handdator

Visa fullständig version : Vad är VP2?


abcdert
2002-01-15, 21:27
Jag har sett en del skriva om VP2 här på forumet - vilken tillverkare är det som har det? Jag antar att det är proteinpulver...Jag hittar inte det på shopen här på Kolozzeum...
+ vad sägs om VP2 Vs Protec...??

Mvh
Martin :cool:

donga
2002-01-15, 21:50
VP2 är ett hydrolyserat vassleprotein från AST, se www.*******.se (http://www.*******.se). ;)

Abel
2002-01-15, 22:01
Tycker inte man kan jämföra Vp2 med Protec.
Vp2 är hydrolyserat vassle protein, vilket tas upp snabbt av kroppen. Protec däremot består av mestadels av kassein protein, vilket tas upp långsamt av kroppen.

Skulle säga däremot att dom två tillsammans är en bra kombination av proteintillskott man kan använda sig av.

[ 15 Januari 2002: Inlägget har ändrats av: Abel2000 ]

jebu
2002-01-15, 23:30
för 1kg vp2 får du 2kg vanligt protein av bra kvalla och jag köper då hellre 2 kg än ett kg vp2 för så jävla stor skillnad är det inte vi snackar protein och inte roids...... för samma pengar kan du dricka dubbelt så många protein drinkar och kan då säkerställa att du aldrig hamnar i negativ kväve balans...sen gnälls det om att "vanliga" protein är så olika när man då ser att det skiljer sig 1% i protein innehåll eller att bv:t skiljer sig med 1% och att prisskilnaden kan vara över 100 kr.. nej jag tror då det är bättre att få i sig lite mer protein..sen är vp2 så djävulskt uppchausat, detta protein som alla säger att det är så bra pga.det är hydraliserat till 100% men ej till vilken grad. det kan juh ej vara så mycket eftersom det går att dricka och faktist smakar gott. smaka fairing whey hydro det är 100% hydraliserat och graden av hydr. är 22% och det smakar vääldigt bittert som ett hydro skall.för att det skall gå att dricka får det ej vara mer än 25%.... nej jag tror att ni har gått på deras väl påkostade marknadsföring.. spara pengar och få bättre resultat genom att köpa billigare protein...

nu kommer jag väl att få skit som fan för detta eftersom ni inser hur mycke pengar som ni har kastat ut :D :D men detta är bara vad jag anser och var och en har väl rätt till en egen åsikt ?? :eek:

hoppas att ingen tar detta som ett påhopp men när man läser på forumet så är alla rörande överens om att tillskott är just tillskott och alla var lika överens om att det som man faktist blir större/starkare av är just träning/vila/bra kost och sen ev tillskott de enda prepp som ger en markant effekt är roids/gh... och sen tror då många att man kan lägga på sig 10kg extra/år med hjälp av vp2.. jag är ledsen men det funkar faktist inte....det är bra med extra protein men dahlblads funkar lika bra ...


ha det bra alla och det blir kul att se hur denna diskussion kommer att utveckla sig..
/martin

Bamse
2002-01-15, 23:38
jebu: Tyvärr tänker jag inte bråka med dig :) Håller med dig till mångt och mycket. Självklart kan man uppnå fantastiska resultat helt utan tillskott till en (exemplariskt) skött kost. Och visst fan är VP2 dyrt. Men jag har 4 burkar, så jag behöver inte köpa något nytt än, utan kan i lugn och ro testa det :) Sen när burkarna är slut så kanske slutsatsen blir: Nej fan Bamse, kör på enbart Complete Protein istället.

Jag formulerar mig som en kratta, men jag är trött och halvirriterad eftersom vi nyss förlorade en hockeymatch med 5-8 i division 10-korpen :)

The Dwag
2002-01-15, 23:47
- THE EVILS OF SOY

Kan ni ju läsa så är det slut köpt med Fairings Complete Protein !

End of story !

Nej förresten stoppa nu ägg istället för soya så köper jag ton av det.. Vill jag käka P-piller så får jag väl skaffa det på annat sätt en genom Complete Protein!

