handdator

Visa fullständig version : Hur mycket klarar magen?


Zakath
2004-08-24, 19:39
Precis vad det står i rubriken, hur mycket mat klarar magen/tarmsystemet egentligen att bryta ner under ett dygn? Kan man vänja kroppen vid att bryta ner mer mat?

Märkte själv när jag låg på 4500-5000kcal om dagen att jag blev lite dålig i magen och ofta var, jaaaaa, maten inte helt "bearbetad" när den kom ut igen :em:
Sen provade jag 3500-4000kcal om dagen och magen blev GENAST mycket bättre. Ligger för tillfället på 3000kcal om dagen, vilket är alldeles lagom nu (vilovecka). Vikten är förövrigt 87-90kg, 16år..

Om ingen har ett exakt svar på första frågan, kan ju fler skriva vad ni "klarar", för att jämföra.

King Grub
2004-08-24, 19:46
hur mycket mat klarar magen/tarmsystemet egentligen att bryta ner under ett dygn?

Mycket!

Därmed inte sagt att man behöver eller tjänar något på att trycka i sig övermängder, vare sig i muskelbyggarsynpunkt eller hälsosunpunkt. Snarare tvärtom! Men visst kan kroppen ta hand om stora mängder mat, mycket mer än vad som "behövs" för att tillfredsställa näringsbehovet.

Tunntarmen kan, för att ta ett exempel, absorbera över 700 gram bara av protein.

Guyton M.D., Arthur C. Human Physiology and Mechanisms of Disease; 1992.

Zakath
2004-08-24, 19:53
Mycket!

Därmed inte sagt att man behöver eller tjänar något på att trycka i sig övermängder, vare sig i muskelbyggarsynpunkt eller hälsosunpunkt. Snarare tvärtom! Men visst kan kroppen ta hand om stora mängder mat, mycket mer än vad som "behövs" för att tillfredsställa näringsbehovet.

Tunntarmen kan, för att ta ett exempel, absorbera över 700 gram bara av protein.

Guyton M.D., Arthur C. Human Physiology and Mechanisms of Disease; 1992.


Intressant, men hur förklarar du då "fenomenet" jag märkte av när jag låg på ett högt energiupptag (mycket mat)?

Zakath
2004-08-24, 19:55
Kan det vara så att kroppen uppfattar att den får i sig på tok för mycket mat, och därför drar ned på "noggrannheten" i nedbrytningen?
Eller kan det bero på min kroppstyp? Är till viss del ectomorf, och de är ju kända för att ha ett litet tarmsystem..

Många funderingar..

Sol T Balls
2004-08-24, 19:56
Intressant, men hur förklarar du då "fenomenet" jag märkte av när jag låg på ett högt energiupptag (mycket mat)?
du kan ha varit lite känsligare mot ett högt intag av en viss nutrien kanske, vet själv att jag blir risig i kistan av ett för högt intag av laktos

Klein
2004-08-24, 20:06
Kan det vara så att kroppen uppfattar att den får i sig på tok för mycket mat, och därför drar ned på "noggrannheten" i nedbrytningen?
Eller kan det bero på min kroppstyp? Är till viss del ectomorf, och de är ju kända för att ha ett litet tarmsystem..

Många funderingar..

Det beror antagligen på att du ätit för stora måltider. Sedan så är ju kroppen inte särskilt bra på att spjälka stärkelse och grönsaker och detta lär ge större utslag då du skyfflar in mängder av allt.

z_bumbi
2004-08-24, 20:18
Eller kan det bero på min kroppstyp? Är till viss del ectomorf, och de är ju kända för att ha ett litet tarmsystem..

Många funderingar..

Kroppstyp
En metod/teori man försökte använde i början på 1900-talet för att försöka bestämma vilket typ av psyke en viss person hade baserat på just kroppsformen, ungefär som att mäta kranium på samer och på det basera sina teorier om vilka egenskaper just samer har.
Jag tivlar starkt på att det har någon inverkan i detta fall samt i de flesta andra fall också...

Om jag pressar i mig mycket mat så har jag märkt att jag tuggar sämre, mycket mat ger ju även en större avfallsmängd och en del mat blir inte helt smält oavsett men märks mycket mer om man äter 30% mer mat.

Zakath
2004-08-24, 20:47
Kroppstyp
En metod/teori man försökte använde i början på 1900-talet för att försöka bestämma vilket typ av psyke en viss person hade baserat på just kroppsformen, ungefär som att mäta kranium på samer och på det basera sina teorier om vilka egenskaper just samer har.
Jag tivlar starkt på att det har någon inverkan i detta fall samt i de flesta andra fall också...

Om jag pressar i mig mycket mat så har jag märkt att jag tuggar sämre, mycket mat ger ju även en större avfallsmängd och en del mat blir inte helt smält oavsett men märks mycket mer om man äter 30% mer mat.



Det är inte den typen av "kroppstyp" jag pratar om... William Sheldon har skrivit mycket intressant om det. Men okej, strunt i det, jag bara spånade lite.

Jag får väl anta att det är för att jag tuggar sämre eller nåt. För jag dricker fortfarande lika mycket mjölk (2-4liter) vid lägre näringsintag, men då blir jag bättre i magen ändå.

Tack för alla svar!

Klein
2004-08-24, 21:08
Jag får väl anta att det är för att jag tuggar sämre eller nåt. För jag dricker fortfarande lika mycket mjölk (2-4liter) vid lägre näringsintag, men då blir jag bättre i magen ändå.

