handdator

Visa fullständig version : Kreatin vs Proteindrink


b1ff
2004-08-24, 21:53
I'm all out of love *ähum* proteinpulver. Det tog slut idag :(

Men man som jag är, så har jag accepterat sanningen. Den sista skopan är tagen.. Men nu har jag lite funderingar!

Jag vill ha tillskott men vad ska jag ha. Det står mellan kreatin och proteinpulver. Kan inte ha båda då en fattig stundent är precis vad det heter, fattig. Så jag har lite frågor jag vill ha svar på:

1. Vad skulle du valt? Kreatin eller proteinpulver?

2. Hur står sig kreatin mot proteinpulver prismässigt på en 4 månader för att ta en tidsintervall. Vad är dyrast i längden?

3. Skiljer kreatin sig mycket i pris och kvalitet mellan de olika märkena? För med proteinpulver så skiljer det väl inte så speciellt mycket i kvalitet även om priserna skiljer sig som f a n?

4. Finns massvis med studier som bevisar att kreatin fungerar med inte en ända som bevisar att proteinpulver funkar?

5. Om jag äter tillräckligt så bör jag få i mig det jag behöver? Arnold klarade sig bra på sin tid :) ?

6. För att fylla på glykogendepåerna efter träningen kan jag ta lite oboypulver t e x?

Tack på förhand. Pumpa gärna så mycket info som är relevant till frågorna. Ursäkta om allt blev dåligt formulerat men jag har så mycket att få ut mig och att så här sent skriva samman det på ett vettigt sätt är inge bra :nono:

/ Joakim

abjorn
2004-08-24, 22:02
1. Får du i dig tillräckligt med protein från vanlig mat skulle jag valt kreatin. Dock skulle jag även köpt ett billigare vassleprotein (typ exell) och använda i postworkoutdrinken tillsammans med dextropur eller maltodextrin.

2. Beror ju på hur mycket du käkar.

3. Kvallitet på proteinpulver kan skilja en hel del. När det gäller kreatin skulle jag se till att få ett tillskott med Creapure.

4. Finns en hel del studier på att protein fungerar ;)

5. Ja

6. Vassle + dextropur/maltodextrin är nog att föredra framför oboypulver.

Om du söker lite får du säkert mer ingående svar på alla frågor...

Pez
2004-08-24, 22:03
I'm all out of love *ähum* proteinpulver. Det tog slut idag :(

Men man som jag är, så har jag accepterat sanningen. Den sista skopan är tagen.. Men nu har jag lite funderingar!

Jag vill ha tillskott men vad ska jag ha. Det står mellan kreatin och proteinpulver. Kan inte ha båda då en fattig stundent är precis vad det heter, fattig. Så jag har lite frågor jag vill ha svar på:

1. Vad skulle du valt? Kreatin eller proteinpulver?

2. Hur står sig kreatin mot proteinpulver prismässigt på en 4 månader för att ta en tidsintervall. Vad är dyrast i längden?

3. Skiljer kreatin sig mycket i pris och kvalitet mellan de olika märkena? För med proteinpulver så skiljer det väl inte så speciellt mycket i kvalitet även om priserna skiljer sig som f a n?

4. Finns massvis med studier som bevisar att kreatin fungerar med inte en ända som bevisar att proteinpulver funkar?

5. Om jag äter tillräckligt så bör jag få i mig det jag behöver? Arnold klarade sig bra på sin tid :) ?

6. För att fylla på glykogendepåerna efter träningen kan jag ta lite oboypulver t e x?

Tack på förhand. Pumpa gärna så mycket info som är relevant till frågorna. Ursäkta om allt blev dåligt formulerat men jag har så mycket att få ut mig och att så här sent skriva samman det på ett vettigt sätt är inge bra :nono:

/ Joakim
Tveklöst proteinpulver. Om du nu inte vill sitta och käka ägg och potatis efter träningen som Arnie.. Troligtvis är du som dom flesta studenter/ungdomar, jag tex :D, och sköter kosten sisådär - då gör ett proteinpulver mycket. Efter träning är det heller inget snack om vad som är "bäst" - en shake med vassle är enkelt, snabbt och välbehövligt.

b1ff
2004-08-24, 22:08
abjorn --> För att svara på 4an. No shit :rolleyes: Men att proteindrinkar ska fungera är väl inte bevisat? Bara att gå till t e x biblioteket där det finns massvis med böcker som är anti kosttillskott och dömmer ut det totalt. Sen har jag även vart på föreläsning med damernas landslagsläkare i fotboll som sa att det vara att kasta pengarna i sjön.

pez --> Sure jag har inte en gudomlig skötsel av min kost. Men efter varje träning äter jag alltid en burk tonfisk ( 150 g ren tonfisk ) och grovkornigt bröd. Har även börjat dra lite ägg på morgonen för att fylla proteinbehovet på morgonkvisten. Men du vet säkert bättre än mig..

aliquis
2004-08-24, 22:17
Du kan ju få båda delarna från mat, kreatinet är mycket billigare, det går ju bara åt några gram. Så därför ser jag inte varför du inte kan ta protein och bara vara sparsam med kreatinet.

