handdator

Visa fullständig version : Frågor inför deff, hjälp


Medusa
2004-08-25, 12:26
Hur skall man lägga upp styrketräningen för att förlora minimalt med muskelmassa?

Skall man öka cardion de första veckorna samtidigt som man fortsätter hålla ett högt kaloriintag för att lura kroppen på en hög förbränning för att sedan minska kalorierna till ett stort minus?

Om deffen skall bli bra måste jag väga och mäta allting?

Är 4 cardiopass (4 x 45-60 min lägg jogging, cykling) och 2 helkroppspass (1 högrep 13-15 och 1 lågrep 5-7) godtagbart?

Har ni några tips att ge, så för all del, säg er åsikt!

Johan
2004-08-25, 12:48
Som vanligt:
Läs King Grub´s Deff - guide, om du inte redan har gjort det.

Cardio pass är bra, men ersätt gärna 2 st cardio pass med 2 st HIIT pass.
Jag brukar inte ändra nämnvärt på min styrketräning utan fortsätter som vanligt.

Skall man öka cardion de första veckorna samtidigt som man fortsätter hålla ett högt kaloriintag för att lura kroppen på en hög förbränning för att sedan minska kalorierna till ett stort minus?
Är det deff så kan du lika gärna minska kalorierna direkt, men en lagom minskning.

Du behöver inte väga och mäta allting om du inte vill, jag har aldrig gjort det, utan går mest på känn, men visst kan du göra det om du är osäker på hur mycket du får i dig.

Har inte tid att skriva så mycket mer nu, King Grub lär väl kompletera snart. :)

bubbleman
2004-08-25, 12:51
Jag skulle personligen fortsätta med lika mycket styrka som innan, plus cardiopass. Kondition tidigt på morgonen och kanske styrka på kvällen? I början kan du ju testa med att äta lite mindre, och nyttigare än vanligt, utan att göra massa uträkningar, lägg också på cardion. Tappar du inget då så kan du ju tänka över att väga och räkna allting...

Lasse Kongo
2004-08-25, 13:27
Kör på känn, gör ett mat o träningsschema som känns bra för dig och som du klarar att följa en längre tid.

Börja lugnt o mixtra inte, håll dieten en längre tid för o se va det gör, abs viktigast tycker ja, mixtra INTE förren man ser vad det ger.

"Om deffen skall bli bra måste jag väga och mäta allting?"

abs inte, men vill du det ska du göra det ju, allt är upp till dig, man kan ej "hitta" den perfekt dieten genom andra, lägg upp den själv o styr därefter.

Hoffa
2004-08-25, 13:33
Jag skulle försöka ha 1 HIIT pass, 1st 45 mins (70%/VO2max),
sen lägger man till ett pass varje vecka eftersom kroppen
börjar vänja sig, så nästa vecka blir 2st 45 mins, 1 HIIT och veckan efter
det 2st HIIT, 2 st 45 mins, och sen lägger man till 1 morgonpromenad (förslagsvis på styrketräningsdagarna, om du tränar styrka på eftermiddag/kväll)
och sen 1 morgonpromenad till, så kanske i slutet det blir 6-7 cardio pass/veckan. Du kan nog börja byta 45 mins passen mot morgonpromenader
i slutet av deffen om det börjar bli jobbigt. Man kan också öka med ett pass varannan vecka också, eller börja med flera. Jag har kört så ett tag och det känns prima och jag behöver inte vara lika petig med maten. Bara välja bra livsmedel och höfta lite. Testa och ha en dag där du väger allt du äter
för att se vad din frukost innehåller i kcal och K/P/F sen kan du ju
köra på samma frukost några veckor. Lär dig vad 100g kycklingfilé innehåller
i kcal och K/P/F och potatis och ris o det viktigaste sen kan man höfta bara.
Glöm inte bort att träna lika hårt på gymmet också, eftersom man på
en deff har mindre energi så kommer man automatiskt att orka mindre,
men många kör mindre hårt på gymmet för att dom tror som inte
orkar och är rädda att bli katabola efter en hantelpress.

Men inget av det jag har skrivit behöver ju passa dig.
Jag har lagt ned mycket tid på trial and error.
Det är svårt att hitta ett riktigt bra tränings/mat upplägg
om man inte testar sig fram. I början av min styrketräningsbana
(4-5 år sen) så trodde jag kostillskott var obligatoriskt för framgång
men efter att ha testat olika varianter och upplägg så är bra
mat o mycket träning det bästa, inte det mest optimala men
det bästa för mig. Testa dig fram och ta till dig förslag men
lita inte blint på vad alla säger. Om Ronnie Coleman skulle käka
bajs i sina träningsvideor så skulle nog en del fråga vart man kan få tag i dom bästa bajskorvarna... :rolleyes:

King Grub
2004-08-25, 13:56
Mina svar på dina frågor hittar du i denna tråd:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Beast
2004-08-29, 18:33
Du svarar ganska mycke själv på dina egna frågor.. Varför ändra träningen? Om du redan tränar bra så ska du köra vidare.
Men vad tror du kommer hända om du drastiskt sänker kalorierna?? ojoj bye bye muskler! Borde du inte veta detta nu?
Väga kommer bli en fördel ja, för då får du fram exakt vad och hur mycke du får i dig.

cez
2004-08-30, 11:15
Man kan känna sig osäker ibland när man precis börjat och vill få respons på allt man gör, ungefär som jag =D