Om du dricker mjölk i samband med redan stora måltider så är det upplagt för matspjälkningsproblem. Kaseinet koagulerar i magen och inkapslar all mat i en tjock gegga vilket försvårar spjälkningen. Mjölk drickes med fördel på tom mage och bör undvikas i samband med måltid.

Zakath
2004-08-24, 21:12
Om du dricker mjölk i samband med redan stora måltider så är det upplagt för matspjälkningsproblem. Kaseinet koagulerar i magen och inkapslar all mat i en tjock gegga vilket försvårar spjälkningen. Mjölk drickes med fördel på tom mage och bör undvikas i samband med måltid.



Höööömm.
Då har jag ett problem, eftersom jag ofta mixar ihop mjölk/havregryn/banan. Kan man på något sätt öka på matspjälkningen och ändå äta maten tillsammans med mjölk?

Tolkia
2004-08-24, 21:13
En inte alltför vågad gissning om maten kommer ut obearbetad är väl att du inte tuggar den ordentligt. Tänderna, skarpa och kantiga av emalj och dentin, är bra på att tugga, magsäcken, som är en mjuk muskelpåse, är betydligt sämre. När du äter så mycket att du har problem att hinna få i dig all mat äter du antagligen fortare ("stressar" i dig maten) och tuggar m.a.o. sämre = det hamnar stora "bitar" i tarmen, som den inte kan bearbeta riktigt. När du äter mindre har du mer tid att äta på, äter lugnare och tuggar därmed mer.

Zakath
2004-08-24, 21:19
Jo, men hur sjutton gör man med nötter då? Det går ju inte att tugga dem till mjöl direkt :confused: Hur tar man åt sig näringen från nötter?

Men det är ändå lite kul att experimentera, se hur kroppen reagerar. Hur ska man göra för att kunna äta 5000kcal+ då, utan problem? Inte för att jag har några närmare planer på det igen - än så länge!

WHITEFOLKS
2004-08-24, 21:20
personligen skulle jag nog kunna dra i mig 5000 utan problem under en dag.. men man märker ju att om man drar i sig ett par tusen på en gång så blir man bra full i magen och får ta det lugnt ett bra tag.. är nog bra mycket mer effektivt att småäta hela tiden.

Zakath
2004-08-24, 21:49
personligen skulle jag nog kunna dra i mig 5000 utan problem under en dag.. men man märker ju att om man drar i sig ett par tusen på en gång så blir man bra full i magen och får ta det lugnt ett bra tag.. är nog bra mycket mer effektivt att småäta hela tiden.



Jo det är klart, men sen vill man gärna spara på tänderna också ;)
....

aliquis
2004-08-24, 21:58
Gör jordnötssmör av nötterna... löst ;D

Whey
2004-08-24, 22:17
Gör jordnötssmör av nötterna... löst ;D
Recept?

Whey
2004-08-24, 22:22
Min mage bubblar och gurglar och knådar och har sig. Inget obehagligt, men en ganska konstig känsla. Orsaken är att jag åt omkring 2000 kcal till frukost, och två timmar senare åt 1500 kcal till. Kvällen innan(igår kväll) tryckte jag nog i mig en 2500 kcal precis innan jag lade mig - vilket kändes när jag skulle sova, samt när jag vaknade mitt i natten...

Så visst märker man tydligt när man drar upp energiintaget, speciellt då man proppar i sig mer än man borde som jag gjort..... :eaing:

Callister
2004-08-24, 23:57
Vad mycket folk äter, jag måste seriöst verkligen börja äta mer och nyttigare, och träna mer. :)

Tolkia
2004-08-25, 06:16
Jo, men hur sjutton gör man med nötter då? Det går ju inte att tugga dem till mjöl direkt ...
Öh? Om du sätter in protesen innan du äter så skall det nog inte vara några problem. ;)
Hur ska man göra för att kunna äta 5000kcal+ då, utan problem? Tja, börja med att tugga även de extra 1500 kalorierna och se vad som händer ... Annars är väl klassikern för att få ned volymen föda att lägga på så energitäta livsmedel som möjligt (mer nötter, t.ex. ...).

Zakath
2004-08-25, 19:12
Öh? Om du sätter in protesen innan du äter så skall det nog inte vara några problem. ;)
Tja, börja med att tugga även de extra 1500 kalorierna och se vad som händer ... Annars är väl klassikern för att få ned volymen föda att lägga på så energitäta livsmedel som möjligt (mer nötter, t.ex. ...).



Fast just nötter verkar brytas ned väldigt dåligt.. Jag vet inte varför, och nu när jag ligger på ett lägre matintag, äter jag fortfarande nästan allt med mjölk, och magen mår perfek. Så det måste väl nästan vara antingen att jag tuggar dåligt/något med kolhydraterna eller att min kropp/mage inte vill ta upp all energi när det är för mycket. INget stort problem egentligen, så länge jag går upp i vikt så ;)

z_bumbi
2004-08-26, 16:57
Att äta 4000 kcal är väl inget problem om man delar upp det på några mål och inte är rädd för fett, att äta 5000 kcal och hålla låg energiprocent av fett kan vara jobbigt (Högre har jag nog aldrig ätit regelbundet.).

Man får ju självklart se till att man inte ökar med 1000-1500 kcal på en gång utan bara börjar äta mer mat regelbundet så löser det oftast, fett är bra och att hälla lite raps eller olivolja i maten då och då brukar funka bra.

aliquis
2004-08-26, 18:06
Recept?
* en jävla massa jordnötter

instruktioner: mixa.