handdator

Visa fullständig version : Latsdrag Bakom nacken - Är du rädd?


scudmissile
2004-08-25, 20:07
Är det bara jag som inte vågar köra latsdrag bakom nacken då jag är rädd att kabeln kan gå av så att man får stången rakt ned på nacken i en väldans fart och dör på plats?

Jag kanske är nojjig men är det verkligen värt att riskera oavsätt hur stabil man tror att kabeln är?

TCOG
2004-08-25, 20:12
1. vi har haft 1000 såna här trådar, det slutar med att Arne P "läxar" upp folk..,sök gärna först ;)

2. nej, jag är inte rädd. brukar köra den frekvent. båda fram och bak.

lauria
2004-08-25, 20:17
Jag är inte heller rädd för det men jag kör inte lats-bakom huvudet ändå :D Men jag slet sönder vaierrn när jag körde rodd en gång och fick allt i mage :D:D

RobbeliRobban
2004-08-25, 20:23
Är det bara jag som inte vågar köra latsdrag bakom nacken då jag är rädd att kabeln kan gå av så att man får stången rakt ned på nacken i en väldans fart och dör på plats?

Jag kanske är nojjig men är det verkligen värt att riskera oavsätt hur stabil man tror att kabeln är?

Oavsett vikt när du kör med en tunn kabel så skall du inte rycka ner vikten, även om du tar i hårt-ingen hög fart, inget exploderande , så skall det vara ok och du klarar dig även om du har otur och vajern spricker, det är lätt hänt att kablarna går sönder (vem har inte slagit sig själv medvetslös i en sittande rodd??).

Istället för att rycka så drar du i ett lugnt tempo i alla maskiner, spara slitandet (om du måste rycka och slita) till internationella stänger.

Pingu
2004-08-25, 20:25
Jag sätter på en skumgummi bit (en sån som vissa använder mot nacken i benböj) på handtaget när vi kör latsdrag bakom nacken. Kollar alltid vajern också innan jag börjar. Har slitit av 5 vajrar på 3 år så visst tänker man på det. Det känns när man kör fulla magasinet och vajern känner för att gå av :(

Jense
2004-08-25, 20:35
hinner man inte bromsa upp eller helt stanna stången innan den når nacken så bör man se över sina reflexer :)

Beast
2004-08-26, 01:39
Nej men allt är relativt... Tycker du ska sluta oroa dig! finns säkert folk som dött av mark men tror dock inte nån gjort det va latsdrag till nacken!
Du lär ju hinna känna av att linan brister och sakta ner. Som mest lär du få ett litet sår... mycke att oroa sig för? ja kör på fullt magasin o tänker inte en tanke på linan.

Grahn
2004-08-26, 06:40
Kör FN inte bakom nacken, föredrar till bröstet med v-handtag, men då jag körde så funderade jag aldrig på detta. Du dör knappast på fläcken om det händer såvida ni inte har knivspetsar monterade på era dragstänger.

pellepedal
2004-08-26, 08:08
Är det bara jag som inte vågar köra latsdrag bakom nacken då jag är rädd att kabeln kan gå av så att man får stången rakt ned på nacken i en väldans fart och dör på plats?

Jag kanske är nojjig men är det verkligen värt att riskera oavsätt hur stabil man tror att kabeln är?

Det gäller att dö snyggt , vet du väl? ;)

Numero1
2004-08-26, 15:43
Jag är räddare för att pajja axlarna TROTS att Arne har predikat om att så inte är fallet ;)

scudmissile
2004-08-26, 15:57
Nej men allt är relativt... Tycker du ska sluta oroa dig! finns säkert folk som dött av mark men tror dock inte nån gjort det va latsdrag till nacken!
Du lär ju hinna känna av att linan brister och sakta ner. Som mest lär du få ett litet sår... mycke att oroa sig för? ja kör på fullt magasin o tänker inte en tanke på linan.

Det handlar snarare om hurvida det är värt eller inte att ta med övningen i ryggpasset av just den anledningen. Jag har aldrig hört om någon som _dött_ i marklyft men däremot så har Arne (tror det var han iallafall) berättat om en byggare som dog när kabeln gick av när han utförde latsdrag bakom nacken.

RobbeliRobban
2004-08-26, 16:04
Det handlar snarare om hurvida det är värt eller inte att ta med övningen i ryggpasset av just den anledningen. Jag har aldrig hört om någon som _dött_ i marklyft men däremot så har Arne (tror det var han iallafall) berättat om en byggare som dog när kabeln gick av när han utförde latsdrag bakom nacken.

