handdator

Visa fullständig version : När är det egentligen vettigt att ta ett blandprotein?


joa
2004-08-27, 18:15
Blandning av Vassle och Kasein alltså.
På morgonen vill man ju ha ett snabbt=vassle
Före/efter träningen vill man ju också ha ett snabbt protein = vassle. Kasein efter träningen är ju :nono: enligt studier som bla Grub har postat. Inte ens det lilla som är i mjölken är ok (beror på hur petig man är)
På kvällen vill man ju inte ha ett snabbt protein vilket gör att vassle går bort.

Alltså hittar jag inte något vettigt tillfälle att ta ett blandprotein, men varför finns det så många då :confused:

King Grub
2004-08-27, 18:22
Om man inte har tid/ork/lust/möjlighet att laga eller äta en riktig måltid kan det vara av värde med ett protein som både ger en snabb aminosyreutsöndring (när kaseinet lämnat magsäcken) och en aminosyreutsöndring som varar längre. Kaseinet tas upp långsamt och agerar anti-katabolt, dvs minimerar risken för muskelnedbrytning under en längre tidsperiod.

z_bumbi
2004-08-27, 18:30
På kvällen vill man ju inte ha ett snabbt protein vilket gör att vassle går bort.

Alltså hittar jag inte något vettigt tillfälle att ta ett blandprotein, men varför finns det så många då :confused:

Du har inget ultrasnabbt protein eftersom kaseinet bromsar allt du äter i viss mån, jag använder det till mellanmål samt ibland innan jag går och nannar. Jag tror inte heller det spelar så stor roll om jag stoppar i mig 30-40 g vassle direkt innan läggdags även om jag inte skulle blanda det med kasein, vasslet fyller upp kroppen med aminosyror och man har några timmar där man inte har någon som helst risk för brist på sådana.

Det är ingen katastrof att ta det innan eller efter träningen heller även om man kanske kan säga att andra proteintyper är bättre.
Om jag räknar på ett träningspass för min del så har jag oftast ätit mat 1 h innan och den maten kommer inte att lämna magsäcken fullständigt innan mitt träningspass är slut, där finns det alltså aminsosyror och kolhydrater nog för att täcka de mest akuta behoven och att sen stoppa i sig mer långsamt protein gör att man alltid har aminosyror i blodet. Självklart får jag en större topp om jag stoppar i mig ett snabbt vassle men frågan är hur stor betydelse det har i det stora hela?