handdator

Visa fullständig version : Näringsberäkna- hur ofta?


Nadja
2004-08-25, 11:40
Hur gör ni andra? Räknar/väger ni maten ofta när ni inte går på diet? Och ni som går på diet- räknar ni dagligen eller gör ni bara stickprov ibland?

Själv räknar jag kanske 3 dagar och sedan gör jag paus i 1 1 / 2 vecka. Jag dietar inte utan försöker äta mer. Första dagen jag gjorde en kostregistrering hade jag bara ätit ca 900 kcal!!! Då är det något fel på magen, för jag kände mig mätt samt att jag hade tränat..Detta var för ca en månad sedan. Nu i dagarna gjorde jag nya uträkningar och snittade på ca 1900 kcal. troligtvis i underkant men ändå 1000 kcal mer än innan jag tog tag i kosten!! :D Hälsn Nadja

Zera
2004-08-25, 13:26
Min kost är ganska enformig, så räcker att jag väger/räknar på det 1 gång och sen vet jag ungefär hur mycket jag får i mig varje dag. Just nu ligger jag på bulk o äter ca. 5000 kcal per dag :eating:

Numero1
2004-08-25, 14:52
jag håller inte koll på kcal utan räknar bara så att jag inte frossar i fett.
Nu vet jag vilka livsmedel som är fett snåla så nu räknar jag bara när jag hittar nya produkter i hyllorna som jag inte räknat på tidigare....

Skulle vara intressant att ta reda på hur många kcal jag stoppar i mig per dag. Det är nog rätt mycket ;)

Snorkfröken
2004-08-26, 06:36
Första dagen jag gjorde en kostregistrering hade jag bara ätit ca 900 kcal!!! Då är det något fel på magen, för jag kände mig mätt samt att jag hade tränat..Detta var för ca en månad sedan. Nu i dagarna gjorde jag nya uträkningar och snittade på ca 1900 kcal. troligtvis i underkant men ändå 1000 kcal mer än innan jag tog tag i kosten!! :D Hälsn Nadja

Fint resultat Nadja :thumbup: Samtidigt har du väl märkt en enorm ökning i ork också? Härligt! Bara att käka och njuta nu!

Jag registrerade också kosten ett par veckor när jag började med mitt "öka vikt"-projekt och det visade sig definitivt behövas; när man inte har någon som helst aning om hur mycket det man äter egentligen innehåller näringsmässigt är det så lätt att äta för lite... för att inte tala om att man äter fel. Efter att man kostregistrerat ett tag lär man sig "se" vad man behöver per dag, och då behöver man inte räkna längre.

Lycka till :kickass:

/Snorkis

Grahn
2004-08-26, 06:43
Själv räknar jag kanske 3 dagar och sedan gör jag paus i 1 1 / 2 vecka. Jag dietar inte utan försöker äta mer. Första dagen jag gjorde en kostregistrering hade jag bara ätit ca 900 kcal!!! Då är det något fel på magen, för jag kände mig mätt samt att jag hade tränat..

Hungern försvinner relativt fort...vet själv att jag äta löjligt lite då man åt oregelbundet. Det är en vanesak hur hungrig man blir.

Nadja
2004-08-27, 10:48
Snorkis< tack för påhejjningen!!! Ja, jag är inte trött och seg längre. Det känns inte heller som om man (jag) måste tvinga mig i väg till träningen. Tidigare åkte man ju trots att man inte hade energin eller kraften för det...Så är det inte nu. Fast jag ska nog upp ca 500-700 kcal till/dygn. Men det får ta den tid det tar. Jag tänker inte gå fram för fort. Då sitter man bara där med bakslag sedan och det är det liksom inte värt. ;)

Snorkfröken
2004-08-27, 15:50
Snorkis< tack för påhejjningen!!! Ja, jag är inte trött och seg längre. Det känns inte heller som om man (jag) måste tvinga mig i väg till träningen. Tidigare åkte man ju trots att man inte hade energin eller kraften för det...Så är det inte nu. Fast jag ska nog upp ca 500-700 kcal till/dygn. Men det får ta den tid det tar. Jag tänker inte gå fram för fort. Då sitter man bara där med bakslag sedan och det är det liksom inte värt. ;)

Bra att du märkt en massa positivt med att äta mer; det gör en liksom ännu mer motiverad att fortsätta. Det är smart att inte ha bråttom, öka så småningom så är du snart uppe i den energimängd som passar just dig. Det kan bara inte misslyckas!

Go Nadja, Go Nadja...! *hoppar x-hopp i äkta hejaklacksstil :) *

Ha en skön helg!

Trance
2004-08-27, 16:46
Hungern försvinner relativt fort...vet själv att jag äta löjligt lite då man åt oregelbundet. Det är en vanesak hur hungrig man blir.

Det är väldigt sant, speciellt om man sitter stilla mycket. Själv kunde jag äta en gång per dag utan att vara hungrig innan, det är riktig svält.

Skillnad när man vant sig att äta 5 gånger per dag och tränar...

z_bumbi
2004-08-27, 18:45
Snorkis< tack för påhejjningen!!! Ja, jag är inte trött och seg längre. Det känns inte heller som om man (jag) måste tvinga mig i väg till träningen. Tidigare åkte man ju trots att man inte hade energin eller kraften för det...Så är det inte nu. Fast jag ska nog upp ca 500-700 kcal till/dygn. Men det får ta den tid det tar. Jag tänker inte gå fram för fort. Då sitter man bara där med bakslag sedan och det är det liksom inte värt. ;)

Helt underbart att se någon som tänkt över sina matvanor och försöker lösa ev problem långsiktigt. :thumbup:

För att svara på ursprungsfrågan, jag har räknat några dagar vid några få tillfällen i livet. När jag flyttade hemifrån för att kolla var jag låg, när jag bestämde mig för att skära lite i fettet samt någon gång på kul. Efter ett tag vet man hur mycket man äter varje dag, använder man samma storlek på matlådan i ett halvår så vet man på ett ungefär hur mycket man behöver fylla den osv
Har man haft ett problem som att äta för lite så kanske man bör kolla lite oftare men att räkna så ofta som du gör hela tiden känns lite överdrivet när du väl fått ordning på mängderna du behöver. Ett stickprov då och då är kanske bättre då överdrivet räknande lätt kan utvecklas till någon form av beroende/störning.

Nadja
2004-08-28, 16:09
Z-bumbi< tackar, det du skrev värmde!!! ;)

Snorkis< ibid! :D