handdator

Visa fullständig version : Bygga muskler på stoooort kaloriöverskott?


Zozza
2004-08-28, 08:47
Vilket är bäst, äta 200kcal mer om dagen eller om man skulle äta kanske 1000 mer kcal om dagen, i muskeluppbyggande syfte?
Detta under månadslång tid.

Är 200kcal alternativet bättre i det långa loppet då man inte kommer behöva deffa lika hårt?

EDIT: Jag tänkte äta runt 3300-3500 kalorier på 200kcal alternativet

aliquis
2004-08-28, 08:52
Lyckas du äta precis 200kcal extra då? Kommer du vara säker på att du ökar för 200kcal räknat så du inte råkar öka alls eller hamnar på 500kcal mer?

King Grub
2004-08-28, 08:58
Det finns inget som säger att dina muskler växer bättre av ett överskott på 1000 kcal än ett på 200 kcal. Ett energiöverskott omvandlas inte automatiskt till muskelmassa, inte ens med rätt träning. Däremot garanteras du en fettökning på nära 1 kilo per vecka, försämrade testosteronnivåer, försämrad insulinkänslighet - allt sammantaget vilket leder till sämre förutsättningar muskeluppbyggnad i längden.

Zozza
2004-08-28, 09:05
Lyckas du äta precis 200kcal extra då? Kommer du vara säker på att du ökar för 200kcal räknat så du inte råkar öka alls eller hamnar på 500kcal mer?

Jo vissa dagar kommer jag kanske få i mig 500 kcal i överskott eller liknande, men jag tror aldrig jag kommer äta mindre än vad jag gör av med iaf.. förhoppningsvis

z_bumbi
2004-08-29, 05:46
Att bygga muskler kräver mycket energi så vill man få ut mycket muskelökningar så äter man mer för att vara säker på att man får tillräckligt med energi. Man riskerar självklart att lägga på sig mer fett med det tanke sättet men allt beror på vilka mål man har långsiktigt vilket man väljer.

Byggare Bob
2004-08-29, 07:53
Det kan ju vara svårt att veta att man ligger på plus om man bara försöker ha ett litet kaloriplus, eftersom det är svårt att veta exakt hur mycket man gör av med varje dag.

Vill du bygga så mycket som möjligt och inte bryr dig om du får lite mer att bränna bort sen när du ska komma i form tycker jag du kan ha ett litet större kaloriplus med gott samvete.

mentzer
2004-08-29, 16:41
Om du vet exakt hur många kcal du behöver för att bibehålla din nuvarande massa, så vore 200 kcal bäst, men om du vill bygga maximalt med muskler måste du alltid vara 100% säker på att du får i dig tillräckligt med främst protein för att bygga muskler, men även kolhydrater och fett för att orka träna tillräckligt hårt för att stimulera muskeltillväxt. Varför välja mellan 200 och 1000 kcal. En ökning med 400-500 kcal skulle jag nog rekomendera.

Nitrometan
2004-08-29, 17:16
King Grub: Intressant.

När jag desperat ville gå upp i vikt för några år sedan så upptäckte jag att min kropp var väldigt envis. Jag hade mätt och räknat ett tag och visste var min "+/-0-nivå" låg. Min kroppsfettnivå på den tiden låg under 10% utan att jag gjorde nåt. En tjej försökte mäta med en kaliper men fick så små skinfolds att hon inte fick nån tillförlitlig siffra. Därifrån ökade jag 200 kcal per dag. Efter 6 veckor var resultatet 0, då ökade jag ytterligare 200 kcal per dag. Efter ytterligare 6 veckor var resultatet i stort sett noll kanske 0,5-1 kg plus men fortafande väl inom min viktvariation. Nu låg jag alltså på 400 kcal plus. Då ökade jag med ytterligare 400 kcal och då började vikten komma (sakta). Efter ett tag så stagnerade ökningen. När jag hade tröttnat på den vikten så räknade jag efter på mitt kaloriintag igen och ökade det med 500 kcal. När inget hände så ökade jag med ytterligare 200 kcal - och det funkade.

Så har min kropp uppfört sig. Bara mina erfarenheter.

King Grub
2004-08-29, 17:19
Nu låg jag alltså på 400 kcal plus.

Ligger du verkligen på ett sådant energiöverskott så ökar ju din kroppsvikt. Det gör alla, utan undantag. Energi kan inte bara försvinna. :)

Nitrometan
2004-08-29, 17:25
Jag kanske rörde mig mer, omedvetet? Nånstans gjorde jag tydligen av med energin iallafall. Fast numer är responsen mer "normal".

Fast ibland tror jag att min kropp vill gå ner i vikt åt mig... :D :laugh:

z_bumbi
2004-08-30, 19:47
Ligger man i förhållande till sin kroppsvikt för lågt med kalorierna så sänker man ju förbränningen, då är det inte så konstigt om man för att öka i vikt måste öka mer än 500 kcal.
Rådet är väl att öka 500 kcal i en eller två veckor och se vad som händer, ökar man inte i vikt så får man äta mer näste två veckor osv.