Regards / The Dwag
:D

Morpheus
2002-01-15, 23:47
Det där tycker jag låter ganska vettigt Att sköta sin kost o träning ordentligt istället för att lägga ut alla dessa pengar låter mer vettigt i alla fall för plånboken :p :p :p

Tack för mig

The Dwag
2002-01-16, 00:06
Kolla på testosterones hemsida eller på AST.com

Så rör du inte ett soya protein mer ...

Tyvärr skall jag sova nu annars hade jag länkat det..

Regards / The Dwag
:D

Bamse
2002-01-16, 00:13
Umm.. var på AST-sidan?

Bamse
2002-01-16, 00:27
Dwag: Menar du detta? http://www.*******.com/dev/qa_search/full_text.asp?ID=468

The Dwag
2002-01-16, 07:14
Jappz du är på spåret !

Jag döper denna till IGF, Thyroid, and the Girly Hormones!

The first possible effect is highly undesirable if you're a male because estrogen, in addition to being the primary "female" hormone and responsible for a host of "feminizing" effects, also, in greatly simplified terms, makes it harder to put on muscle.

Bli rädd… bli arg… bli förvånad !
Men om du läser nedanstående artiklar, och finns massor utöver dom !

Kan man ibland fråga sig !
1. Vet en del tillverkare vad de säljer själva, och borde det inte i så fall tex. stå på burken max EN servering per dag och liknande.
2. Läs vad Paulun tycker om soya… billigt och bra enligt han … Som vad då Birth Control eller ?


http://www.*******.com/dev/qa_search/full_text.asp?ID=756 http://www.*******.com/dev/qa_search/full_text.asp?ID=335
http://www.testosterone.net/html/body_143soy.html http://www.testosterone.net/articles/185soy.html http://www.testosterone.net/html/body_87prote.html


Regards / The Dwag
:D

razores
2002-01-16, 07:15
Jag har också bara läst om VP2 här på forumet och en i en träningsjurnal av Jeff Willet där han bokstavligen lever på VP2 under sitt föreberedande för 2001 N.P.C.
Tänkte inte mer på det...
Men nu när man läser på ast:s hemsida och kollar in priser... :eek: 400 spänn fö 900gr! E det inte lite att ta i?! Det står att det blir 32 serveringar av det men hur mycket protein kan det då vara i en portion. Jag vet att det säkert står på deras hemsida också... men jag hittar inte det.
I varje fall så håller jag då med JEBU om att man ska lägga pengarna på något vettigare. Dock inte Dalblads som jag själv har gjort :(

/Kristian

danieln
2002-01-16, 08:05
razores,

24 gram protein per 28,35 gram (1 portion) är det.

VP2 är inte gratis, men om du kompletterar med Protec så blir det inte så dyrt och du får i dig bra saker.

Jag tar en skopa VP2+ 1/2 l apelsinjuice direkt efter träning. Mina andra (3-4 st) proteindrinkar består av Protec + vatten eller minimjölk. Funkar perfa.

[ 16 Januari 2002: Inlägget har ändrats av: danieln ]

Bamse
2002-01-16, 13:10
Dwag: Du verkar bättre än mig på engelska. Kan du ge en kort sammanfattning vad det står i artiklarna?

Joachim B
2002-01-16, 13:19
Soja protein har många hälsofrämjande egenskaper och är perfekt i små mängder tillsammans med andra proteinkällor. För att komma i närheten utav de bieffekter som nämns i dessa artiklar måste man äta +100g/dag. Vilket skulle betyda en bra bit över ett halvt kilo Complete Protein/dag. Tror nog Lasse kan utveckla detta mer. har inte tid just nu.
Dessutom är T-mags artiklar lite vinklade precis som AST:s. jag känner TC Luoma och lilla Tim Patterson (som äger Biotest).

muskelbyggarn
2002-01-16, 13:24
Håller med Jocke. Det är nog lite större mängder av soya som ger de skadliga bieffekterna (obs. kan). Inte för jag gillar soya för det, men det skall nog till lite större mängder för det skall bli bieffekterna.