1) protein
2) proteinPULVER, i form av mat är väl inte protein någon extrakostnad alls.
3) nej
4) utan protein skulle du dö, men tja, om det finns mycket som bevisar att mängder med protein är bättre vet jag inte, att snabbt protein är bättre än långsamt för återhämtningen finns det väl dock.
5) ja
6) Jag skulle inte ta något sackarosbaserat, vad skall du med fruktosen till? Du får ju lika högt gi med exempelvis bröd (som iofs kanske är något mer svårsmält? men vitt bröd eller tekakor eller så lär ju vara lättsmält) med fördelen att med stärkelse kan alla kolhydrater hamna i musklerna.

b1ff
2004-08-24, 22:21
aliquis --> Mjo men får att dra nytta av kreatinet i t e x kött så får man nöta i sig 10 kg typ? Och det pallar inte ens jag :rolleyes:

abjorn
2004-08-24, 22:22
abjorn --> För att svara på 4an. No shit :rolleyes: Men att proteindrinkar ska fungera är väl inte bevisat? Bara att gå till t e x biblioteket där det finns massvis med böcker som är anti kosttillskott och dömmer ut det totalt. Sen har jag även vart på föreläsning med damernas landslagsläkare i fotboll som sa att det vara att kasta pengarna i sjön.

pez --> Sure jag har inte en gudomlig skötsel av min kost. Men efter varje träning äter jag alltid en burk tonfisk ( 150 g ren tonfisk ) och grovkornigt bröd. Har även börjat dra lite ägg på morgonen för att fylla proteinbehovet på morgonkvisten. Men du vet säkert bättre än mig..

Varför skulle inte mat i pulverform vara lika bra som vanlig mat? Att bygga muskler kräver ett energiöverskott och ett relativt högt proteinintag, 2.5-3g/kg kroppsvikt skulle inte JAG gå under. Men sen fins det väl dom som säger annat. Klarar du att få i dig det UTAN tillskott är inte ett proteinpulver ett måste.
Efter träning vill man tillföra energi snabbt. Där är vassle, som är ett snabbt protein, blandat med dextropur/maltodextrin (eller någon annan kolhydratkälla med skyhögt GI) att föredra framför vanlig mat.

Kanske ska tillägga att jag inte skulle klara mig utan båda ;)

MunsöHustla
2004-08-24, 22:24
Jag skulle tveklöst valt proteinpulver att ha efter träningen, av protein så växer du av kreatin får du bara förmåga att träna lite hårdare tycker jag det känns som....

b1ff
2004-08-24, 22:29
Varför skulle inte mat i pulverform vara lika bra som vanlig mat? Att bygga muskler kräver ett energiöverskott och ett relativt högt proteinintag, 2.5-3g/kg kroppsvikt skulle inte JAG gå under. Men sen fins det väl dom som säger annat. Klarar du att få i dig det UTAN tillskott är inte ett proteinpulver ett måste.
Efter träning vill man tillföra energi snabbt. Där är vassle, som är ett snabbt protein, blandat med dextropur/maltodextrin (eller någon annan kolhydratkälla med skyhögt GI) att föredra framför vanlig mat.

Kanske ska tillägga att jag inte skulle klara mig utan båda ;)

Jag refererar efter bara till vad jag ( tror mig ha? ) läst. Men du är väl med på att massan som säger att man får i sig tillräckligt med näring via maten finns. De som säger att tillskott är skit?

Kan du inte länka till en studie ( eller liknande ) som bevisar att proteinpulver faktiskt fungerar och är en fullvärdig ersättare till protein i mat?

King Grub
2004-08-25, 06:07
Kan du inte länka till en studie ( eller liknande ) som bevisar att proteinpulver faktiskt fungerar och är en fullvärdig ersättare till protein i mat?

Proteinpulver är inte alls en ersättare till mat. Det har nog ingen påstått. Det är däremot ett komplement, och vid vissa tillfällen är det det bästa valet, när det helt enkelt inte finns något alternativ bland vanliga livsmedel, som när man vill ha ett snabbt upptagligt protein före och efter träning.

