=dextropur+deciliter

foo
2004-08-30, 17:17
den informationen får juh en å undra om min drink e så bra egentligen... tar den visserligen inte varje gång...men ibland så

2-3 ägg
En fet banan
4dl mellanmjölk (ungefär)
+kanel

King Grub
2004-08-30, 17:19
den informationen får juh en å undra om min drink e så bra egentligen... tar den visserligen inte varje gång...men ibland så

2-3 ägg
En fet banan
4dl mellanmjölk (ungefär)
+kanel

Svaret är nej, den är inte "bra". Inte efter träningen.

Jax
2004-08-30, 17:25
Varför är vatten bättre än mjölk?
Är enda anledningen att fettet i mjölken sänker GI-värdet?

King Grub
2004-08-30, 17:27
Varför är vatten bättre än mjölk?
Är enda anledningen att fettet i mjölken sänker GI-värdet?

Nej.

Kaseinet i mjölken koagulerar i magsäcken. När kaseinet är närvarande i drinken koagulerar det i magsäcken och gör upptaget av allt annat protein, vasslet inkluderat, betydligt långsammare.

Dessutom är laktos en lågglykemisk kolhydrat.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=24648&highlight=jejunal

Jax
2004-08-30, 17:35
Är det bättre med långsamt protein vid alla andra tillfällen förutom efter träning?

King Grub
2004-08-30, 17:51
Är det bättre med långsamt protein vid alla andra tillfällen förutom efter träning?

Snabbt är också bra (ännu bättre) direkt före träning, tillsammans med dextros/maltodextrin.

Vid uppvaknandet, till frukost, är det också bra om en del av proteinet är snabbt.

Johan
2004-08-30, 17:52
Är det bättre med långsamt protein vid alla andra tillfällen förutom efter träning?
Ja förutom när du vaknar, då kan du gott och väl inta vassle för att få en insulintopp, dock utan snabba kolhydrater och gärna 10-15 min före frukost.

edit. äsh, slagen på mållinjen av Grub... inte första gången det händer :)

Tjoho86
2004-08-30, 18:01
Jag är väldigt tacksam för alla bra svar jag fått! Tränade nyss :D :bpump:

Jax
2004-08-30, 18:07
Jag är väldigt tacksam för alla bra svar jag fått!
Jag med då :bow:
Nu är det dags för lite bensparkande i korpenfotbollen