Såg att någon skrev om att satsa på kosten istället för proteinpulver. Det är förvisso sant, men det är fel att säga att proteinpulver är så mycket dyrare än "vanlig" mat. Har gjort en sådan jämförelse förut. Bland det billigare proteinlivsmedlet är faktiskt Protec. Visst 1 liter lättmjölk är ca:1 krona billigare per 35g portion, men det är inte mycket att tjaffsa över då det är betydligt behagligare att dricka 4dl Protec än 1liter mjölk :D

Vad jag tycker om VP2 ? ja det vet väl de flesta vid det här laget så det tjaffsar jag inte om :D


Vänl,,,
Tobbe

Bamse
2002-01-16, 13:28
Har skummat igenom artiklarna nu, och det är ju inte några trevliga saker som skrivs. Män får mer kvinnliga drag, spermakvalitén försämras o.s.v...

Hur mycket sojaprotein innehåller Complete? Det är väl mest vassle och kasein vad jag har förstått.

Joachim B
2002-01-16, 13:34
Ursprungligen skickat av Bamse:
<STRONG>Hur mycket sojaprotein innehåller Complete? Det är väl mest vassle och kasein vad jag har förstått.</STRONG>

Jag hjälpte Lasse med att utvecka Complete Protein som nu är en av Fairings bäst säljande produkter. Jag kan inte avslöja de exakta mängderna soja men det är mycket lite och avvägt inom gränserna för vad som ska vara effektivt enligt forskningsrapporter.

Stile
2002-01-16, 13:46
Ursprungligen skickat av muskelbyggarn:
<STRONG>Vad jag tycker om VP2 ? ja det vet väl de flesta vid det här laget så det tjaffsar jag inte om :D

Vänl,,,
Tobbe</STRONG>

Det måste jag ha missat. :D

Joachim B
2002-01-16, 14:06
Tjena Bamsemannen!

Jo, du får nog tugga några kilo Complete per dag om du ska ligga i farozonen. Men jag tvivlar ändå på att det skulle kunna inträffa för dig som aktivt tränande. Det är en annan sak med vegetarianer som förlitar sitt proteinintag till nästan enbart soja.

Peter
2002-01-16, 14:15
Sojaprotein anses ju till och med vara väldigt bra för hälsan enligt många studier.

Det vegitariska sojaproteinet, i kombination med ökat intag av antioxidanter, fibrer, folat mm tillsammans med ett lägre saltintag anses ju vara en av orsakerna till att vegitarianer lever längre och har mindre risk att drabbas av hjärtkärlsjukdomar cancer mm.

Peter

Daemon
2002-01-16, 16:43
Finns det nån som äter Hi-Whey?
Lite dålig på skillnaderna mellan olika proteiner men hur står det sig i en jämförelse med vp2 (detta har säkert diskuterats förr men nån får gärna svara ändå).

Jag funderar på att prova Hi-Whey och Protec efter att jag ätit upp mitt dyra Twinlab :)

The Dwag
2002-01-16, 17:54
Varför kunde ni inte stoppat i Ägg protein istället för soja i Complete Protein?

Jag hade köpt det direkt… samt ett flertal jag känner !

Daemon läs jebus inlägg längre upp riktigt bra


Regards / The Dwag
:D

Pegasus
2002-01-16, 19:24
Angående protein typ Complete, så viss det andra alternativ.

Tidigare har det funnits Champion nutrion Egg&whey som trots titlen var ett protein med kasein, egg och Vassle

Nu finns det via muskelpriaten ett protein med 50% kasein, samt ägg och vassle tyvärr kommer jag inte ihåg relationerna mellan ägg och vassle i proteinet.

Jag har prövat chocklad varianten av den, och i mitt tycke inte så tjock som protec och smakar bra

mvh

The Dwag
2002-01-16, 19:32
Det är väl Piratens eget ihop kok ?

Pirate Gold Ultra eller vad det heter ?


Regards / The Dwag
:D

Fairing
2002-01-16, 19:55
Ojdå vilket intresse för Complete..... :D

Dwag: Vi hade tanken ett tag att köra med ägg istället för Soja Isolat men vissa studier visar att man med fördel kombinerar Soja med Kasein.

Complete innehåller för övrig ca. 15% Soja.

Det finn en hel del studier som visar att soja sänker blodfetter nyttigt för hjärta och blodvärden.

Publicerade studier från Köpenhamns Universitet visar inga negativa biverkningar som Östrogen vid så högt intag som 154 gram Soja protein /dag.Istället sänktes blodfetter , kolesterol mm

Men OK säg nu att östrogen halten ökar i kroppen om man äter 60gram Soja/dag då måste man äta 400g Complete.

