handdator

Visa fullständig version : Databas över aminosyror


John M
2004-08-24, 09:48
Skulle villja se olika livsmedels innehåll av aminosyror. Har varit inne på slv.se men dom visar ju bara 18 aminosyror, jag vill se alla.

adde
2004-08-24, 10:08
Skulle villja se olika livsmedels innehåll av aminosyror. Har varit inne på slv.se men dom visar ju bara 18 aminosyror, jag vill se alla.

Det finns ju bara 20 st och de som saknas är, gissar jag, ASN och GLN, kan det inte vara så att förekommsten av dessa är "försumbar" i dessa livsmedel?

/a de e adde

John M
2004-08-24, 10:13
Det finns ju bara 20 st och de som saknas är, gissar jag, ASN och GLN, kan det inte vara så att förekommsten av dessa är "försumbar" i dessa livsmedel?

/a de e adde

Det finns ju ändå runt 320 livsmedel i slv:s databas. Är det möjligt att alla dessa livsmedel bara innehåller försumbara mänder av dom två sista aminosyrorna?

jojje.net
2004-08-24, 10:17
Vill du har mer detaljerat så får du antagligen gå till de amerikanska tabellerna med den problematiken det innebär så i slutändan är SLVs databas det bästa du kan använda.

King Grub
2004-08-24, 10:51
Den amerikanska motsvarigheten, http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/ listar också 18 stycken.

Sverker
2004-08-24, 11:04
Vad skall ni med de sista till ?

När kroppen tillverkar protein så använder den bara de listade 18 stycken.
Den genetiska koden täcker bara 18 stycken :nono:

John M
2004-08-24, 11:27
Vad skall ni med de sista till ?

När kroppen tillverkar protein så använder den bara de listade 18 stycken.
Den genetiska koden täcker bara 18 stycken :nono:

Ok så du menar att kroppen tillverkar dom där två sista själv? Eller att kroppen kanske inte använder dom över huvud taget? Hade tänkt att komponera mina måltider så att dom är kompletta gällande aminosyror och då skulle det kanske vara bra om man kunde se vilka aminosyror respektive livsmedel innehåller.

Sverker
2004-08-24, 11:35
Kroppen sätter ihop ett protein med de 18 aminosyrorna.
Därefter kan dessa aminosyror modifieras, t e x histidin till 3-metyl-histidin eller prolin till hydroxi-prolin.

Vill du ha aminosyror som ergogena tillskott, t e x ornithin för att bilda NO ell höja Gh eller seretonin för att kunna slappna av så är nog färdiga tillskott bättre, de blir mer koncentrerade så att säga.


Vilka är " de två sista ", de finns hundratals aminosyror ?

John M
2004-08-24, 15:16
Det jag vill göra helt enkelt är att ta reda på vilka livsmedelskombinationer som är kompletta gällande amonisyror, så att kroppen inte behöver tillverka dom själv. Tror att jag har sett att Bartoll har skrivit någon om detta, att man ska se till att måltiderna är kompletta gällande aminosyror, för annars hamnar kroppen i negativ kvävebalans osv (kan INTE mycket om detta) :em:

aliquis
2004-08-24, 15:33
Animaliska livsmedel har ju oftast fullvärdigt protein, och vad gäller vegetabiliska livsmedel så får du fullvärdigt protein genom att blanda baljväxt/nöt + sädesslag.

Numero1
2004-08-24, 15:41
Några speciella kobinationer av balj/nöt + sädesslag som är bättre än andra eller är det bara att blanda frisk?

William
2004-08-24, 15:43
Vad skall ni med de sista till ?

När kroppen tillverkar protein så använder den bara de listade 18 stycken.
Den genetiska koden täcker bara 18 stycken :nono:

Bara 18 ? :confused:

I mina biokemiböcker täcker den genetiska koden alla 20 aminosyror.

Är du säker på att du inte blandar ihop ngt?

Mvh

William

Sverker
2004-08-24, 15:54
Ojdå !

Du har rätt William :thumbup:

Det är 20 stycken !
Alanin, arginin, aspargin, aspartat, cystein, glutamin, glutamat, glysin, histidin, isoleucin, leucin, lysin, metionin, fenylalanin, prolin, serin, treonin, tryptofan, tyrosin och valin. Det blir 20 st.

Tack William och ursäkt för att jag för ut vilseledande information. Orsaken är att glutamin/glutamat och aspargin/aspartat ofta räknas som samma.

William
2004-08-24, 15:57
Ojdå !

Du har rätt William :thumbup:

Det är 20 stycken !
Alanin, arginin, aspargin, aspartat, cystein, glutamin, glutamat, glysin, histidin, isoleucin, leucin, lysin, metionin, fenylalanin, prolin, serin, treonin, tryptofan, tyrosin och valin. Det blir 20 st.

Tack William och ursäkt för att jag för ut vilseledande information. Orsaken är att glutamin/glutamat och aspargin/aspartat ofta räknas som samma.

Anytime :thumbup:

Ibland är det svårt att hålla rätt på allt i huvudet! Blir själv påmind om det dagligen :em:

Mvh

William

aliquis
2004-08-24, 16:46
Några speciella kobinationer av balj/nöt + sädesslag som är bättre än andra eller är det bara att blanda frisk?
Finns säkert de som är bättre än andra, men ok proteinkvalite blir det nog hur som helst. Dessutom lever du ju inte på samma livsmedel hela dagen.
Det här med proteinkvalite lär ju inte vara så intressant för oss som tränar heller, om man äter säg 2.5-3gram protein/kg tror jag det är svårt att ha underskott av någon aminosyra, de flesta kommer ju förbrännas som energi hur som helst. Om man däremot svälter och bara får i sig 0.5g protein/kg kroppsvikt är det nog lite viktigare att det är protein av hög kvalite.

Sojabönor har ett BV på 85, Quinoa på runt 75, Quinoa är rikt på aminosyrorna som saknas i BÅDE vanliga sädesslag och sojabönor, så kombinationen quinoa+sojabönor borde ju vara rätt ok...

Numero1
2004-08-25, 14:54
Ok, tack!
Intressant!