Är ingen byggare, men vad har övningen för effekt som inte drag framför har? Drar du framför kan man använda mer vikt, och det borde ta nästan likadant, och gå att variera tillräckligt där med. Jag tycker att den är onödig, sen krävs det att man är överrörlig för att kunna utföra drag och pressar bakom nacken, om man vill kunna använda FROM.

skippa den, tror inte att den ger något som inte några extra set drag framför ger.

scudmissile
2004-08-26, 16:08
Är ingen byggare, men vad har övningen för effekt som inte drag framför har? Drar du framför kan man använda mer vikt, och det borde ta nästan likadant, och gå att variera tillräckligt där med. Jag tycker att den är onödig, sen krävs det att man är överrörlig för att kunna utföra drag och pressar bakom nacken, om man vill kunna använda FROM.

skippa den, tror inte att den ger något som inte några extra set drag framför ger.

Det är en jävligt skön övning och jag är inte särskillt förtjust i latsdrag framför. Vad för skillnad det är mellan den och vanliga latsdrag är väl att man inte kan fuska lika mycket med ländryggen om det kan kallas en fördel.

Herregud det är inte så att jag går omvägar när jag ser en draghissar precis, jag ville bara höra om det var fler än jag som tänkte på det.

Karl_alfred
2004-08-26, 16:33
krävs det att man är överrörlig för att kunna utföra drag och pressar bakom nacken, om man vill kunna använda FROM.


Snarare att man har kraftigt nedsatt rörlighet om man inte kan gör det!

z_bumbi
2004-08-26, 17:18
hinner man inte bromsa upp eller helt stanna stången innan den når nacken så bör man se över sina reflexer :)

Nja.. det kan gå ganska snabbt så jag tvivlar på att så många hinner bromsa stången.

Till frågan.. nej jag inte rädd för jag kör inte övningen. :)

stefannn
2004-08-26, 17:59
Det handlar snarare om hurvida det är värt eller inte att ta med övningen i ryggpasset av just den anledningen. Jag har aldrig hört om någon som _dött_ i marklyft men däremot så har Arne (tror det var han iallafall) berättat om en byggare som dog när kabeln gick av när han utförde latsdrag bakom nacken.


vi bor i sverige .. om nån hade dött utav den övningen skulle det finnas lag mot att man utförde den övningen...

tristan
2004-08-26, 18:17
Det är en jävligt skön övning och jag är inte särskillt förtjust i latsdrag framför. Vad för skillnad det är mellan den och vanliga latsdrag är väl att man inte kan fuska lika mycket med ländryggen om det kan kallas en fördel.

Herregud det är inte så att jag går omvägar när jag ser en draghissar precis, jag ville bara höra om det var fler än jag som tänkte på det.

Men, kör framför och sänk vikterna så du slipper fuska för att få ner stången. Försök utföra rörelsen som du utför en vanlig chin (dvs: det skall inte se ut som en rodd övning).

börja på en riktigt låg vikt (som tillåter många reps tex 15-20) och få kontakt med muskeln och så höjer du lite succesivt.
Man växer av kontakt, åtminstone på det ställe man avser att träna vilket i detta fall är latsen.

scudmissile
2004-08-26, 18:30
Men, kör framför och sänk vikterna så du slipper fuska för att få ner stången. Försök utföra rörelsen som du utför en vanlig chin (dvs: det skall inte se ut som en rodd övning).

börja på en riktigt låg vikt (som tillåter många reps tex 15-20) och få kontakt med muskeln och så höjer du lite succesivt.
Man växer av kontakt, åtminstone på det ställe man avser att träna vilket i detta fall är latsen.

Jag vet att det är en möjlighet men jag vill verkligen inte ;)
Dessutom tycker jag inte att latsdrag framför är en särskillt skön övning.
Tack för tipset iallafall, det är väl det enda konstruktiva som skrivits i tråden hittills :thumbup:

Arne Persson
2004-08-26, 20:37
Jag körde lite push Down i Lördags när jag var i Kristianstad (Atletklubben i Idrottshallen:thumbup. Körde lite på 60 kilo när linan utan förvarning brast och jag låg på golvet och tillbedde Allah. Vajer (oplastad) är det allra säkraste att använda då det syns slitage redan på ett mycket tidigt stadium. Varning för kedja, kevlarremmar, band och plastade vajrar då dessa kan smälla av utan förvarning!

scudmissile
2004-08-26, 21:47
Ok men då känns det ändå rätt lungt då mitt gym har vajrar.
Arne, visst stämmer det att du berättat om någon som dog när han körde latsdrag bakom nacken och skiten brast så han fick stången rakt ned i nacken?