Slutsats: Complete Protein ger bara klara hälsomässiga fördelar jämfört med andra proteiner.

PS. Dessutom innehåller Soja massor med isoflavoner,

Tycker för övrigt att Peter (som vanligt) gjorde det bästa inlägget.

Och AST säljer väl inget annat protein än VP2
därav kanske det negativa om Soja.

/Lasse :)

Petrus
2002-01-16, 20:27
AST´s föregångare till VP2 - VyoPro, tror jag innehöll en viss del sojaprotein om jag har rätt för mig. VP2:an är hur som helst renare än VyoPro:n, proteinmässigt sett.
Vill man har sojaprotein från AST nu så är nog NyTro Pro 40 det enda alternativet, som innehåller delar från ALLA typer av protein... :D Iofs en MRP men endå...
Mvh

Peter
2002-01-16, 22:45
Utveckla gärna det där med ALLA typer av protein.

Peter

muskelbyggarn
2002-01-17, 00:20
&gt;Tinner,

No soy in AST:s products :D

Deila blir inte glad när han läser det där inte =))))))

Vänl,,,
Tobbe

Daemon
2002-01-17, 08:26
&gt;The Dwag

Jag är som sagt intresserad av Hi-Whey.
Det jag är intresserad av ang. proteinkvalité är vad "hydraliserat till 100%" innebär och sen "22% 25% hydro" innebär. Gärna en länk som beskriver ovanstående.
Det var faktiskt Jebus inlägg som fick mig att posta första frågan.

//Daemon

The Dwag
2002-01-17, 09:07
&gt;&gt; Daemon !

Ring tillverkaren/ säljare och fråga kan alltid vara en bra ide!

Jag tycker Hi Whey är ett bra protein och klart värt att köpa.

Om du vill läsa om forskning eller rapporter som förklara olika grader av hydroliserat protein så kanske Fairing / Eislet kan ge dig några länkar ?

- Mitt råd är köp ett protein som du tror på !

Själv köper jag olika märken vid från olika tillverkare.. ibland tröttnar man på en produkt och köper något annat för att få variation i livet.


Regards / The Dwag
:D

Daemon
2002-01-17, 11:02
Ja det är sant, ringa tillverkaren skulle man kunna göra. Fråga säljaren brukar inte alltid fungera så bra. (Ja, det här är ett vassleprotein. Jag har många nöjda kunder...). Det finns ungefär lika många kompetenta säljare som det finns kompetenta PTs :) :)

&gt;Eiselt!!
&gt;Fairing!!
Har ni några bra länkar??

muskelbyggarn
2002-01-17, 11:59
&gt;Daemon

Du har missat en försäljare ser jag :D

Vänl,,,
Tobbe

Daemon
2002-01-17, 14:11
Nej då, dig har jag lagt märke till, Hmm... var det kanske ast som var favoritmärket :D
Det finns som sagt någon enstaka säljare som vet nått om sina produkter, de flesta tror jag håller till på "webben" inte bakom disken.

iconoclast
2002-01-17, 14:37
Det var flera år sedan jag läste att soja kunde ha "förkvinnligande" effekter i nå'n gammal "I form" eller nå't. Sedan dess har det väl kommit hur många rapporter som helst om att soja är jättebra, innehåller mycket glutamin etc.

Sedan kan man ju få cancer av vin, men nästa vecka skyddar vin mot cancer...blah blah. Man ska inte tro allt man läser. Det mesta är bara skitsnack.

Det är i alla fall min åsikt.

donga
2002-01-17, 21:23
Ursprungligen skickat av Daemon:
<STRONG>&gt;The Dwag

Jag är som sagt intresserad av Hi-Whey.
Det jag är intresserad av ang. proteinkvalité är vad "hydraliserat till 100%" innebär och sen "22% 25% hydro" innebär. Gärna en länk som beskriver ovanstående.
Det var faktiskt Jebus inlägg som fick mig att posta första frågan.

//Daemon</STRONG>

Behövs nog ingen länk om inte jag är helt tokig. 100% är mängden hydrolyserat vassleprotein i "burken" och 22% är graden av hydrolysering. Sen finns det även dom som är Low-bitterness behandlade för att inte vara så beska och säkert andra varianter också...