handdator

Visa fullständig version : Trött på ZMA


Stålkvinnan
2001-11-21, 13:14
Jag har testat ZMA.Mitt problem är att jag blír så fruktansvärt trött dagen efter. Jag sover däremot hur skönt som helst.
Är det någon som har kännt av detta åxå?
Jag blir jättetacksam om någon har en bra förklaring?

sömninga hälsningar
Carro

eiselt
2001-11-21, 15:47
Ursprungligen skickat av Stålkvinnan:
<STRONG>Jag har testat ZMA.Mitt problem är att jag blír så fruktansvärt trött dagen efter. Jag sover däremot hur skönt som helst.
Är det någon som har kännt av detta åxå?
Jag blir jättetacksam om någon har en bra förklaring?

sömninga hälsningar
Carro</STRONG>

Hej!
Det har diskuterats tidigare här på forumet om ZMA och dess effekt på sömnen. Vad jag vet så finns det ingen riktig förklaring till varför ZMA skulle förbättra sömnen. Har själv provat det men utan effekt. Vad jag vet finns det inga riktigt bra förklaringar till varför ZMA skulle påverka sömnen. Kanske kan det bero på ett bristtillstånd på någon av de aktiva komponenterna eller att kombinationen zink och magnesium stör mineralbalansen i kroppen och på så sätt slår ut något som kanske stör sömnen eller indirekt effekt av metionin eller aspartat på några transmittorsubstanser i hjärnan.

/ Henrik

muskelbyggarn
2001-11-21, 16:19
Jag kan bara hålla med Mr. Eiselt. ZMA är för mig ett onödigt tillskott. Med några vitamineraltabletter om dagen eller en bra balanserad kost så tror jag att ett tillskott av dessa inte gör någon nytta.

Dock skall vi inte förbise den placeboeffekt som kan uppstå och den är inte att sticka under stolen med. Tror man på något att det skall fungera och det sedan fungerar så är ju det bra ... eller ??? ...


Mvh
Tobbe

Matte
2001-11-21, 17:55
http://www.snac.com/zma2.html

Där finns studier som visar ett och annat.

MVH/Matte

leo
2001-11-21, 20:35
Testo-trött med andra ord.

Absalom^
2004-02-09, 00:20
Det har diskuterats tidigare här på forumet om ZMA och dess effekt på sömnen. Vad jag vet så finns det ingen riktig förklaring till varför ZMA skulle förbättra sömnen.

B6 omvandlas (med hjälp av Zink och Magnesium) till serotonin och vidare till melatonin, en signalsubstans som direkt hanterar sömn.

Ang. problemet att man är så förbaskat sömnig efteråt. Själv ska jag testa att äta DMAE direkt när jag vaknar, kan mycket väl fungera (är inte särskilt förtjust i koffein). DMAE säljs av Twinlab och tillsammans med B5 (Pantotensyra) bildar det en hel del av signalsubstansen Acetylkolin. Stora mängder Acetylkolin gör dig pigg och stärker olika kognitiva förmågor (fokusering, minne etc)...samt gör dig lite gladare. :)

Sverker
2004-02-09, 06:51
Vill bara vara lite petig.

Aminosyran tryptofan omvandlas till serotonin.
Tryptofan kan även omvandlas till niacin ( vit-B3 ).

Vit-B6 arbetar inte här eftersom det vitaminet deltar i överföringen av aminogruppen på en aminosyra till något annat kolskelett, sk transaminering.

Serotonin eller 5-hydroxy-tryptamin har ju faktiskt sin aminogrupp kvar !

Absalom^
2004-02-09, 10:46
hehe :)

Ville inte bli för krånglig, men minns jag rätt så omvandlas inte B6 till serotonin, utan används i processen från 5HTP (5-Hydroxy-Tryptamin) till Serotonin (Tryptamin).

Antar att det var det du sa precis? :D



Får jag fråga, vet du var de anabola effekterna kommer in??

Sverker
2004-02-09, 15:29
Originally posted by Absalom^



Får jag fråga, vet du var de anabola effekterna kommer in??


Inte den blekaste......

Jag läste om resultaten kring ZMA för ett par år sedan. Visst var ZMA possitivt för tränande men vad jag minns spekulerades mest kring ifall de tränande hade brist på zink eller magnesium eller både och.
Detta är ju något år sedan så det finns sökert fler undersökningar som bekräftar eller förnekar resultaten.

Men visst är det rimligt att många av oss går runt med lite brist på både zink och magnesium.