handdator

Visa fullständig version : Katter


mini_Arnold
2004-08-25, 17:36
Hur ser man på en katt att den muckar med en? Och vad bör man göra då?

King Grub
2004-08-25, 17:42
1. Den ser ut så här.

2. Springa.

http://www.manor.org/~butcher/images/evil%20cat.jpg

mini_Arnold
2004-08-25, 17:46
1. Den ser ut så här.

2. Springa.


Alltså.. nej, jag tänker inte springa iväg. Hur skulle det se ut.
Kan man inte hota den på nåt sätt? Skrämma iväg den med nåt?
Ljud? Ljus? Morrande?

Buckethead
2004-08-25, 17:48
Stryk den mothårs bara för att visa vem som bestämmer. :D

aliquis
2004-08-25, 17:53
Den dagen det händer märker du det, fråga google om inte annat. De spetsar väl till öronen o fräser o hukar sig osv ;D

JustinCredible
2004-08-25, 18:01
Jag kan ta en bild på min syrras katt när den attackerar mig. Går jag ens nära så flyger den på mig. Det går inte att göra nåt. Stå helt stilla och låta den klättra upp och bita mig i skrevet brukar jag göra... bara att bita ihop. Försöker man ta bort den så fastnar den typ i mitt ansikte.

abjorn
2004-08-25, 18:11
Sett katten i shrek 2? Så som han gör innan helvetet brakar loss ;) Katter är onda varelser. Kan inte förstå hur någon frivilligt vill ha en i sin ägo.

hobbitar
2004-08-25, 18:14
När du vaknar upp på sjukhuset utan armar och ben, DÅ vet du att min katt har muckat med dig!

Här är min katts farsa i sina bästa år:

hobbitar
2004-08-25, 18:17
Vissa katter som jobbar inom armèn har rustning som tål det mesta (tom kulor). Dom är rent ut sagt livsfarliga!

Tricklev
2004-08-25, 18:28
Vissa katter som jobbar inom armèn har rustning som tål det mesta (tom kulor). Dom är rent ut sagt livsfarliga!


:laugh:

edit: varför skulle man ens vilja veta hr man bäst attackerar en katt?

Supercharger
2004-08-25, 18:42
Våran katt är helt galen på kvällarna! Smyger på en för att sedan flyga på en och klättra upp på kroppen.

Nu har vi satt ett halsband på den med en koklocka typ, då hör man den komma iallafall :D ..

mini_Arnold
2004-08-25, 19:01
:laugh:

edit: varför skulle man ens vilja veta hr man bäst attackerar en katt?

Vet inte. Känner du nån som vill attackera katter?? Onda människor dem måste vara då.
Jag ville bara veta hur och vad man ska göra om dem blir ilskna.
Det var allt.

Kebab-Arne
2004-08-25, 19:23
Kattar har precis som människor humör, och jag har inte efter 5 år lärt mig tyda kattens humör helt, men dock kan jag säga mycket mer nu om kattens humör än för 5 år sedan.

paranoid
2004-08-25, 19:42
Egentligen har jag ingen erfarenhet av aggressiva katter, så detta blir väl mest gissningar. Oftast ser man väl det på örona eller svansen om en katt är irriterad. Att örona stryks bakåt, eller att den vaggar svansen fram och tillbaka är väl två tydliga tecken. Sedan skiljer det sig säkert också mellan individer.

Det är svårt att säga varför katten är aggressiv just mot dig utan att veta något om de situationer det sker i, och utan att veta mer om katten i fråga. Jag gissar på att katten känner sig antingen hotad av dig eller anser att du inkräktar på dess revir. Det bästa är väl att inte bara klampa in, utan försöka vara lite mer försiktig. Gå inte fram till katten, låt katten komma fram till dig. Sedan beror det väl mycket på din syster också. Säger hon ifrån när katten gör dumma saker, eller låter hon katten göra som den vill? Är katten aggressiv i allmänhet, eller bara mot dig? Är katten kastrerad? Vissa katter är tydligen väldigt revirtänkande, sätter du dig som "främling" i en sådan katts favoritstol så anser katten att du muckar med honom... Jag har också hört att vissa katter uppfattar det som hotande om man stirrar på dem.

