handdator

Visa fullständig version : Steg II


Axon
2004-08-23, 19:59
Ja då var det dags för STEG II

STEG I gick mycket bra. Det var en ren uppvärmning inför STEG II , test och lära. Det var oxå ett slags experiment.
Nu är det dags att ta tag i träningen på allvar och STEG II innebär träning med långsiktiga och rätt svåra mål som jag satt upp.

Nu bryr jag mej inte va andra tycker men jag har satt upp följande mål för STEG II :
1. Löpning 2000 meter under 7 min (nu runt 14min)
2. Löpning 5500 meter under 20 min (nu runt 42-45min)
3. Löpning 10 000 meter under 40 min (nu idag , klarar ej 10 000m)
4. Bänkpress 120 kg 1 rep (idag 90kg)
5. Klara av 80 pushups (idag 30)
6. Komma ner till ca. 10% b.fat (idag runt 26%)

Ja det var allt som ska klaras av under STEG II, känns kul , kommer att vara mycket roligt det vet jag :thumbup: enligt va jag räknat ut så skall STEG II klaras av mellan 8-10 månader. Tar det mer tid så får det göra det , har absolut inte bråttom. Jag tycker att det är roligt att sätta upp sånna här mål fast det kanske ser löjligt ut i andras ögon . Men det viktigaste är va jag tycker right?

Okay här kommer lite fakta då. (samma som Snubben_25 , bytte nick bara)
182 cm Lång
105 kg (gått upp 3 kg sen under 4 veckor jag vilade eller latade mej )
Midjan : 115,1 cm
Biceps : 42,0 cm
Underarm: 33,2 cm (helt sträckt arm)
Vader : 43,2 cm
Lår : 63,3 cm

Dagens Form kan ni se här : http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=23250&page=6&pp=15


PS.
Träningen kommer att bestå av :
Body Building 4 ggr i veckan
Löpning 2-3 ggr i veckan
Cykel (Cardio) 2-4ggr i veckan


Nu ska jag iväg och springa . Börjar med 2 kilometer då...
Uppskattad tid?? Ja kanske 18 minuter ..
Uppdatering kommer senare ikväll...

scythe
2004-08-23, 20:03
Lycka till och kör hårt! :thumbup:
Kan du inte skriva upp var du ligger i de olika momenten du satt upp mål för?

I'm watching you. :whipped:

Zakath
2004-08-23, 20:07
Japp, vad säger man?
Lycka till!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Härlig motivation du verkar ha, helt rätt inställning!
Men har du inget jobb?

Vad är förresten en push-up?
Tuffa mål du satt upp, men det finns inget annat att göra änn att kämpa mot dem! Åter igen, lycka till!


En liten sak till, man brukar säga Styrketräning, inte "Body Building".. ;)

Axon
2004-08-23, 20:08
Lycka till och kör hårt! :thumbup:
Kan du inte skriva upp var du ligger i de olika momenten du satt upp mål för?

I'm watching you. :whipped:

=)
Har precis gjort detta
Nä nu ska jag iväg och springa 2 km , har laddat ordentligt med Dextropur + protte och 300 mg koffein , kommer bli intressant att se va jag klarar av idag

Later

scythe
2004-08-23, 20:10
=)
Har precis gjort detta
Nä nu ska jag iväg och springa 2 km , har laddat ordentligt med Dextropur + protte och 300 mg koffein , kommer bli intressant att se va jag klarar av idag

Later
Fint!

Lycka till!

Zakath
2004-08-23, 20:13
Jo, blir det inte lite mycket träning?
Vilar du aldrig? Vila är viktigt, för mig iaf...
Sen kanske du ska ta det lite lugnt med koffeinet, det klassas ju trots allt som doping i tävlingssammanhang. Inte så att det förändrar hormonnivåerna, vad jag vet, men det ger ju bara en temporär effekt. Jag gillar iaf inte sånt, men kör på, säg hur löpningen gick!

supremo
2004-08-23, 20:17
Shit, de va inga dåliga mål du satt upp!
5,5 km under 20...det är hyffsat snabbt!
Men kör hårt!

Axon
2004-08-23, 21:25
Japp, vad säger man?
Lycka till!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Härlig motivation du verkar ha, helt rätt inställning!
Men har du inget jobb?

Vad är förresten en push-up?
Tuffa mål du satt upp, men det finns inget annat att göra änn att kämpa mot dem! Åter igen, lycka till!


