handdator

Visa fullständig version : Äta för lite Fett??


Numero1
2004-08-26, 08:46
Jag försöker undvika fett så mycket som det går. Använder uteslutande oljor med störst andel fleromättat fett. Putsar kött, tar bort kycklingskinn, äter det mest fettsnåla alternativet i lunchmatsalen på jobbet osv

Nu undrar jag om jag kaske äter för lite fett vilket hämmar min fettförbränning...

Jag inser att ingen kan svara på det efter så knapphändig information så jag omformulerar frågan.

Hur stränga är ni mot er själva när det gäller att reducera andelen fett i er mat? Hur är resultatet?

Själv väger jag 80 kg och har 10% bf. (Trots mycket lite konditionsträning under sommaren) Jag tränar 5 styrkepass i veckan.

King Grub
2004-08-26, 08:57
Att undvika fett är bara dumt. Försämrade hormonnivåer, försämrad fettförbränning, försämrade förutsättningar för muskelbygge, sämre immunförsvar och större risk för infektioner, sämre nervsystemsfunktion.

Det är sammansättningen av fett som bör hållas koll på. Det är den mättade andelen fett man inte bör ligga för högt på.

Runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt och dag är en bra siffra att sikta på.

Numero1
2004-08-26, 09:34
Självklart är det det mättade fettet som jag drar ned på...
Var lite otydlig kanske...

Numero1
2004-08-26, 09:36
btw: senaste 6 åren har jag varit hemma 3 dagar pga sjukdom. Så jag torde ha relativt gott immunförsvar samt motståndskraft mot infektioner.

Jag tror att jag blir härdad på gymmet. Hantlar och stänger lär ju inte vara kliniskt rena direkt...

Numero1
2004-08-26, 09:37
Jag antar att det är dosen konditionsträning som måste ökas!

z_bumbi
2004-08-26, 17:00
Jag tror att jag blir härdad på gymmet. Hantlar och stänger lär ju inte vara kliniskt rena direkt...

OT Ingen större fara på den fronten faktiskt, Emmzan testade skivstången på ett gym och det var inte mycket på den som levde. /OT

Zakath
2004-08-26, 18:09
OM jag ställer en liten följdfråga, vart går gränsen för fett (mestadels flero/enkelmättat) i en "normal" träningskost?
Om vi bortser från alla extra kalorier, hur mycket kan bli "för mycket"?