Rimligtvis är det iallafall något i ditt beteende som får katten att reagera som den gör. (Därmed inte sagt att du gör något som är direkt aggressivt egentligen, men vissa katter är uppenbarligen känsliga. )

s_himself
2004-08-25, 20:41
Man kan ta dom i nackskinnet rätt ordentligt, man märker när dom stryps. Jag gjorde så ibland på vår gamla katt när han fick för sig att bråka. Han gav upp rätt fort och sedan klappa man honom och killa honom under hakan så va han glad och ville ligga i knät :)

Det är inget farligt att lyfta katter i nackskinnet (OK, väger den en massa ska man väl inte göra det.. som vår.. hehe ligger på top 3 största bonnkatter jag sett) dom bars ju omkring i nackskinnet när dom va små. och det fungerar ypperligt när man ska visa vem som bestämmer. Tycker jag iaf :devil:

mini_Arnold
2004-08-25, 20:47
Kanske skulle ha nämnt att det inte handlar om en specifik katt utan katter i allmänhet.
Stöter på dem lite då och då under mina promenader och dem verkar inte gilla mig.
Tänker inte ta okända katter i nackskinnet. Det kan gå illa :)

Fattar bara inte varför dem försöker mucka med mig.

Kan dem se att jag tittar på dem? Om jag sneglar på dem?

mini_Arnold
2005-03-25, 22:17
Kan dem se att jag tittar på dem? Om jag sneglar på dem?

Nå? Är fortvarande nyfiken.

Tolkia
2005-03-25, 22:40
Om problemet är okända katter på rimligt avstånd som mer ser ut att inte gilla dig än visar det tydligt (t.ex. genom att fräsande klösa sig fast vid ditt byxben) är det bästa sättet att undvika all konfrontation att ignorera dem och gå vidare. Rådet att inte titta på katten brukar betyda att man inte skall stirra dem i ögonen, det är en typisk hotsignal (gäller f.ö. många rovdjur, t.ex. även hundar), särskilt om man saktidigt rör sig i riktning mot katten. Men om du inte vill ha bråk så rör du dig ju inte mot katten, eller? En normalt fungerande katt attackerar inte människor oprocvocerat, och "icke normalt fungerande" är betydligt färre än man tror ...

MacLeod
2005-03-26, 02:02
Hur mycket väger du kontra katterna du möter? Det finns folk som fightats med björnar, då ska väl du fan klara av att möta en katt? Katter går precis som hundar att påverka. Visar du att du är "a bad motherfucker" så kommer han inte vara lika uppkäftig nästa gång du går förbi honom.

Alternativt så skulle du kunna ta med dig en hund som gör det skitiga jobbet åt dig, men då kommer katterna skratta bakom ryggen på dig.

boxsquat
2005-03-26, 02:04
Katter är ju inget mot arga hundar.

http://www.marby.se/pics/destroyer.jpg

mini_Arnold
2005-03-26, 02:07
Av alla tips jag fått hitills gillar jag Macleods mest. :thumbup:

Elajt
2005-03-26, 02:10
Men ärligt, en katt.. så länge den inte kommer närmare än 1 meter så är det la bara att skratta åt den? en katt är bland det mest konstiga djur som finns, inte nog med att dom är smarta, dom är jävligt dumma också.

Och om en katt kommer nära, låtsas att vara dens vän, och klappa den.. ta upp den och avsluta med att kasta den 3 meter bort i en taggbuske, måste jag tillägga att ingen katt på detta kvarteret kommer nära mig sedan jag var 5 :P

Dipshit
2005-03-26, 02:19
tand för tand o va det heter!

katter är kryp och går de till attack är det bara att mosa tillbaka!

