handdator

Visa fullständig version : kreatin eller glutamin


tias
2004-08-28, 18:37
Hallå, jag har styrketränat i några år nu och vill öka i styrka och muskelmassa. För tillfället Använder jag bara proteinpulver, men funderar oxå på att skaffa kreatin eller glutamin. Vad borde jag ha störst nytta av? Vad säger ni förresten om cla, är det något som fungerar?

Grahn
2004-08-28, 18:40
Kreatin, glutamin är troligen onödigt om du redan äter mycket protein+ proteinpulver.

Koskit
2004-08-28, 19:08
Kreatin, precis som Grahn säger.

CLA funkar väl sådär, är mest om man deffar, vad jag har läst iaf.

aliquis
2004-08-28, 19:45
Verkar ju som folk är skeptiska till glutamin, en del får/tror sig få mer "tryck" av det och kreatin före passet dock. Kreatin däremot är ju värt och billigt.
CLA skulle jag skita i, de positiva studier som fanns var djurförsök, de som gjordes på människor gav inte alls samma fina resultat, tror tom det blev sämre. Så skit i CLA.
Om du däremot bara äter proteinpulver och funderar på prisvärda tillskott så hör väl fiskolja eller linfröolja dit, bra mycket värdare än CLA :)

Koskit
2004-08-28, 22:54
Jag kör själv på Glutamin, så jag är inte emot det.
Men om man äter mycket protein så är det inte speciellt nödvändigt att använda det.

CLA funkar, men det är ganska dyrt, så om man inte ska tävla så är det inte värt det.

Byggare Bob
2004-08-29, 07:57
Kör på båda!

Läste nåt tips här för en tid sedan om en blandning mellan kreatin, glutamin och BCAA, som man skulle ta typ 5 ggr/dag. Skulle ge bra tryck.

lauria
2004-08-29, 09:04
Köp en bruk kreatin, glutamin kan du skippa!!

byggaren
2004-08-29, 11:52
Hallå, jag har styrketränat i några år nu och vill öka i styrka och muskelmassa. För tillfället Använder jag bara proteinpulver, men funderar oxå på att skaffa kreatin eller glutamin. Vad borde jag ha störst nytta av? Vad säger ni förresten om cla, är det något som fungerar?
Antar att du tar nå snabba kolisar efter passet också?
Så att du inte missat det, antagligen tar du det men vill bara upplysa det för säkres skull :)

Styx
2004-08-29, 14:50
Glutamin har ingen effekt som är intressant för den som styrketränar (immunförsvaret undantaget då).

stybb
2004-08-29, 15:18
Glutamin har ingen effekt som är intressant för den som styrketränar (immunförsvaret undantaget då).

och det har du forskning som stödjer.. för jag har svårt att tro att 1 miljon styrketränanade individer samt en drös med ifbb proffs tar något som är rent placebo..

Grahn
2004-08-29, 15:22
och det har du forskning som stödjer.. för jag har svårt att tro att 1 miljon styrketränanade individer samt en drös med ifbb proffs tar något som är rent placebo..

Låt oss nöjja oss med att det finns bra mycket mer forskning som stödjer att kreatin har mätbar effekt än att glutamin har det hos tränande individer med ett högt proteinintag. Därför borde kreatin prioriteras.

Söker man på brädan finns det nog trådar om glutamin där vi haft denna debatten förr, såvida de inte är borta nu då.

King Grub
2004-08-29, 15:22
och det har du forskning som stödjer.. för jag har svårt att tro att 1 miljon styrketränanade individer samt en drös med ifbb proffs tar något som är rent placebo..

Eur J Appl Physiol. 2001 Dec;86(2):142-9., Effect of glutamine supplementation combined with resistance training in young adults.

The purpose of this study was to assess the effect of oral glutamine supplementation combined with resistance training in young adults. A group of 31 subjects, aged 18-24 years, were randomly allocated to groups (double blind) to receive either glutamine (0.9 g x kg lean tissue mass(-1) x day(-1); n = 17) or a placebo (0.9 g maltodextrin x kg lean tissue mass(-1) x day(-1); n = 14 during 6 weeks of total body resistance training. Exercises were performed for four to five sets of 6-12 repetitions at intensities ranging from 60% to 90% 1 repetition maximum (1 RM). Before and after training, measurements were taken of 1 RM squat and bench press strength, peak knee extension torque (using an isokinetic dynamometer), lean tissue mass (dual energy X-ray absorptiometry) and muscle protein degradation (urinary 3-methylhistidine by high performance liquid chromatography). Repeated measures ANOVA showed that strength, torque, lean tissue mass and 3-methylhistidine increased with training (P < 0.05), with no significant difference between groups. Both groups increased their 1 RM squat by approximately 30% and 1 RM bench press by approximately 14%. The glutamine group showed increases of 6% for knee extension torque, 2% for lean tissue mass and 41% for urinary levels of 3-methylhistidine. The placebo group increased knee extension torque by 5%, lean tissue mass by 1.7% and 3-methylhistidine by 56%.

We conclude that glutamine supplementation during resistance training has no significant effect on muscle performance, body composition or muscle protein degradation in young healthy adults.

stybb
2004-08-29, 15:25
Eur J Appl Physiol. 2001 Dec;86(2):142-9., Effect of glutamine supplementation combined with resistance training in young adults.