Protein and amino acids for athletes. Tipton KD, Wolfe RR.

The main determinants of an athlete's protein needs are their training regime and habitual nutrient intake. Most athletes ingest sufficient protein in their habitual diet. Additional protein will confer only a minimal, albeit arguably important, additional advantage. Given sufficient energy intake, lean body mass can be maintained within a wide range of protein intakes. Since there is limited evidence for harmful effects of a high protein intake and there is a metabolic rationale for the efficacy of an increase in protein, if muscle hypertrophy is the goal, a higher protein intake within the context of an athlete's overall dietary requirements may be beneficial. However, there are few convincing outcome data to indicate that the ingestion of a high amount of protein (2-3 g x kg(-1) BW x day(-1), where BW = body weight) is necessary. Current literature suggests that it may be too simplistic to rely on recommendations of a particular amount of protein per day. Acute studies suggest that for any given amount of protein, the metabolic response is dependent on other factors, including the timing of ingestion in relation to exercise and/or other nutrients, the composition of ingested amino acids and the type of protein.

Curr Sports Med Rep. 2002 Aug;1(4):214-21. The role of protein and amino acid supplements in the athlete's diet: does type or timing of ingestion matter?

Rather than the age-old debate regarding overall protein and amino acid needs of athletes, this paper focuses on the importance of timing and type of protein and amino acid ingestion relative to both muscle growth and exercise performance. Evidence discussed comes from definitive measurement techniques including net protein balance determinations (for acute studies) or quantification of muscle size or strength (for chronic studies) First, recent data indicate that consuming a small meal of mixed macronutrient composition (or perhaps even a very small quantity of a few indispensable amino acids) immediately before or following strength exercise bouts can alter significantly net protein balance, resulting in greater gains in both muscle mass and strength than observed with training alone. With aerobic exercise, some evidence suggests immediate postexercise (but perhaps not pre-exercise) supplementation is also beneficial. Second, protein type may also be important owing to variable speeds of absorption and availability, differences in amino acid and peptide profiles, unique hormonal response, or positive effects on antioxidant defense. In addition to athletes, many others who desire to regain, maintain, or enhance muscle mass or function, including those with muscle-wasting diseases, astronauts, and all of us as we age, need to ensure that nutrient availability is sufficient during the apparently critical anabolic window of time associated with exercise training sessions.

Am J Clin Nutr. 2000 Aug;72(2 Suppl):551S-7S. Related Articles, Links
Click here to read
Protein supplements and exercise.

Wolfe RR.

Shriners Burns Institute, Metabolism Unit, University of Texas Medical Branch, Galveston, TX 77550, USA.

Active persons ingest protein supplements primarily to promote muscle strength, function, and possibly size. Currently, it is not possible to form a consensus position regarding the benefit of protein or amino acid supplements in exercise training. Determination of whether supplements are beneficial has been hampered by the failure to select appropriate endpoints for evaluation of a positive effect. Furthermore, studies focused at a more basic level have failed to agree on the response of protein metabolism to exercise. An additional complication of dietary studies that is not often taken into account is amount of energy intake. Because of these and other complications, studies at the whole body level have not yielded a clear picture of the need for, or response to, dietary protein or amino acid supplements. Consequently, it is necessary to examine this issue at the tissue level. In untrained subjects, both muscle protein breakdown and synthesis are increased in response to exercise. Amino acid intake further stimulates muscle protein synthesis after exercise as a consequence of stimulating amino acid transport into the intramuscular compartment. The stimulatory effect of amino acids after exercise is greater than the effect of amino acids on muscle protein synthesis when given at rest. These data suggest that not only may the exact composition and amount of an amino acid supplement be important, but the timing of ingestion of the supplement in relation to the exercise must be considered in designing future studies to evaluate the efficacy of amino acid supplements.