Shadow Warrior
2005-03-26, 07:21
Bra att veta ;):

ölobrännvin
2005-03-26, 07:55
En katt som är på väg att anfalla dej går skitkonstigt ,den liksom trippar fram med arslet bredvid huvet på sidan alltså och så är den väldigt fokuserad på just dej, släpper dej inte med blicken. Kan det inte vara så att du har kattnoja då ?

mini_Arnold
2005-03-26, 09:05
Kan det inte vara så att du har kattnoja då ?

Jo självklart är jag rädd för katter. I varje fall litar jag inte på dem det minsta
Tycker fortvarande dom är söta och gosiga, skulle vilja kunna klappa dom men nej! Rätt som det är så fräser den o jag börjar leta efter min golfklubba som jag har i bakfickan..

Nån som sett jurkyrkogården (1)? Där den galna katten klöser honom i ansiktet. Precis det jag snackar om

nemd
2005-03-26, 09:55
ta en halv citron och sett den framför nosen på dem, det ska göra så den drar sig tillbaka ;) Dem gillar nämligen inte sura dofter.

Froddan
2005-03-26, 09:55
BBC 22/3: England. London. A man has been attacked by a large cat-like animal which jumped out from bushes in his garden during the night.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/london/4370893.stm

Så akta dig... ;)

Langster
2005-03-26, 10:23
Om en katt låter dig klappa den och sen börjar fräsa och klösas så har du nog varit lite för hårdhänt mot den. Man klappar inte katter som man klappar hundar.
Själv tycker jag att katter är mycket mindre oberäkneliga än hundar, men det har bara med vilket djur man är mest van vid.

Jag har fan aldrig varit med om att en katt blir hotfull på avstånd. Men jag vet att katter är väldigt fega djur. De är inte som hundar som hetsas upp av hotfulla situationer. Klampa till med foten och skrik till så lär den springa därifrån så fort den kan.

blekfet2
2005-03-26, 10:24
Alltså.. nej, jag tänker inte springa iväg. Hur skulle det se ut.
Kan man inte hota den på nåt sätt? Skrämma iväg den med nåt?
Ljud? Ljus? Morrande?


men vafan spelar det för roll om en katt muckar med dig?. du behöver juh inte precis försöka gosa med den då......lek med den så gott, ge den mat mm mm....då kommer den börja tycka om dig..

blekfet2
2005-03-26, 10:26
Om en katt låter dig klappa den och sen börjar fräsa och klösas så har du nog varit lite för hårdhänt mot den. Man klappar inte katter som man klappar hundar.

Jag har fan aldrig varit med om att en katt blir hotfull på avstånd. Men jag vet att katter är väldigt fega djur. De är inte som hundar som hetsas upp av hotfulla situationer. Klampa till med foten och skrik till så lär den springa därifrån så fort den kan.



man klappar ALDRIG djur.....man stryker den medhårs....att klappa en hund samt katt visar inte att dom varit duktiga utan det man gör då är att bestraffa den....

mini_Arnold
2005-03-26, 10:34
men vafan spelar det för roll om en katt muckar med dig?. du behöver juh inte precis försöka gosa med den då......lek med den så gott, ge den mat mm mm....då kommer den börja tycka om dig..
lay of the oatmeal dude..

Som jag nämnde i början av tråden så handlar det oftast om okända katter PÅ avstånd(1-5meter) när jag är ute och går som börjar stirra på mig och ibland fräser så jag får gå en annan väg.

