handdator

Visa fullständig version : insulinkänslighet


isato
2004-08-25, 16:05
om man vräker i sig en påse godis väldigt snabbt och blir alldeles skakig, visst beror det på insulinkänsligheten? har man bra eller dålig insulinkänlighet då??

King Grub
2004-08-25, 16:12
Att du känner dig skakig efter att ha ätit något med våldsamt högt GI beror på att blodsockret stiger som en raket. Eftersom högt blodsocker är allt annat än nyttigt frisätts insulin för att trycka ner blodsockret till mer normala nivåer. Ju bättre insulinkänslighet du har, desto mindre insulin behövs frisättas när du äter något.

jakke
2004-08-27, 21:14
Alltså förr kände jag inte lika väl när blodsockret gick ner. men nu är jag väldigt kännslig för detta(måste därför har mellanmål för att kunna tänka alls i skolan),ngt bra eller dåligt?

Popeye
2004-08-27, 21:35
Hehe, får jag inte äta lunch två ggr dagligen så stänger kroppen av...

King Grub
2004-08-28, 06:06
Alltså förr kände jag inte lika väl när blodsockret gick ner. men nu är jag väldigt kännslig för detta(måste därför har mellanmål för att kunna tänka alls i skolan),ngt bra eller dåligt?

Det är väl bra. Men jobbigt i arbetslivet/skola. :)

jakke
2004-08-28, 21:27
Det är väl bra. Men jobbigt i arbetslivet/skola. :)
Hoho, det var ganska kul på prop. matten inför uni. när läraren vart less på att jag bara satt och stirra när hon förklarade så hon skrev ner hela lösningen i mitt block..

Castro
2004-08-31, 02:02
Det är väl bra. Men jobbigt i arbetslivet/skola. :)

Vad är det som är bra?

King Grub
2004-08-31, 06:00
Vad är det som är bra?

Att du har bra känslighet och märker hur mycket insulin som behöver fristättas kanske?

T-train
2004-08-31, 07:12
om man vräker i sig en påse godis väldigt snabbt och blir alldeles skakig, visst beror det på insulinkänsligheten? har man bra eller dålig insulinkänlighet då??

svara på. Symptomen du har beror ju på att du är sockerhög(med påföljande blodsockerdip)..o antagligen har du bra insulinkänslighet o äter inte så mycket socker i vardagen. Jag tycker sådana symptom är ganska obehagliga, själv får jag hjärtklappning av socker...det visar ganska bra på vilken påfrestning socker är på kroppen. De flesta av oss märker inte av det längre för vi är så tillvanda vid socker i vår dagliga kost.

isato
2004-08-31, 08:03
tydligt svar!!! nu hänger jag med

Trytter
2004-08-31, 08:10
Så det att man lättare känner av när man inte ätit på en tre timmar och får extrema reaktioner alà den trådstartaren beskriver om man plötsligt äter en massa godis på en gång är ett tecken på bra insulinkänslighet?
Undrar själv eftersom när jag själv var liten kunde jag lätt gå i sju timmar utan mat, och att klämma 500g godis på en gång var inga problem.
Nu får man direkt en ganska "skum" känsla i kroppen om man äter godis eftersom det nästan aldrig händer.