handdator

Visa fullständig version : makrill eller tonfisk


djiin
2004-08-26, 10:55
Hejsan.
jag undrar om både makrill och tonfisk är lika bra.
det kanske är bättre med tonfisk?

mvh

King Grub
2004-08-26, 10:56
Mer protein per 100 gram i tonfisk.

Mer fett per 100 gram i makrill.

Proteinet är lika bra i båda.

Fettet i makrillen är ypperligt.

Det är upp till dig vad du vill ha och prioriterar.

Grahn
2004-08-26, 10:57
Makrill mer fett, tonfisk mycket mindre fett dvs mindre omega3.

bättre och bättre, det beror på vad du är ute efter.

Whey
2004-08-26, 20:17
När vi ändå pratar om fisk. Är fettet i sill bra eller inte?

King Grub
2004-08-26, 20:36
Jomenvisst.

Kolla i Livsmedelsverkets tabeller för exakt fettsyresammansättning,

Trance
2004-08-26, 20:41
Appropå tonfisk, hur "illa" är det att köpa tonfisk i olja, solrosolja för att vara mer exakt. Jag antar att det mesta rinner av ändå men jag undrar mest om det är en duglig fettkälla eller om den är kass.

Jag har som sagt var hittat en tonfisk som jag tycker är god, bara detta är helt sjukt. Eldorado tonfiskbitar i olja. Så jag kommer inte att byta men det är alltid intressant att veta saker. Så, skall jag tömma så mycket olja som möjligt eller kan den vara kvar?

KIRE
2004-08-26, 21:36
Appropå tonfisk, hur "illa" är det att köpa tonfisk i olja, solrosolja för att vara mer exakt. Jag antar att det mesta rinner av ändå men jag undrar mest om det är en duglig fettkälla eller om den är kass.

Jag har som sagt var hittat en tonfisk som jag tycker är god, bara detta är helt sjukt. Eldorado tonfiskbitar i olja. Så jag kommer inte att byta men det är alltid intressant att veta saker. Så, skall jag tömma så mycket olja som möjligt eller kan den vara kvar?

Det beror ju på hur mkt fett du vill få i dig. Du kanske går på en ketogen diet och behöver inte hälla av någon olja alls eller så kanske du måste skölja bort all olja i durkslaget för att hamna på rätt nivå energimässigt för att nå ett uppsatt mål. Inte lätt för någon annan än du själv att veta.
Solrosolja är inte den bästa fettkällan men den är inte heller dålig. Se till att du får i dig den i rätt mängd bara.