handdator

Visa fullständig version : Kostschema


Sparkie
2004-08-25, 17:02
Har nyligen flyttat hemmifrån, aningen tidigare än beräknat. Detta har givit mig utrymme att ha större koll på kosten då jag kan äta hemma istället för att äta i skolmatsalen då jag bara bor 1minut från skolan. Som det ser ut nu så är pengafaktorn ett stort problem!.

Mål1:
Gröt på 2.5dl havregryn och runt 5.63dl vatten:) (använder mig av fyra och en halv skopa 125ml).
Äter 6 äggulor och runt ½ liter mjölk.

Mål2:
Detta målet mat blir aningen sent pga att jag måste anpassa mig efter skolans tider men brukar bli på sin höjd 4-5 timmar efter första målet.
Ris + 200g kyklingfilé.

Mål3:
Röda eller gröna linser. Runt 2dl torrvara.

Strax Innan träningen:
Har slut på dextropour på ica så fått nöjja mig med algrens bilar och algrens däck tills vidare. Även proteintillskottet har tagit slut och har som sagt inte överflödigt med pengar så äter tre kokta äggvitor. Har dock beställt 2kg whey 80 så jag klarar mig några dagar iaf :D :bpump:

Strax Efter träningen:
Samma som ovan!

Mål4:
Runt 15-60 minuter efter.
oftast tonfisk och pasta. Annars äter jag liknande mål av dem ovan.

Mål5:
Whey-80, runt 25gram.

Som sagt. Plånboken är inte överfull under studerande tider och är öppen förslag. Har tränat seriöst sedan i höstas men gick ner i runda slängar 10 kg under våren när jag träffade flickvännen. Lite träning och förlite mat. Den maten jag fick i mig va allt utom optimal i byggande syfte vilket raserade det mesta man byggt upp. Nu är jag på språng igen och mer motivation än någonsin.
Goda råd uppskattas alltid.

MVH Gabriel :cheers:

King Grub
2004-08-25, 17:09
Mål 1: Slänger du bort äggvitorna och äter bara gulorna? :MrT:

Mål 3: Bönor eller linser innehåller inte fullvärdigt protein. Inget fett heller (de flesta sorter).

Innan & efter träningen: 3 äggvitor innehåller bara runt 10 gram protein.

Mål 5: Vassle är den sämsta tänkbara proteinkällan här. All proteinrik mat ät bättre. Långsamt protein bör du ha, plus fett.

Sparkie
2004-08-25, 17:14
Först och främst så äter jag äggvitorna senare på dagen. Anledningen till att jag gör såhär är att det är en nödlösning tills vidare. Vet att jag får i mig på tok förlite proteiner.

Sista målet mat. Ät det bättre att slänga i mig en tonfiskburk innan läggdags? Går snabbt och smärtfritt och bränner inga hål i plånboken.

Vad tycker ni jag bör byta ut linserna mot? Har varit en billig lösning för mig ett bra tag nu! :em:

King Grub
2004-08-25, 17:17
Sista målet mat. Ät det bättre att slänga i mig en tonfiskburk innan läggdags? Går snabbt och smärtfritt och bränner inga hål i plånboken.

Ja, det är bättre. Lägg till en bra olja. Eller använd en fet fisk direkt: makrill i tomat t ex. Gärna på en skiva flerkornsbröd. Mums.

Vad tycker ni jag bör byta ut linserna mot? Har varit en billig lösning för mig ett bra tag nu!

Komplettera upp proteinet. Ät linserna med ris, t ex. Då blir det fullvärdigt. Eller drink mjölk till.

Sparkie
2004-08-25, 17:19
:P Glömde visst säga att linserna brukar jag alltid dricka mjölk till. Är inte direkt min favoritmat men billigt och lågt GI. Tonfisk i Olja? är det ett alternativ?

muzzelman
2004-08-25, 17:23
Var det inte fy att äta ahlgrens bildäck eftersom det är lakrits? :nono:

Sparkie
2004-08-25, 17:27
Var det inte fy att äta ahlgrens bildäck eftersom det är lakrits? :nono:
:cryout: Vore förfärligt. Tillräckligt goda för att motivera en att träna hårt och äta sunt hela dagen i längtan efter Ahlgrens Däck :love: ... Tillfällig lösning dock. Har ätit 1 påser algrens däck nu bara. :angel: 1 kvar dock. Blir inte att jag köper mer när de får in druvsocker på ica igen.

King Grub
2004-08-25, 17:31
Lakrits = :nono:

Exp Clin Endocrinol Diabetes. 2003 Sep;111(6):341-3

Licorice consumption and serum testosterone in healthy man.

We have previously found that licorice can reduce serum testosterone in healthy men. These results were not confirmed in another study, where the same amounts of licorice did not decrease salivary testosterone values. In the actual study we treated more cases with the same amount of licorice and reproduced our previous data. The mean testosterone values decreased by 26 % after one week of treatment (p < 0.01]

The Pharmaceutical Journal Vol 263 No 7068 p666
October 23, 1999 Clinical
Liquorice and testosterone levels

Consumption of liquorice may result in decreased libido in men, according to Dr Decio Armanini (University of Padua, Italy) and colleagues. They evaluated the effect of liquorice on gonadal function in seven healthy men aged 22 to 24. The men were given 7g of liquorice daily, a common level of consumption, the researchers say, which contained 0.5g of glycyrrhizic acid, the active component. During the period of liquorice consumption, the men's serum testosterone levels decreased significantly. The authors say that liquorice inhibits two enzymes involved in testosterone production.

Helen@
2004-08-25, 17:36
King Grub; Lever Du själv som Du lär ut????? I så fall torde Du vara i världsklass :thumbup: (fast kunskapen ligger kanske bara på det teoretiska planet?!)

Frågar I All Välmening
//Helena

Sparkie
2004-08-25, 17:39
okey.. tack för alla råd. Underbart att det finns trevliga människor som kan hjälpa en stackars nybörjare :love:

King Grub
2004-08-25, 17:41
King Grub; Lever Du själv som Du lär ut?????

I stort sett, ja.

(fast kunskapen ligger kanske bara på det teoretiska planet?!)

Nej.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11970&page=2&highlight=lovar

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=20722&page=2


;)

Helen@
2004-08-25, 17:51
I stort sett, ja.



Nej.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11970&page=2&highlight=lovar

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=20722&page=2


;)

De trådarna sa ju inte så mycket!!!......men Du har min fulla respekt :bow:

Vänligen
//Helena :)

Sparkie
2004-08-25, 18:29
Finns det något jag kan byta ut äggvitorna mot. Kanske inte så smidigt att äta 12 äggvitor innan träningen precis:D. Som nödlösning sålänge

King Grub
2004-08-25, 18:34
Finns det något jag kan byta ut äggvitorna mot. Kanske inte så smidigt att äta 12 äggvitor innan träningen precis:D. Som nödlösning sålänge

Det finns inga andra källor till snabbt protein, nej.