En liten sak till, man brukar säga Styrketräning, inte "Body Building".. ;)

Tack mannen:=)
Nej , jag har inget jobb , började på Komvux idag. En pushup=Armhävning tror jag och va som gäller mina mål? Bah det är fan inget , har åstadkommit mycket tuffare mål än så en gång i tiden :thumbup:

PS.
Vet väl att man säger Styrketräning men det låter så jävla töntingt :D

Zakath
2004-08-23, 21:29
Tack mannen:=)
Nej , jag har inget jobb , började på Komvux idag. En pushup=Armhävning tror jag och va som gäller mina mål? Bah det är fan inget , har åstadkommit mycket tuffare mål än så en gång i tiden :thumbup:

PS.
Vet väl att man säger Styrketräning men det låter så jävla töntingt :D


Varför inte lägga in mål på chins/dips istället/också? De är ju lite mer styrkerelaterade..
Det är body building som låter töntigt, hallå liksom :D

Hur gick löpningen?

Axon
2004-08-23, 21:31
Jo, blir det inte lite mycket träning?
Vilar du aldrig? Vila är viktigt, för mig iaf...
Sen kanske du ska ta det lite lugnt med koffeinet, det klassas ju trots allt som doping i tävlingssammanhang. Inte så att det förändrar hormonnivåerna, vad jag vet, men det ger ju bara en temporär effekt. Jag gillar iaf inte sånt, men kör på, säg hur löpningen gick!

Ja då , kommer vila ung. 2 ggr i veckan , det tror jag räcker , men jag kommer att lyssna på min kropp så det är inga problem.

Koffeinet? Tar mellan 600-800 mg per dag , och det är inga problem jag tävlar inte (utom me mej själv då haha)

Axon
2004-08-23, 21:36
Shit, de va inga dåliga mål du satt upp!
5,5 km under 20...det är hyffsat snabbt!
Men kör hårt!

heh , då jag var 19 år (86 kg) så sprang jag 5550 meter på 24min 8sek. Tränade i för sej aldrig löpning men däremot så tränade jag tennis på proffs nivå. (sprang korta intervaller men aldrig över 2 km).
Klarade av 2 km på 7,55 min. Rätt ok tid. Jag har ju en gång i tiden haft hyfsad kondis , det är lätt att få det tillbaks , det tror jag i alla fall .

Axon
2004-08-23, 21:43
Varför inte lägga in mål på chins/dips istället/också? De är ju lite mer styrkerelaterade..
Det är body building som låter töntigt, hallå liksom :D

Hur gick löpningen?

Chins och dips kommer jag att lägga in i STEG III nån gång under eller efter nästa sommar. Löpningen ja hur gick det...Vågar man säga va man fick för tid?
Jag blev jävligt förvånad då jag såg att tiden blev mycket bättre än va jag trodde den skulle bli.

2km på 13min 52sek

Jag trodde aldrig att jag skulle klara av det under 15 min. Förra året så testade jag och sprang samma sträcka och då vägde jag lika mycket som nu. Fick en hemsk tid , 20min 45sek
Nu är det så att jag har tränat hårt i 2 månader , styrka , cykel , cardio och det verkar som det har gett mycket mer än va jag trodde haha!! Snacka om skön känsla :angel:


5,5 km skulle jag nog klara av på cirka 45min där nånstans.

Axon
2004-09-06, 14:21
Var tvungen att ta 2 veckors vila från allt va träning heter.
Nu har jag äntligen tagit hand om allt och nu kan jag koncetrera mej på bara träningen och studierna.

Dagens Pass

Bröst
Värmde upp med 2 set , strechade

Sned Bänkpress 45*
60kg*7
65kg*7
70kg*7
75kg*6

Pecdec
40kg*8
40kg*8
40kg*7
40kg*6

Cabeldrag
22,5kg*8
22,5kg*8
22,5kg*8
22,5kg*7

Hantelflyes på 45* Snebänk
10kg*8
10kg*8
10kg*8
10kg*6 (av nån anledning så får jag lite ont i axeln av hantelflyes , kör lugnt till att börja med)



Axlar

Baksida Axlar i Maskin
40kg*8
40kg*8
40kg*6

Axellyft åt sidan i maskin
40kg*8
40kg*8
40kg*7

Axelpress i maskin
30kg*8
30kg*7
30kg*6

Enarms Axeldrag Åt Sidan i CABLE
10kg*8
10kg*7
10kg*7


PS.
Styrkan=65 min (28set)
Cardio=bara 10 min

Helt okay pass. Kommer ta två veckor innan styrkan och konditionen kommer back. Men sen kör jag på hårt men smart:>