Grahn
2004-08-25, 06:15
Proteinpulver helt klart det första tillskott man prioriterar

Instinkt
2004-08-25, 23:22
Angående #4

De första rapporterna om protein och hög-protein dieters effektivitet har börjat drälla in nu faktiskt. Jag läst om det så sent som i somras i Svenska Dagbladet. Protein är mer-eller-mindre huvuddelen i en stenåldersdiet som nu vinner mer och mer mark i förhållande till låg-fett dieter.

aliquis
2004-08-26, 09:03
abjorn --> För att svara på 4an. No shit :rolleyes: Men att proteindrinkar ska fungera är väl inte bevisat? Bara att gå till t e x biblioteket där det finns massvis med böcker som är anti kosttillskott och dömmer ut det totalt. Sen har jag även vart på föreläsning med damernas landslagsläkare i fotboll som sa att det vara att kasta pengarna i sjön.

pez --> Sure jag har inte en gudomlig skötsel av min kost. Men efter varje träning äter jag alltid en burk tonfisk ( 150 g ren tonfisk ) och grovkornigt bröd. Har även börjat dra lite ägg på morgonen för att fylla proteinbehovet på morgonkvisten. Men du vet säkert bättre än mig..
Damerna som spelar fotboll är väl kanske inte speciellt intresserade av att bygga stora muskulösa kroppar iofs?
Varför grovkornigt bröd efter träningen? Ät ett med så högt gi som möjligt iaf för att fylla på energin lite snabbt.
Varför skulle inte mat i pulverform vara lika bra som vanlig mat? Att bygga muskler kräver ett energiöverskott och ett relativt högt proteinintag, 2.5-3g/kg kroppsvikt skulle inte JAG gå under. Men sen fins det väl dom som säger annat. Klarar du att få i dig det UTAN tillskott är inte ett proteinpulver ett måste.
Efter träning vill man tillföra energi snabbt. Där är vassle, som är ett snabbt protein, blandat med dextropur/maltodextrin (eller någon annan kolhydratkälla med skyhögt GI) att föredra framför vanlig mat.

Kanske ska tillägga att jag inte skulle klara mig utan båda ;)
Pulvermaten är ju inte på långa vägar lika rik på vitaminer&mineraler (antar jag) och framförallt antioxidanter, som garanterat är BRA när man tränar, hur bra har jag dock ingen aning om.
Om muskelbygge kräver högt proteintillskott däremot är jag mer tveksam till, en gång i tiden kollade man vad det lägsta intaget av varje respektive aminosyra var, man dubblade sedan den mängden och fann att 5%, eller om det var 2.5% av ens energiintag behövde vara protein (läste detta igår på någon sida, har dock inte url). WHO dubblerade sedan alltsammans ännu en gång för säkerhetsskull (det var nog då det blev 5%) vilket resulterade i att ca 40gram protein/dag skulle räcka. Grub har väl postat studier på att kroppen använder proteinet effektivare när man tränar och att man därför inte skulle behöva lika mycket, och vad gäller den lilla mängd muskler man kan lyckas bygga så är ju bara ca 20% av denna protein, och det blir ju inte många gram/dag. 2gram fixar nog jag även på skabbig vegankost så att en allätare inte skulle fixa det finner jag tveksamt.
Jag skulle tveklöst valt proteinpulver att ha efter träningen, av protein så växer du av kreatin får du bara förmåga att träna lite hårdare tycker jag det känns som....
Men nu kan han ju få protein från mat också, det är ju inte så att han behöver utesluta protein helt från sin kost.
Angående #4
De första rapporterna om protein och hög-protein dieters effektivitet har börjat drälla in nu faktiskt. Jag läst om det så sent som i somras i Svenska Dagbladet. Protein är mer-eller-mindre huvuddelen i en stenåldersdiet som nu vinner mer och mer mark i förhållande till låg-fett dieter.
Att protein mättar bra och är bra för formen är ju en sak, om det verkligen är nödvändigt med mycket större intag än för icketränanden en annan. Vad som faktiskt åts under stenåldern vet jag inte hur bra koll man har på. Dieterna som är väldigt rika på fett glömmer ju bort det faktum att vi inte alls är lika aktiva idag och därför inte kan vräcka i oss mängder med mättat fett, och att fettet då var från naturliga livsmedel och inte raffinerade matfetter.

LunaSpice
2004-08-26, 09:28
Dieterna som är väldigt rika på fett glömmer ju bort det faktum att vi inte alls är lika aktiva idag och därför inte kan vräcka i oss mängder med mättat fett, och att fettet då var från naturliga livsmedel och inte raffinerade matfetter.

Plus att Syndrom X är ett faktum...dessutom har vi människor inga svältperioder nu för tiden som de hade på stenåldern vilket innebär att de fettdepåer som vi bygger upp inte töms lika mkt/ofta som de gjorde för stenåldersmänniskan.

Instinkt
2004-08-26, 09:46
Att protein mättar bra och är bra för formen är ju en sak, om det verkligen är nödvändigt med mycket större intag än för icketränanden en annan. Vad som faktiskt åts under stenåldern vet jag inte hur bra koll man har på. Dieterna som är väldigt rika på fett glömmer ju bort det faktum att vi inte alls är lika aktiva idag och därför inte kan vräcka i oss mängder med mättat fett, och att fettet då var från naturliga livsmedel och inte raffinerade matfetter.

