handdator

Visa fullständig version : Vilket är sämst? Choklad eller ostmackor?


Popeye
2004-08-28, 10:49
Lite då och då känner jag att jag behöver ta en ätardag...
Vilket är sämst? en chokladkaka eller ostmackor? Chokladen har ju mkt fett men ostmackorna har en del fett de med och dessutom väldigt högt GI och II?
:em:

Prankie
2004-08-28, 10:56
Det är bra fett i cacao jämfört med ost. Och hårt ost har inte alls hög II.

King Grub
2004-08-28, 10:57
Hur kan du jämföra så helt olika livsmedel?

Det är definitivt mer och bättre näring i bröd och ost än i choklad. Det ena är mat, det andra godis.

Dessutom har allt som har med choklad att göra också högt II, sitt låga GI till trots. ;)

"We hypothesized that chocolate products elicit higher insulin responses than matched products with alternate flavoring"

"Although the GI did not differ within each pair, the insulin index (II) of the chocolate product was always higher"

J Nutr. 2003 Oct;133(10):3149-52.

Och hårt ost har inte alls hög II.

Men det har brödet. :)

Zodd
2004-08-28, 11:05
Men det har brödet. :)

Men inte alla sorts bröd? :confused: :(

Popeye
2004-08-28, 11:26
Nja, i det närmaste allt bröd har väl rätt högt GI.
Jag håller med om att jämförelsen är lite knasig men det är sällan jag käkar både mackor och choklad, det blir oftast antingen eller.
Nåja, en dag med kvalificerad skräpkost kommer knappast att hjälpa eller stjälpa dieten... :/

King Grub
2004-08-28, 13:51
Men inte alla sorts bröd? :confused: :(

Jo. Inte GI, men väl II.

Grahn
2004-08-28, 14:00
beror ju på brödtyp men framförallt chokladtyp samt mängd av varan man äter.

aliquis
2004-08-28, 14:50
Ett par frallor med ost och en rad choklad lite senare? ;/

Rataxes
2004-08-28, 14:53
Jo. Inte GI, men väl II.
Vad är då den gemensamma nämnaren i alla sorters bröd som ger dem höga II-värden? Ligger tom det där Schulstad Skovmand-brödet jag beskrev i en annan tråd högt på II-skalan?

King Grub
2004-08-28, 14:56
Vad är då den gemensamma nämnaren i alla sorters bröd som ger dem höga II-värden?

Kolhydraternas struktur, påverkade av ugnsvärme.

Vitt bröd är satt som referens för Insulinindexvärdena på 100. Variationerna därifrån är inte speciellt stora, även om mjukt bröd med hela korn och surdeg bakat på råg ligger lägre.

Rataxes
2004-08-28, 15:00
Kolhydraternas struktur, påverkade av ugnsvärme.

Vitt bröd är satt som referens för Insulinindexvärdena på 100. Variationerna därifrån är inte speciellt stora, även om mjukt bröd med hela korn och surdeg bakat på råg ligger lägre.
Aj då, där ser man. Visserligen har det väl inte så stor betydelse när man bara tar en skiva på 72 kcal åt gången och den riktiga näringen kommer i form av de pålagda stekta äggen.

Prankie
2004-08-28, 19:39
Hahaha, jag tänkte på drickschoklad gjord med cacao och mjölk. :D kan beror på att jag äter en sked avfettat cacao då och då när jag är sugen på choklad.

King Grub
2004-08-28, 19:43
Hahaha, jag tänkte på drickschoklad gjord med cacao och mjölk. :D kan beror på att jag äter en sked avfettat cacao då och då när jag är sugen på choklad.

Inte mycket ger större insulinutsöndring än chokladmjölk! :hbang:

"The greatest difference occurred within the flavored milk category in which the chocolate version elicited 45% greater insulinemia than the strawberry flavored milk (P = 0.021). Macronutrient composition (fat, protein, sugar, fiber or energy density) accounted for nearly all of the variation in GI among the foods, but did not explain differences in insulinemia. The presence of cocoa powder in foods leads to greater postprandial insulin secretion than alternate flavorings. Specific insulinogenic amino acids or greater cephalic phase insulin release may explain the findings."

J Nutr. 2003 Oct;133(10):3149-52.

Prankie
2004-08-28, 19:55
King Grub vet för mycket för allmänhetens bästa. :D
Alla nybörjare här kommer styrka bort alla mat som inte har rätt GI, II, för mycket mättade fetter, hög kolestrol, dålig sammasättning med vitaminer och mineraler, ofullvärdiga proteiner. Till slut har de en matlista som består av enbart siffror ekvationer.
http://images.netrition.com/cards/piechart1.jpg

Max
2004-08-28, 22:27
Inte mycket ger större insulinutsöndring än chokladmjölk! :hbang:

"The greatest difference occurred within the flavored milk category in which the chocolate version elicited 45% greater insulinemia than the strawberry flavored milk (P = 0.021). Macronutrient composition (fat, protein, sugar, fiber or energy density) accounted for nearly all of the variation in GI among the foods, but did not explain differences in insulinemia. The presence of cocoa powder in foods leads to greater postprandial insulin secretion than alternate flavorings. Specific insulinogenic amino acids or greater cephalic phase insulin release may explain the findings."

J Nutr. 2003 Oct;133(10):3149-52.
Kan vi generalisera vilt kring detta med kakao-smaker och säga att protein med chokladsmak ger större insulinutsöndring, och då kanske är en ½ promille bättre än jordgubbssmaken?

King Grub
2004-08-29, 06:13
Kan vi generalisera vilt kring detta med kakao-smaker och säga att protein med chokladsmak ger större insulinutsöndring, och då kanske är en ½ promille bättre än jordgubbssmaken?

Å andra sidan innehåller chokladsmaken oftast lite mer fett, vilket är negativt.

Max
2004-08-29, 11:12
Å andra sidan innehåller chokladsmaken oftast lite mer fett, vilket är negativt.
Just det :)

kampsporttjej
2004-08-29, 20:23
när ni nu pratar GI och II... spannmål som använts på annat sätt -t.ex kokning, hur påverkas de?
jag tänker på gröt gjord på grahamsmjöl, och rågmjölsgröt. GI och II på det?

och egentligen, HUR stor skillnad gör det om man struntar i II, finns det
någon studie? någon som äter mycket kesella,keso och mjukost?
blir en burk kesella en insulinspik egentligen, eller? det är ju inte så många kilojoule...
är det mer värt att se till produktens andra fördelar istället för II-värdet?

=ska man strunta i II?? känner man av II som man gör med GI?

King Grub
2004-08-29, 20:32
jag tänker på gröt gjord på grahamsmjöl, och rågmjölsgröt. GI och II på det?

Strax över 80, på ett ungefär.

blir en burk kesella en insulinspik egentligen, eller? det är ju inte så många kilojoule...

1000 kj = 240 kcal. Det är inte så mycket.

är det mer värt att se till produktens andra fördelar istället för II-värdet?

Det ena behöver inte utesluta det andra. För det mesta har bra mat både lågt GI och II.

ska man strunta i II??

Skall man peka ut det "viktigaste" så är det helt klart II. Insulin är av avgörande betydelse både vad gäller muskelbygge och fettinlagring.

känner man av II som man gör med GI?

Inte direkt märkbart när du ätit något, nej.