The purpose of this study was to assess the effect of oral glutamine supplementation combined with resistance training in young adults. A group of 31 subjects, aged 18-24 years, were randomly allocated to groups (double blind) to receive either glutamine (0.9 g x kg lean tissue mass(-1) x day(-1); n = 17) or a placebo (0.9 g maltodextrin x kg lean tissue mass(-1) x day(-1); n = 14 during 6 weeks of total body resistance training. Exercises were performed for four to five sets of 6-12 repetitions at intensities ranging from 60% to 90% 1 repetition maximum (1 RM). Before and after training, measurements were taken of 1 RM squat and bench press strength, peak knee extension torque (using an isokinetic dynamometer), lean tissue mass (dual energy X-ray absorptiometry) and muscle protein degradation (urinary 3-methylhistidine by high performance liquid chromatography). Repeated measures ANOVA showed that strength, torque, lean tissue mass and 3-methylhistidine increased with training (P < 0.05), with no significant difference between groups. Both groups increased their 1 RM squat by approximately 30% and 1 RM bench press by approximately 14%. The glutamine group showed increases of 6% for knee extension torque, 2% for lean tissue mass and 41% for urinary levels of 3-methylhistidine. The placebo group increased knee extension torque by 5%, lean tissue mass by 1.7% and 3-methylhistidine by 56%.

We conclude that glutamine supplementation during resistance training has no significant effect on muscle performance, body composition or muscle protein degradation in young healthy adults.

förväntade mig inget annat av dig grub :D Men troligtvis skulle man få samma resultat av alla aminosyror om du delade upp dem sådär. Men ihop så kanske de fungerar bättre.. jag har fortsatt tro på glutamin..

Popeye
2004-08-29, 15:52
Jag gillar glutamin!
Tycker dock inte att det går att välja mellan kreatin och glutamin eftersom de fungerar så olika. Kreatin är iofs nummer 1 som borde finnas med i allas matsäck.
1. Jag har använt glutamin att blanda i vattnet under träningspasset --> Man blir aldrig riktigt katabol.
2. Jag har ätit endast glutamin innan morgonpromenaden. --> Ingen insulinrespons men du slipper bränna upp dina muskelproteiner.

Knäböj
2004-08-29, 18:05
Kreatin eller Protein?
Mobiltelefon eller ett abonnemang?

Du behöver båda...

Glutamintillskott? Förutom att det fortfarande är för dyrt i Sverige så innehåller ett bra vassle 15-20% L-Glutamin så för mig personligen som storkonsument av protein ser jag inget som helst behov av att tillsätta Glutamin. Jag testade L-Glutamin i våras 30g/dygn tills jag käkat ett par kilon och undrade om jag verkligen behövde det. Kände ingen skillnad på något sätt när jag slutade med det, men det kanske inte är likadant för alla...

När det gäller immunförsvaret så har jag fortfarande inte blivit sjuk,peppar peppar...

Beast
2004-08-29, 18:27
Hade jag nu varit tvungen att välja hade jag kört med Kreatin.
Men om du inte får i dig tillräckliga mängder med protein så börja där.
Glutamin är bra, och det funkar fint...

Cla är till för deff. Inget du ska ha med andra ord.

Grahn
2004-08-29, 19:05
Popeye, säker på att L-Glutamin inte har en insulinrespons? Har för mig att det var en av de aminosyror som kraftigt påverkade insulinet jag. Fast ajg kan ha rört ihop det med.

Styx
2004-08-29, 19:53
och det har du forskning som stödjer.. för jag har svårt att tro att 1 miljon styrketränanade individer samt en drös med ifbb proffs tar något som är rent placebo..

Grub hann före, finns fler artiklar också som visar samma sak.
Sen ska man inte underskatta placebo effekten. :D

King Grub
2004-08-29, 20:53
Har för mig att det var en av de aminosyror som kraftigt påverkade insulinet jag.

Japp.

"We hypothesize that glutamine plays a critical role as a signaling molecule in amino acid- and glucose-stimulated insulin secretion"

J Biol Chem. 2004 Apr 2;279(14):13393-401.

slakker
2004-09-01, 20:32
Tänkte smyga in en liten fråga om Exell's vassle. Har inte sett något om att det innehåller Glutamin. Jag köpte en burk Glutamin på 500g samtidigt eftersom jag inte såg något om dess innehåll i proteinet. Var det bara bortkastat eller innehåller inte Exell's vassle något Glutamin? :confused:

King Grub
2004-09-01, 20:33
Tänkte smyga in en liten fråga om Exell's vassle. Har inte sett något om att det innehåller Glutamin. Jag köpte en burk Glutamin på 500g samtidigt eftersom jag inte såg något om dess innehåll i proteinet. Var det bara bortkastat eller innehåller inte Exell's vassle något Glutamin? :confused:

Glutamin ingår i allt protein. Det är ingen "specialare" vad gäller Exell. :)

slakker
2004-09-01, 20:36
Finfint! :thumbup:

Det där gick fort grub! :angel:

z_bumbi
2004-09-02, 07:29
för jag har svårt att tro att 1 miljon styrketränanade individer samt en drös med ifbb proffs tar något som är rent placebo..

Hur förklarar du HMB och CLA i de doser som man rekommenderar då? :D