handdator

Visa fullständig version : Ris och kycklingfile...?


acidbl00d
2004-08-28, 14:04
Har nästan aldrig käkat detta men kommit fram till att det är det bästa nu när man börjat plugga för lätt att värma. Men hur käkar ni det har ni nån sås och isåfall vad för någon?

Lights
2004-08-28, 15:07
Så här har jag gjort många gånger, det funkar bra i matlåda:

1. Stek kycklingfiléerna i olja.
2. Krydda med salt, paprikapulver och ev. cayennepeppar.
3. Häll på vatten, t ex 3 dl till 3 filéer.
4. Tillsätt 1 hönsbuljontärning, 1 tsk honung och 1 msk soja. Koka upp.
5. Skaka ihop ett par msk vetemjöl med ett par dl mjölk/vatten.
6. Häll i och koka tills såsen tjocknat något och är jämn.
7. Ät. Kokta haricots verts (gröna bönor) är gott till.

Vill man ha det extra gott kan man ha i krossad grönpeppar och /eller en skvätt konjak. Alla mått är väldigt ungefärliga så prova dig fram!

/PL

stybb
2004-08-28, 15:27
gör alltid det som sista måltid på kvällen. Då lagar jag 1kg.. och käkar 200 gram då och 800 gram till matlådor till dagen efter. Då kallt

Sen gör jag 150 gram ris.. 50 gram till varje portion samt majs till. I matlådorna alltså. Till matlådorna kör jag thaisås.

Jag värmer de i ugnen bara med olja på först. När de tinat till lite och börjat fått sin ljusa färg vräcker jag på sambal oelek, samt vatten och grillkrydda.

Vänder dem och vräker på med mer krydda.
Låter det stå tills det e 10 min kvar. Då vräcker jag i 2-3 skopor vatten, protteskopor, och detta blir den sås jag har till portionen sen. Blir en vattning sås som smakar enormt gött. Starkt!

Trance
2004-08-28, 15:28
Lätt creme fraishe paprika och chili är helt underbar som sås, en klick sådant yay.

kelk
2004-08-28, 17:12
Skär filéerna till tunna små skivor. Steker sedan i olivolja och salt i ca 5 min.
Släng ner ris och kycklingen i matlådan.
Perfekt med lite cashewnötter om så önskas :thumbup:

Sparrisen
2004-08-28, 18:42
Kycklingfilé ska tillagas i ugnen. Häll ett tunt lager rapsolja i botten av formen, lägg i filéerna. Salta, peppra och ha på sweetchili samt paprikapulver. Vänd filéerna i oljan och krydda även andra sidan. Vänd åter tillbaka filéerna. In i ugnen i 40 minuter på 150 grader.

Klart!

kokkelimokk
2004-09-03, 13:09
SwedeForce: Det måste jag prova, låter gott och enkelt, men hur blir ytan om man bara kör i ugn och inte steker alls?

mukkler
2004-09-11, 11:57
Basilikasås, gott till kyckling

Recept på ett ungefär..

1 dl vatten + 2 kycklingbuljongtärningar
2-3 msk vetemjöl.
2,5 dl matlagningsgrädde 15 procent fett.
Nån dl mjölk..
svartpeppar, basilika, salt tills det smakar bra..

Om såsen är tunn mer vetemjöl.. är den för tjock mer mjölk eller vatten.

Egentligen så är det bara att blanda allt, men du kan ju börja med att värma vattnet och lösa buljongen i det... sen slänger du i resten och kokar upp, låt det inte vrålkoka.. låt det sjuda 10 minuter på låg värme.. släng i kryddorna efter behov, snåla inte på peppar och basilikan, buljongen har rätt mycket salt i sig så var försiktig med saltet... Smaka av hela tiden med en tesked... Jag gör allltid mina såser på en höft ungefär, misslyckas aldrig eftersom det bara är att späda eller krydda mer....

kycklingen kokar jag bara i 12-15 minuter ungefär... krångligt med ugn och stekpanna, tycker kokt kyckling smakar gott, saftigt.. det duger liksom..

abjorn
2004-09-11, 12:15
enda sås man behöver till kyckling är ketchup :thumbup:

Munter
2004-09-13, 21:53
Grädde, soya och variera kryddan... det har funkat senaste 5-6 åren :)