Tänker prova med att stampa foten i marken som langster skrev o se om det hjälper

Langster
2005-03-26, 10:38
man klappar ALDRIG djur.....man stryker den medhårs....att klappa en hund samt katt visar inte att dom varit duktiga utan det man gör då är att bestraffa den....
Äh, det är väl lite skillnad på att klappa TILL och att klappa. Både hundar och katter kan tycka om att man spankar dem lite lätt.

raZmus
2005-03-26, 10:52
Några varningstecken
http://www.spab.dk/funny_pics/.cache/image0012.jpg
http://www.spab.dk/funny_pics/limecat.jpg
http://www.spab.dk/funny_pics/.cache/limecat.jpg
http://www.spab.dk/funny_pics/.cache/640x480-wtfcateye.jpg
http://www.spab.dk/funny_pics/.cache/shaved_pussy.jpg

stefannn
2005-03-26, 10:55
ta ett stadigt grepp över nacken och knäck till

mini_Arnold
2005-03-26, 10:57
Några varningstecken


2an liknade mitt ex. *kissass*

blekfet2
2005-03-26, 11:09
Äh, det är väl lite skillnad på att klappa TILL och att klappa. Både hundar och katter kan tycka om att man spankar dem lite lätt.



jo faktiskt....kanske inte alltid just sin egen hund för den vet du du fungerar...men okända hundar med svagt psyke kan faktiskt reagera fel..

Wain
2005-03-26, 11:17
Som jag nämnde i början av tråden så handlar det oftast om okända katter PÅ avstånd(1-5meter) när jag är ute och går som börjar stirra på mig och ibland fräser


och gräset vissnar, små barn börjar gråta och hundar skälla...
:laugh:

mini_Arnold
2005-03-26, 11:28
och gräset vissnar, små barn börjar gråta och hundar skälla...
:laugh:
Jag använder lambi, men tänkte övergå till det tyska märket Wain snart

Vesseldahl
2005-03-26, 11:39
Katter är ren ondska klädd i luden förpackning... satans hantlangare.

John M
2005-03-26, 11:58
Boffe: Har du kattfobi eller? Gå en annan väg bara för att en katt börjar fräsa åt dig? Vad är det för katter där du går egentligen, har dom rabies eller? Putta till dom lite med foten så är väl dom ur vägen :)

mini_Arnold
2005-03-26, 13:42
Boffe: Har du kattfobi eller? Gå en annan väg bara för att en katt börjar fräsa åt dig? Vad är det för katter där du går egentligen, har dom rabies eller? Putta till dom lite med foten så är väl dom ur vägen :)

Ja fortvarane kattfobi. Men de tär löst nu för jag fick låna brorsans softairgun, tänker ladda den med kaninlort

aliquis
2005-03-26, 14:36
Hur ser man på en katt att den muckar med en? Och vad bör man göra då?
Heh, min katt fäller bak öronen i tittar "snett" på en o sedan hoppar den på vader eller händer eller något ;D, ser riktigt "sur" ut :D

Jag knuffar/håller undan henne... eller om man nu gör något som gör att hon slutar tjura, typ klappa/leka/mata/.. :D

aliquis
2005-03-26, 14:37
Jag stirrade lite på vår katt hemma o gick närmare, tänkte inte mer på det, hon tittade ju på mig så jag skulle bara leka, men då slängde hon ju fram tassen sen... kissar tycker inte om att man stirrar ;), helst ska man väl kisa eller blinka en massa.

Langster
2005-03-26, 16:47
Jag stirrade lite på vår katt hemma o gick närmare, tänkte inte mer på det, hon tittade ju på mig så jag skulle bara leka, men då slängde hon ju fram tassen sen... kissar tycker inte om att man stirrar ;), helst ska man väl kisa eller blinka en massa.
Vilken aggresiv katt du har! :D
De katter jag haft har inte haft nåt emot att man tittar dem i ögonen... Men en gång så psykade jag en av familjens katter och stirrade den i ögonen och gick långsamt och "hotfullt" mot den, då sprang den iväg snabbt som fan! :D

Den dog förresten häromveckan, den var bara 4 år yngre än mig. :(

Pellefant
2005-03-26, 17:10
När jag var liten hade vi en underbar bondkatt.

