handdator

Visa fullständig version : Vitaminer och mineraler...?


slakker
2004-08-23, 21:44
Undrar hur ett överskott av vitaminer osv påverkar kroppen? När jag sitter och klurar lite, kommer jag fram till att jag får i mig ett ganska skort överskott av framför allt B-vitaminerna. Är det farligt för kroppen i långa loppet, eller tar bara kroppen upp "det nödvändiga"? :confused:

Tack

Max
2004-08-23, 22:00
B-vitaminer är vattenlösliga och du kommer att kissa ut ett eventuellt överskott. Undantaget är B12, kobalamin, vilket du lagrar i bl.a. levern, men något överskott där är ingen fara så länge du baserar vitamin-intaget på mat. En daglig mineral och vitamintablett leder heller inte till några "farliga" överskott utom kroppen klarar av att hantera dessa.

WHITEFOLKS
2004-08-23, 22:36
sålänge man inte tar olika vitamintillskott i massor så brukar man absolut inte behöva oroa sig för överdosering. kroppen kan justera rätt bra själv.

Prankie
2004-08-24, 03:33
Män behöver 2mikrogram B12 per dag, nötlever innehåller 110mikrogram per 100gram. 5500% RDI. ;)

Sverker
2004-08-24, 06:45
Det är näst intill omöjligt att överdosera VitB12, cobolamin.

Vitaminmolekylen är gigantisk, bra mycket större än vad som är praktiskt möjligt för tarmen att ta upp.
Det är därför magen utsöndrar ett transportprotein, IF, som underlättar upptaget genom tarmen.
När kroppns förråd är fyllda så minskar utsöndringen av proteinet.

Giftiga nivåer hos mäniska är endast visat hos personer som regelbundet får injektioner med stora doser cobolamin.

Tvärtom är det ofta brist som gäller.

qourage
2004-08-24, 07:20
Exakt. Brist. Vart ska man fa tag i denna B12 da, om man är vegetarian?

Sverker
2004-08-24, 07:50
Tyvärr :confused:

Det finns inget vegetabiliskt alternativ.
Det är priset man betalar för att vara vegan :confused:

Genom att välja en lakto-kost så får du in mjölken och allt är frid och fröjd igen.

Varför mår inte veganerna sämre ?
Därför att de tidigare kunnat fylla på förråden INNAN de blev veganer. När bristen kommer blir kroppen expert på att bevara det lilla som är kvar.

slakker
2004-08-24, 17:24
Ok, tack boys :) ingen idé och oroa sig då :eating: :angel:

Assazel
2004-08-25, 13:24
Har ett 100% säkert trial & Error. En polare överdoserade med ett Multi 12 rör om dagen.
Hans armar svullna upp så att klockan itne passa. Gick till läkare, ingen kunde hitta det först. Sen sluta han med vitaminerna så armarna gick ner till sitt ursprung. läkaren sade sen att detta va r orsaken.. så ta inte ett rör om dagen med multi 12 vitaminer. Iofs får du Popeye underarma.. :D

Grahn
2004-08-25, 13:29
Assazel fick just halva 65kgs klubben att knarka b12 för att få stora underarmar. :D

Numero1
2004-08-25, 13:35
Det är ju onödigt att öbverdosera vad det än gäller.
Varför tog han ett rör om dagen?

Assazel
2004-08-25, 13:40
Det är ju onödigt att öbverdosera vad det än gäller.
Varför tog han ett rör om dagen?

han trodde det va bra.chocka kroppen va han motto när man börjar blir krasslig.

King Grub
2004-08-25, 13:58
Nyttigt... ;)

aliquis
2004-08-25, 14:34
Om man får sprutor ligger man väl på drygt 4000ggr dagsbehovet vid varje tillfälle ;D

Vad gäller vegankost och b12/cobalamin(?) så diskuteras det väl fortfarande, för det första har kroppen ett lager som räcker flera år, för det andra styrs upptaget grymt mycket efter tillgången, för det tredje återanvänds nästan 100% vid brist, för det fjärde är det inte brist på vitaminet som ger problemen för de flesta människor utan brist på ett enzym som behövs för att ta upp det, för det femte finns proteinet i en del alger osv, för det sjätte finns det dock olika varianter och det måste vara aktivt b12-vitamin för att göra någon nytta i vår kropp, så algerna (änsålänge) hjälper inte, det är väl tal om en del och om de kan innehålla aktivt, för det åttonde produceras b12-vitamin av bakterier, dessa finns även i våra kroppar i bl.a. munhåla/svalg(?) o tjocktarmen, man vet dock inte hur upptaget är av dessa, vitaminet tas upp i tunntarmen som kommer före tjocktarmen. För det nionde kan det räcka med den mängd som finns naturligt på grönsaker osv, men numera sköljer o tillreder vi ju all mat så noga så vitaminet spolas bort... för det tionde kan man lösa problemet naturligt genom att äta sin egen (eller andras också antar jag) avföring.

Hur som helst är det inget som helst problem, vitaminet produceras som sagt av bakterier, och det är inga som helst problem att köpa det "på burk".


Sverker: Finns som sagt konstigt nog inget bevis på att veganer oftare har brist, antar att det beror på att det är så sällsynt och beror på brist på IF och inte brist på vitaminet när det väl uppstår. Varför veganer inte drabbas? Visst, ditt svar förklarar det ju delvis, men det riktiga svaret är ju att vi ser till att äta våra tillskott och så är problemet löst.

Sverker
2004-08-25, 14:41
Okay aliquis :D

Det var ju ungefär det jag skrev, fast med färre ord.

Men jag uppmande inte någon att äta " kacka "( ord hämtat från " Den långa flykten " av Adams, dvs att kaniner och många andra djur äter sin avföring för att återföra nyttiga bakterier till den övre delen av magen/tarmarna ).