Nu vet jag inte om du förstod. Moderna hög protein dieter är endast populärt kallade stenåldersdieter, de är endast rudimentärt lika i sitt innehåll. Förövrigt så finns det inte heller några som helst seriösa dietprogram (dvs icke de man hittar i Svenska Dam, Allera och Må Bra) som inte förespråkar träning i kombination med diet.

Jag hittade länken till artikeln jag syftade på däremot:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_7876373.asp

Jakobbus
2004-08-26, 14:11
De första rapporterna om protein och hög-protein dieters effektivitet har börjat drälla in nu faktiskt. Jag läst om det så sent som i somras i Svenska Dagbladet. Protein är mer-eller-mindre huvuddelen i en stenåldersdiet som nu vinner mer och mer mark i förhållande till låg-fett dieter.
??? Killen var nog inte ute efter att gå ner i vikt om du av nån outgrundlig anledning fick för dig det, snarare tvärtom...

Instinkt
2004-08-26, 14:58
??? Killen var nog inte ute efter att gå ner i vikt om du av nån outgrundlig anledning fick för dig det, snarare tvärtom...

Det var ett direkt svar på fråga #4.
Kolla länken och läs hela artikeln, poängen var att hög protein dieten var allmänt hälsosammare för kroppen en låg fet alternativen. Viktförlusten kom av försöksobjektens motionsinriktade träning, hade de istället haft en styrkeinriktad träning så hade effekterna sannolikt varit det motsatta. Tyvärr så har jag aldrig sett hantlar i råttstorlek så det kan ha med saken att göra. ;)

Jakobbus
2004-08-26, 15:23
Viktförlusten kom av försöksobjektens motionsinriktade träning
Nej, viktförlusten kom av försöksobjektens kaloriunderskott.

hade de istället haft en styrkeinriktad träning så hade effekterna sannolikt varit det motsatta
Nej, inte så länge de legat på kaloriunderskott.

Instinkt
2004-08-26, 18:14
Det står ingenting om ett kaloriunderskott i artikeln. Ett minskat kaloriintag på 13% nämns men det är inte på långa vägar på väg mot ett underskott. Teoriserar du bara eller har du nån kompleterande källa?

Jakobbus
2004-08-26, 18:21
Det står ingenting om ett kaloriunderskott i artikeln. Ett minskat kaloriintag på 13% nämns men det är inte på långa vägar på väg mot ett underskott. Teoriserar du bara eller har du nån kompleterande källa?
Jag har lärt mig att man inte kan gå ner i vikt utan att ligga på kaloriunderskott... jag kan dock ha fel, isåfall får jag be om ursäkt.. :em:
Men det låter konstigt om man äter mer kalorier än man gör av med och ändå går ner i vikt, högproteindiet eller ej...

King Grub
2004-08-26, 18:26
Jag har lärt mig att man inte kan gå ner i vikt utan att ligga på kaloriunderskott... jag kan dock ha fel, isåfall får jag be om ursäkt.. :em:
Men det låter konstigt om man äter mer kalorier än man gör av med och ändå går ner i vikt, högproteindiet eller ej...

Nej, det stämmer. Det går inte att gå ner i vikt med ett energiöverskott. Det är teoretiskt möjligt att springa ett marathonlopp varje dag och ändå blir fet, om man äter mer än man förbrukar.

Wace
2004-08-26, 19:01
Dalblads gainer 4kg och Dalbalds kreatin 500g 449 kr på ***********
Vet inte hur mycket pengar du har men jag tycker det är riktigt billigt. :naughty:

Jakobbus
2004-08-26, 19:25
Ett minskat kaloriintag på 13% nämns men det är inte på långa vägar på väg mot ett underskott
Hur kan du veta att en minskning på 13% var långt ifrån
ett underskott? Teoriserar du bara eller har du en kompletterande källa? :)

Instinkt
2004-08-26, 20:17
:thefinger <--- Om det är på den nivån vi ska föra diskussionen så tror jag att jag lämnar tråden.

Jakobbus
2004-08-27, 14:28
:thefinger <--- Om det är på den nivån vi ska föra diskussionen så tror jag att jag lämnar tråden.
Förlåt, det var omoget gjort av mig. Jag har nu ersatt den "leende fuck-you pekande gubben" mot en vanlig glad gubbe.
Dock så tror jag att du inte har nåt bra svar på min fråga... Eller?