handdator

Visa fullständig version : Knäböj


pTr
2004-08-25, 16:28
Tjena, har en fundering kring mitt utförande i knäböj

har varit hos naprapat och fått hjälp, han säger att jag ska stretcha rumpa och baksida lår för jag fäller fram ryggen på vägen ned i böjjen. Han säger att jag får inte gå längre ned än jag kan hålla ryggen helt vinkelrät med marken.

Saken är den att det var 2månader sedan cirkus och jag har stretchat men det blir inte bättre... vet någon om det är någonting jag kan göra mer som naprapaten ev. har missat?

Tack på förhand

JJ
2004-08-25, 19:04
Det är inte helt enkelt att stretcha ut musklerna. Prova att köra lite benpress innan (gå djupt ned) eller kör t.ex. bencurl innan. Stretcha sen innan setet med knäböj. Detta fungerar för mig.
Prova att stå lite bredare.

ivandrago
2004-08-25, 19:30
Helt vinkelrät är väldigt överdrivet. Har nog aldrig sett någon köra en djup böj med helt vinkelrät rygg. Visa måste fälla ryggen mer än andra när de går djupt. Se bara till att du är rörlig överallt och att övningen känns bra.

Mart|n
2004-08-25, 19:48
pTr: Kan det inte vara så att du är lite klen (mindre stark :) ) I baksida lår o rumpa? I såfall kan du ju träna långa marklyft där du står på en låda eller nåt. Då stretchar du samtidigt som du blir starkare :D

Big_Vik
2004-08-25, 20:56
stretcha fotlederna!

pTr
2004-08-25, 22:28
JJ, naprapaten sa åt mig att göra så, har varit så långt ifrån gymet ett tag nu men nu ska jag ta mig dit igen så det är det första jag ska göra tack=)



Mart|n, ska prova det!


Big_Vik, det känns faktiskt att det tar i fotlederna, att det är där det sitter, men hur ska jag stretcha dem? det är inte vaderna känns det som, utan själva leden... så fort jag lyfter bara en smula på hälen går det hur fint som helst..:S

Numero1
2004-08-27, 12:30
Glöm inte att stretcha vaderna med både rakt och böjt knä!!!!!

pTr
2004-08-27, 12:51
Originally posted by Numero1
Glöm inte att stretcha vaderna med både rakt och böjt knä!!!!!

böjt knä... vad gör det för skillnad? :confused:

Numero1
2004-08-27, 13:06
Det tar mer på M. Soleus.

Jompi
2004-08-27, 13:11
Bristande mag och rygg muskler?

drkrupp
2004-08-27, 18:33
Prova att köra några djupa uppvärmningsset i smith. Det hjälpte mig att komma riktigt djupt i benpressen i alla fall.

fintelligens
2004-08-27, 19:07
Tänk på att knäna ska vikas åt fötternas håll och inte framåt( om inte fötterna är vinklade framåt)

MunsöHustla
2004-08-27, 19:39
Jag har samma problem eller liknande åtminstonde, jag har en "snapp and hit"höft som naprapaten så fint kallar det, det innebär att min ena sätesmuskel är väldigt mycket för kort och drar år runt ledkulan i höften så det knackar och värker. Troligvis ett resultat efter många års fotbollspelande som målvakt = slag mot höfterna men framför allt pga av en mx krash för två år sedan då muskeln fick en fet smäll och drog ihop sig på något sätt samtidigt som känslen försvann och den blev slapp :hbang: :)

Iallafall så måste jag nu stretcha ut lilla gluteus något sjukt nu samtidigt som jag får gå till napran 1gång veckan....

Så det var min livs histora :D

Big_Vik
2004-08-28, 23:57
Här är ett skitbra program som hjälpt mej från kylskåp till normalvig. Med bred fotställning kan jag köra ass-to-da-grass-böj :kickass:

övn.1. Sitt på huk
övn.2. sitt som i en djup böj men böj dej framåt så det sträcker till i fotlederna.
övn.3 Stå med högra benet framåt som om du var på väg ner i spagat sänk höften och tryck fram knäet samtidigt. byt ben
övn.4. Lägg ett ben på det andra- som om du skulle sitta som en faggot. Håll tag i foten och rotera i cirklar.

har tyvärr inte hittat bilder på internet på dessa, de är tagna från en bok.
Och det bästa av allt är att man snabbt får resultat om man är lite iver.! tyvärr har jag sackat efter med stretching ett tag nu.

edit: ang. övning.3 Det är i andra benets fotled det ska ta :) jag brukar iaf ha främre foten mott en väg eller liknande.
lycka till!

pTr
2004-09-08, 10:56
Har fått instruktioner att köra böjj med stången framför istället för bakom nu, provade lite lätt igår och det såg genast enormt mycket bättre ut :)

ska köra så ett tag och och sammtidigt stretcha rumpan, bak/framsida lår samt vader och se om det blir bättre framöver

tack för hjälpen=)

Kebab-Arne
2004-09-08, 11:31
Ingen har i den här tråden nämnt att strecha höftböjarna. Brukar annars nämnas som standardsvar i olika knäböjstrådar. Jaja, sen jag började strecha höftböjarna har min böjteknik blivit bättre, behöver tex inte stå så brett längre. Så det funkade för mig i alla fall.

pTr
2004-09-08, 11:33
Ingen har i den här tråden nämnt att strecha höftböjarna. Brukar annars nämnas som standardsvar i olika knäböjstrådar. Jaja, sen jag började strecha höftböjarna har min böjteknik blivit bättre, behöver tex inte stå så brett längre. Så det funkade för mig i alla fall.


Edit, höftböjjarna också :thumbup:

The_RobRoy
2004-09-08, 14:20
var sitter höftböjjarna och hur stretchas dom?

pTr
2004-09-09, 10:09
var sitter höftböjjarna och hur stretchas dom?



jag stretchar genom att ställa mig med ryggen mot ett bord, sätt upp högerfoten så tårna pekar nedåt och ha i princip rakt ben, böj på vänsterknät... vet inte om du förstod det, någon kanske kan komma med bild :thumbup: