handdator

Visa fullständig version : magträning


stenis
2004-08-24, 13:42
Tjo!

Vill gärna ha tips på bra magträningsövningar, som ger förbannad träningsvärk, så man vet att de tar lite :D

ne seriöst asso, jag har provat flera varianter, men får f*n ingen träningsvärk i magen:( man blir ju osäker om de tar asso :/

mvh stenis

randig
2004-08-24, 13:45
om dom blir starkare så vet du ju om det tar

King Grub
2004-08-24, 14:05
Knästående cablecrunches. :love:

stenis
2004-08-24, 14:10
Knästående cablecrunches. :love:

ja den har jag provat, fick fan inte till de asso.. krånglig var den :(

funderar på att prova sittande cable crunches, något ni kan rekomendera?

ge gärna fler tips :):)

mvh stenis

Numero1
2004-08-24, 14:39
Benlyft hängande i räck. Börja med bena 90 graders böj i höftled och knäled och dra upp knäna till hakan. Är det för tungt kan du räta ut bena och svinga upp dom (som de flesta alltid gör...)

Chrunches med vikt på huvudet funkar fortfarande för mig!!!

Zakath
2004-08-24, 15:39
"Magrull med skivstång"

GARANTERAD träningsvärk :thumbup:
Fungerar som en av tv-shops såna där magtränare, men istället håller du dig på en skivstång med en liten vikt på varje ände.
Stå på knä eller tå och rulla ut skivstången för att sen "trycka" dig tillbaka.
Otroligt jobbigt, egentligen utför latsen själva huvudrörelsen, men det är magen som kommer begränsa dig då den jobbar statiskt.
Kan du övningen? Frågor?

Prankie
2004-08-24, 15:45
Om det inte ta i, kör på tårna. ;)

stenis
2004-08-24, 19:10
"Magrull med skivstång"

GARANTERAD träningsvärk :thumbup:
Fungerar som en av tv-shops såna där magtränare, men istället håller du dig på en skivstång med en liten vikt på varje ände.
Stå på knä eller tå och rulla ut skivstången för att sen "trycka" dig tillbaka.
Otroligt jobbigt, egentligen utför latsen själva huvudrörelsen, men det är magen som kommer begränsa dig då den jobbar statiskt.
Kan du övningen? Frågor?

förstår inte riktigt hur du menar :/

mvh stenis

Zakath
2004-08-24, 19:33
förstår inte riktigt hur du menar :/

mvh stenis



Svårt att förklara, men jag hittade en skitlöjlig bild från tv-shops skit-grej - köp inte den!
Använd istället en skivstång men en liten vikt fastsatt på varje sida.
Och en grej till, när du blir starkare ska du inte gå så grunt som på bilden, i slutläget ska du vara platt mot marken, och sen ta dig upp igen ;)
När du klarar det på tårna är du - STARK!

Förstår du nu?

ölobrännvin
2004-08-24, 19:59
Eller låt en kompis släppa en medicinboll på magen upprepade gånger och du liksom spänner dej som ...Jag fick min värsta träningsvärk nånsin av den övningen....

bubbe
2004-08-24, 21:16
Öva upp dig på att använda knästående kabel crunch, jag lovar det tar när du har fått in tekniken.

tejpis
2004-08-24, 21:54
http://www.exrx.net/AnimatedEx/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.gif
Kör ni cablecrunches så här konstigt?

Hamrin
2004-08-24, 23:47
http://www.exrx.net/AnimatedEx/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.gif
Kör ni cablecrunches så här konstigt?

Jag kan inte svara för alla här men jag måste köra sådär för att få bra kontakt. Alltså kura ihop sig riktigt för att det ska kännas i magmusklerna.

Kör man med rak rygg som jag har sett ett par göra så känns det ju ingenting i magen.

Jorgen
2004-08-25, 04:35
http://www.exrx.net/AnimatedEx/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.gif
Kör ni cablecrunches så här konstigt?
Ja, förutom att jag sitter på en bänk. Hur skulle man annars göra?

//Jörgen

Bärs
2004-08-25, 08:06
Jag brukar kura ihop mig ända till golvet så att nästan pannan rör i det. Är det onödigt att göra så? Blir det mindre belastning på något vis?

pellepedal
2004-08-25, 08:42
Testa köra sk dubbla situps, dvs du kör både med överkroppen och benen samtidigt. Tycker de tar bra. Hängande benlyft är ju annars en bra övning.
Tänk p åhur du andas när du tränar mage.

tejpis
2004-08-25, 11:42
Ja, förutom att jag sitter på en bänk. Hur skulle man annars göra?

//Jörgen Hade fått för mig att man skulle vara mer framåtlutad, men det där ser ut som en bättre crunch.. Får testa det!

Numero1
2004-08-25, 11:50
De som kör med rak rygg får nog mest träningsvärk i höftböjarna...

Koskit
2004-08-28, 19:07
De som kör med rak rygg får nog mest träningsvärk i höftböjarna...
Nej, inte direkt.
Tar magen lika bra, enligt min mage iaf :notme:

Yooo
2004-08-28, 19:19
Knästående cablecrunches. :love:



Underbar övning! har kört den idag. Använder alltid en bänk att stå på knä på. Ger bättre kontakt för mig.

Jorgen
2004-08-28, 19:28
Nej, inte direkt.
Tar magen lika bra, enligt min mage iaf :notme:
Då är du vanskapt.
Vilken rörelse utför kroppen när magmuskulaturen kontraherar?