Axon
2004-09-07, 15:45
Dagens Pass

Rygg+Underarms

Uppvärmning 2 set , strecth
Latsdrag fram (brett)
55kg*8
55kg*8
55kg*8
55kg*7

Latsdrag med (omvänt) smallt-grepp
50kg*8
50kg*8
50kg*6
50kg*6 (ont i framsidan av axlarna)

Rodd i maskin
60kg*8
60kg*8
60kg*8
60kg*6



Underarms

Underarms Curl (ovansida)
25kg*8
25kg*8
25kg*8
25kg*6
25kg*6



Var helt utmattad idag. Har ätit bra igår och sovit i nästan 10 timmar. Men ändå så var jag helt utmattad idag. Orkade inte sista 5 set och ingen cardio heller. Ingen kraft helt enkelt. Kommer gå bättre snart det känner jag på mej.

PS.
Har slutat med koffein , kunde inte somna på nätterna.

edit: 22sept Har vart sjuk i 3 veckor nu , börjar på Måndag den 27 september :(

edit: 11 oktober Fortfarande små sjuk , har nåt konstigt problem med lungorna , förra veckan kunde jag inte andas det gjorde så jävla ont i högra bröstkorgen varje gång jag andades in. Det har gått över och jag fattar inte vad det var och varför jag hade ont. Börjar träna på måndag , förhopningsvis.

Axon
2004-10-24, 19:47
Hej och ho...

STEG II fortsätter från den 1 december , (från och med imorgon så kommer jag att utföra ett experiment, jag kommer att utföra ett extremt test under 30 dagar. Jag gör det på grund en enda orsak som jag tyvär inte kan säga här , men det kommer att ge mej väldigt mycket ifall jag lyckas med det jag planerat. Så , STEG II träning kommer att jag att fortsätta med från 1 dec.

Im back and rolling :D

Axon
2004-12-01, 11:00
Uppdate : Testet misslyckades och istället så började jag på STEG II i början av november. Kan säga att jag inte är nöjd med November träningen. Har tränat regelbundet men jag har nog misskött maten rätt mycket. Det har inte blivit många cardio pass heller. Har inte gått ner i vikt men däremot så märker jag att musklerna har växt. Midjan är lika bred som för 1 månad sen. Armarna har växt til 42.5 cm (kalla) och underarmarna har växt sig till 33.6cm (helt sträckt arm). Axlarna , ryggen och brösten har oxå blivit lite större men däremot så tycker jag att det står still på Ben fronten. Skall ta tag i benträningen på allvar tycker jag , men måste vara försiktig med benen eftersom jag inte får lyfta för tungt med benen. (knäböj och ben presssar).

Styrkan ökar rätt bra men konditionen står stilla. Måste lägga in minst 2 cardio pass i veckan. Och va som gäller maten så måste jag verkligen skärpa till mig. Men jag får väl skylla på morsan och hennes goda mat :thumbup: . Händer väl att jag äter middag hos mina parents 2 ggr i veckan och då snackar vi mycket fet mat. Och så har jag ätar dag på Lördag och Söndag och det gåt nog inte ihop. :nono: Så vissa ändringar får jag göra ifall jag vill lyckas.

Vikt , Mått 1 November
Vikt 108.0 kg
Midjan 116,5 cm
Armar 42.0cm
Underararms 33,3 cm (helt sträckt arm)


Vikt , Mått 1 December
Vikt 108.3 kg
Midjan 116,3 cm
Armar 42.5cm
Underararms 33,6 cm (helt sträckt arm)


Träningen under December månad kommer att se ut så här..
Styrka: 4 ggr i veckan
Cardio: 2ggr i veckan (40-45mins kvälls pass)
Söndagar: Cardio + Lång promenad

Maten...
Svårt att säga..men jag borde inte äta hos morsan 2 ggr i veckan, thats for sure. Men jag kommer att försöka o ligga på mellan 2500-3000 kc , 80-100gr fett , 320-380 carbs och 200 gr protein.


Ner till 105kg till den 1 jan and im happy. Borde inte vara svårt att gå ner 2-3kg de första 2-3 månaderna. Men det är svårt att bränna fett efektivt och det är just det jag är ute efter.

Det kommer bli så intressant att se om jag lyckas med STEG II..
Har inte varit deffad på 5-6 år , :D