Han brukade ofta ligga på mitt bröst, ofta brukade vi leka en "lek", jag blundande med ena ögat, han gjorde likadant, jag bytte öga att blunda med, han gjorde likadant, jag blundade med båda ögonen en stund, han gjorde likadant osv...

Trevligt, men en gång när jag blundande med båda ögonen så satt han tassens ens klor i min ena kind, sen lekte jag inte den leken med honom mer.....han måste ha varit sur på mig för nått. :confused:

Hades
2005-03-26, 17:15
När jag var liten hade vi en underbar bondkatt.

Han brukade ofta ligga på mitt bröst, ofta brukade vi leka en "lek", jag blundande med ena ögat, han gjorde likadant, jag bytte öga att blunda med, han gjorde likadant, jag blundade med båda ögonen en stund, han gjorde likadant osv...

Trevligt, men en gång när jag blundande med båda ögonen så satt han tassens ens klor i min ena kind, sen lekte jag inte den leken med honom mer.....han måste ha varit sur på mig för nått. :confused:
Haha, vilken listig katt som manipulerar dig till att tro att det är en lek, sen när du minst anar det fullföljer han sin plan och sätter klorna i dig medan du blundar.

Grisen
2005-03-26, 17:23
Stirra inte i kattens ögon om du vill bli dess vän, du kan gärna titta i dess ögon men titta inte för länge och spärra inte upp ögonen, kisa hellre.

Om du vill gå fram till en katt och klappa den gå sakta och prata med den, sig typ snälla ord och "låt" snäll. Om du uppfattar att katten inte vill strunta då i att gå fram till den, det är på kattens villkor det måste ske, speciellt om det är en katt du inte känner.

ölobrännvin
2005-03-26, 18:08
Påmin gård ett par trappuppgångar ifrån min bor det en liten jättesöt honkatt som alltid kommer fram och gosar om hon ser mej och hon mjauar och låter så hjälplös när hon blivit utestängd.....MEN jag vet att hon är ond för hon har spöat min lilla honkatt som fan flera gånger, lömska jävlar det där jag fattar inte att jag vågar bo med 2stycken, sen har vi kattmaffian som till och med hon backar för, 2 vita hanar som håller ihop med 2 andra katter som tur är kommer dom inte ofta till vårt kvarter utan håller sej på andra sidan....

tjabon
2011-08-08, 20:27
Bumpar 6 år gammal tråd ....:D

Kom upp när jag Gogglade på "lyfta katt i nackskinnet".

Har haft två katter i 1½ vecka nu och det är jättekul.
2 bröder, 1 år gamla och kastrerade. Tigerrandiga bondkatter
som är duktiga jägare och helmysiga !

Jag har stor tomt, så dom är ute mesta tiden men kommer in på kvällen.

Sniggel
2011-08-08, 20:34
Vad hände med mini_Arnold? :confused:

Jockefoten
2011-08-08, 20:45
Katter är äckliga, vidriga saker även hundar och alla andra djur! Bästa sättet att skrämmas är att skrika jättehögt eller kasta saker efter dom!

delta_mats
2011-08-08, 20:54
Katter är äckliga, vidriga saker även hundar och alla andra djur! Bästa sättet att skrämmas är att skrika jättehögt eller kasta saker efter dom!

Ditt bästa sätt skulle dock inte fungera på min iller, så de så.

mini_Arnold
2012-04-03, 13:28
Haha vilken jävla tråd..

Jag är numera av med min kattfobi tackar.

Spartansk
2012-04-03, 13:34
Min dagmamma hade två katter.

Den ena trasade utan förvarning sönder ens händer om man klappade den på ryggen. Bara på huvudet fick man klappa den.

Den andra var aldrig arg, utom en gång, som jag minns specifikt: Den låg i andra änden av rummet, och jag började titta den i ögonen. Plötsligt mötte den min blick, reste sig upp med blicken stint fäst i min, och utstrålade ren, skär irritation. Jag slog kvickt bort min egen blick, och lugnet lade sig åter över rummet.