Arne Persson
2004-08-26, 21:49
Ok men då känns det ändå rätt lungt då mitt gym har vajrar.
Arne, visst stämmer det att du berättat om någon som dog när han körde latsdrag bakom nacken och skiten brast så han fick stången rakt ned i nacken?


Det stämmer.

Tricklev
2004-08-26, 21:56
Tror nog det är väldigt svårt att hinna bromsa in den före den slår i nacken, man är nog inte så snabb, specielt inte när man sitter och tar i för att dra neråt, till er som tror det säger jag: Lycka till :thumbup:

Karl_alfred
2004-08-26, 22:21
Nepps är inte rädd för att vajern ska gå av när jag kör bakom. Är inte rädd för att dö heller. Tror på ödet händer det en sån grej så är det meningen.

Allan
2004-08-27, 03:57
Har raderat lite spydigheter här.Vill jag inte göra igen.

allan

Grahn
2004-08-27, 05:59
Arne, har det alltså hänt? Hur? Mosades en nackkota eller vad?

Arne Persson
2004-08-27, 07:13
Arne, har det alltså hänt? Hur? Mosades en nackkota eller vad?

Dom exakta detaljerna minns jag inte när den gamla kraftkarlen "Roslagsbjörnen" dog.

Numero1
2004-08-27, 09:25
vi bor i sverige .. om nån hade dött utav den övningen skulle det finnas lag mot att man utförde den övningen...

Hur många dör i trafiken varje år?
Hur många där i arbetsrelaterade olyckor varje år?
Borde i så fall inte att köra bil och att arbeta förbjudas först i så fall? ;)
(Va skönt det vore.... :D )

Beast
2004-08-27, 13:48
scudmissile: Om du är så rädd för en sån övning kan du lika gärna sluta träna. Inte för att låta sån va men så är det. Alla övningar är mer eller mindre "farliga" om man ska sitta och tänka på det kan man lika gärna spela schack!

ölobrännvin
2004-08-27, 15:02
Hellre dö snyggt än i en sjuksäng tycker jag och nej jag kör inte den övningen just för dödsrisken .....inte...

scudmissile
2004-08-27, 15:36
scudmissile: Om du är så rädd för en sån övning kan du lika gärna sluta träna. Inte för att låta sån va men så är det. Alla övningar är mer eller mindre "farliga" om man ska sitta och tänka på det kan man lika gärna spela schack!

Om du är rädd för att bli stucken av knivar kan du lika gärna sluta vara i köket?

Ja självklart är alla övningar mer eller mindre farliga men det är farligt att vara i köket också och självklart undviker man att jonglera med knivar just för att det är rätt stor chans att man skär sig och på samma sätt resonerar jag. Alltså för att skriva det i klartext: Jag ville höra vad ni tycker om riskerna och skadorna som kan tillfogas av JUST latsdrag bakom nacken och om det är en tillräcklig faktor för att utesluta den i ryggpasset. Jag skiter fullständigt i hur farligt marklyft eller andra övningar är då det inte har med min fråga att göra.

Nästa gång kan du väl läsa mitt inlägg innan du skriver något för det blir så tråkigt när du slänger ur dig en kommentar som du baserar på något jag inte ens skrivit.

För att besvara ditt korkade och ovidkommande inlägg:
Varför skulle jag behöva sluta träna bara för att jag inte kör latsdrag bakom nacken just pga risken att vajern ska brista? Finns det ingen annan effektiv ryggövning eller har jag missat något?

Allan
2004-08-27, 15:40
Självklart finns det andra bra övningar - de mest logiska måste ju vara chins både mot nacke och haka. För övrigt skulle jag vilja säga att det inte skadar att själv kontrollera skicket på utrustningen - så kallad okulärbesiktning. Är vajern fransig och sliten är det bara dumt att belasta den.

allan

scudmissile
2004-08-27, 15:43
Självklart vet jag att det finns ett otal andra bra övningar men det verkar inte som Beast tycker det då man enligt han heldst bör sluta med styrketräning om man inte vill utföra latsdrag bakom nacken.

RobbeliRobban
2004-08-27, 17:39
Jag får repetera mitt första tips eftersom jag anser att jag sa något mycket intelligent:

Drar du i ett segt tempo är det ingen större skada skedd även om vajern brister. Aldrig explosivt eller ryckande i maskiner, alltid i ett segt kontrollerat tempo. Spara ryckandet och explosiva rörelser till saker som håller för det, (internationella stänger.)