handdator

Visa fullständig version : Gainer + Kreatin


robb_86
2004-08-27, 06:50
Jo det är så att det är första gången jag använder tillskott och måste höra mig för lite, kreatinet jag använder är ett monohydrat kreatin.
Kan jag blanda kreatinet med gainern?
Ska jag bara ta kreatinet dom dagar jag tränar?
Vilken tid ska jag ta det för bästa effekt?
Vad blandar ni kreatin och gainer med?

Tack för svar

King Grub
2004-08-27, 06:57
Kan jag blanda kreatinet med gainern?

Det går alldeles utmärkt.

Ska jag bara ta kreatinet dom dagar jag tränar?

Vissa gör så, andra tar halv eller hel dos på vilodagar också. Det finns inga direkta regler.

Vilken tid ska jag ta det för bästa effekt?

Ta gainern direkt före och direkt efter passet så platsar kreatiner där.

Här har du några ideér:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=29254

Vad blandar ni kreatin och gainer med?

Tar du gainer i samband (före och/eller efter träning) är det bara vatten som gäller. Eventuellt kan du spetsa upp proteininnehållet med mer vassle. Eller skippa den färdigblandade gainern och blanda en egen med vassleisolat+50% maltodextrin/50% dextros+kreatin i vatten: den ultimata gainern.

robb_86
2004-08-27, 11:11
kan jag inte använda lätt mjölk innan och efter träningen till gainern och kreatinet då?
Och sen så står det att en servering innehåller 526kalorier, jag tycker att det låter mycket om man ska ta det innan och efter träning, men det är inte jag som är expert utan ni.

Ps. finns det någon annan diabetiker än jag på forumet som också kan ge förslag angående insulin fördelning till tränings pass?

King Grub
2004-08-27, 11:17
kan jag inte använda lätt mjölk innan och efter träningen till gainern och kreatinet då?

Visst kan du, men kaseinet i mjöken saktar ner proteinupptaget och laktoset sänker GI:t - tvärtemot vad du vill vid de tillfällena. Vatten är bäst.

Och sen så står det att en servering innehåller 526kalorier, jag tycker att det låter mycket om man ska ta det innan och efter träning, men det är inte jag som är expert utan ni.

Vad som är en servering eller portion för dig kan bara du själv bestämma.

Era siffror för efterträningsdrinken är runt 1 gram kolhydrat och 0.5 gram protein per kilo kroppsvikt. Tar du en likadan före också (vilket har större anabol effekt) kan du helt enkelt halvera mängderna i varje. Mat någon timme före och efter.