//Jörgen

King Grub
2004-08-28, 19:30
Underbar övning! har kört den idag. Använder alltid en bänk att stå på knä på. Ger bättre kontakt för mig.

Samma här, så går jag ner nedanför bänken med huvudet.

stenis
2004-09-05, 15:19
sådär, hittat en övning som funkar bra för mig, MEN!

Jag har kört den i ca: 2-3 månader, först i fredags fick jag ordentlig jävla kontakt med magmusklerna, fan va de gjorde ont i dem efter varje set, aldrig fått sådan kontakt i den maskinen.

MEN

körde den idag igen, men fick inte alls samma kontakt, får som tidigare ont i både rygg och mage, visst, magen får jag ont i, men ryggen? så ska de inte vara asso.. jag vet inte vad jag gör fel heller asso, eller vad jag gjorde så rätt i fredags.. :(

här är maskinen jag kör i : http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/LVSeatedCrunchGripless.html

någon som vet vad jag gjorde för fel idag?

och en sak till, någon som kan tipsa om något bra redskap för att träna magen som man köpa för att ha i hemmet, något redskap som verkligen fungerar alltså.

mvh stenis

T-train
2004-09-05, 16:27
Tjo!

Vill gärna ha tips på bra magträningsövningar, som ger förbannad träningsvärk, så man vet att de tar lite :D

ne seriöst asso, jag har provat flera varianter, men får f*n ingen träningsvärk i magen:( man blir ju osäker om de tar asso :/

mvh stenis

Iofs kräver det grym kroppskontroll, men när du väl lärt dig tekniken så kan du använda dig av den i all styrketräning du gör o får då bonusträning. Situps osv där du tillämpar den teknik du lärt dig på pilatesen blir grymmans mycket mer effektiva. Du blir så pass stark att du kan stabilisera dig själv i övningarna (dvs du slipper fuska genom att sätta upp benen o likande i bänkpressen, svanken ligger kvar ändå)

z_bumbi
2004-09-05, 17:28
Iofs kräver det grym kroppskontroll, men när du väl lärt dig tekniken så kan du använda dig av den i all styrketräning du gör o får då bonusträning. Situps osv där du tillämpar den teknik du lärt dig på pilatesen blir grymmans mycket mer effektiva. Du blir så pass stark att du kan stabilisera dig själv i övningarna (dvs du slipper fuska genom att sätta upp benen o likande i bänkpressen, svanken ligger kvar ändå)

Hur sätter du upp fötterna i bänkpressen vid situps?

Förövrigt så har du ju rätt att man ibland måste lära sig att behärska sin kropp för att kunna utföra en övning rätt, vilken metod man väljer är ju ganska ointressant utan det viktiga är att man lyckas. Att lägga ner tiden att lära sig pilates bara för att underlätta magträningen verkar dock inte som något som är så tidseffektivt, men dock ganska kul. Just i det här fallet är det kanske bättre att lära sig utföra övningen rätt från början alt få tips under tiden av någon som vet.

T-train
2004-09-05, 17:52
Hur sätter du upp fötterna i bänkpressen vid situps?

Förövrigt så har du ju rätt att man ibland måste lära sig att behärska sin kropp för att kunna utföra en övning rätt, vilken metod man väljer är ju ganska ointressant utan det viktiga är att man lyckas. Att lägga ner tiden att lära sig pilates bara för att underlätta magträningen verkar dock inte som något som är så tidseffektivt, men dock ganska kul. Just i det här fallet är det kanske bättre att lära sig utföra övningen rätt från början alt få tips under tiden av någon som vet.

Eh, jag brukar inte köra situps samtidigt som jag kör bänkpress. Men jag ser många som sätter upp benen medans de kör bänkpress pga att de inte orkar stabilisera sig själva...vad var det du inte förstod?

Att lära sig Pilates är knappast något man gör i onödan. Bättre korsett-träning finns inte. Dessutom, får man inte till magträning så kanske det är Pilates det som ska till för att man ska få till tekniken optimalt. Det är mitt tips för jag har sett hur effektivt det är och hur det smittar av sig på den övriga träningen. Det är tidsoptimerande i längden iom att det effektiviserar träningen överlag. Så waste of time är det knappast..men är man rädd att testa något nytt så är det förståss ett dåligt tips.

/T-train

z_bumbi
2004-09-05, 18:59
Eh, jag brukar inte köra situps samtidigt som jag kör bänkpress. Men jag ser många som sätter upp benen medans de kör bänkpress pga att de inte orkar stabilisera sig själva...vad var det du inte förstod?

Från ditt inlägg, att pressa ner svanken i underlaget. och det gör man ju inte i bänkpress utom i vissa undantagsfall, därav att jag inte förstog vad du menade. De som lyfter på fötterna i bänkpress gör det inte för att de inte klarar av att bli stabila i bänken utan för att de antingen har lärt sig fel, har någon skada i ryggen eller i undantagsfall har de något annat specifikt syfte med det hela, då handlar det oftast om att öka sin stabilitet o den övningen genom att inte ha fötterna i golvet eller flytta belastningen något.

Målet vid utförande vid situps och crounches är ju däremot att man bör ha viss kontakt med svanken i golvet och då antog jag att du menade någon variant med en bänkpresställning involverad.